• Ik ben geïnteresseerd in psychische stoornissen - iets wat waarschijnlijk komt doordat ik zelf twee stoornissen heb: ADHD en ASS (Autisme Spectrum Stoornis) - en ik zat te googelen toen ik ergens kort las dat er een verband is in de oorsprong van schizofrenie en autisme. Mijn nieuwgierigheid was gewekt en ik ging op onderzoek uit.

    Autisme en schizofrenie hebben, zoals ik al zei, dezelfde oorpsprong: in de eerste 20 tot 40 dagen (de organogese) van de zwangerschap zijn er problemen bij de ontwikkeling van het embryo. Er gaat iets fout bij de aanleg van lichaamsdelen en hersenen waarbij door kettingreacties óf schizofrenie óf autisme kan ontstaan. Het verschil zit 'm in de genen: er zijn veel verschillende genen bij zowel autisme als schizofrenie die het verschilt maakt of de één autisme heeft of de ander schizofrenie. Ze zijn aan het onderzoeken of er een verband is tussen autisme en schizofrenie of dat het toeval is dat de één autisme heeft en de ander schizofrenie.

    Samengevat: autisme en schizofrenie hebben dezelfde oorzaak en dezelfde oorsprong.

    Vergelijkbaar voor autisten en schizofrene patiënten is wat er gebeurt met prikkels: autisten keren in zichzelf terug en sluiten zich af van de omgeving, omdat ze moeite hebben met verwerken van veel verschillende prikkels. Schizofrene patiënten die in psychose verkeren ervaren van buiten alle prikkels als even belangrijk, waardoor de schizofreen door de overmaat van prikkels overvoerd raakt. Hierdoor kunnen ze wanen en hallucinaties krijgen.
    Wat mij opvalt als autist zijnde, aangezien ik mij afsluit bij een overmaat aan prikkels, is hoe schizofrene patiënten en autisten reageren op prikkels: er zit wel degelijk een verband tussen de reacties op prikkels of de gevolgen van prikkels. Dat verwijst dus naar de fout in de aanleg van lichaamsdelen en de hersenen van het embryo tijdens de organogese: de oorsprong en de oorzaak zijn hetzelfde. Schizofrenie en autisme hebben (soms) ook gemeenschappelijke symptonen en sommige schizofrenische stoornissen vallen dan ook binnen het autisme spectrum, begreep ik.

    Er zijn zowel overeenkomsten als verschillen in de symptonen van autisme en schizofrenie, maar in de hersenen zijn er ook wat opvallende zaken: onderzoekers vermoeden dat de communicatie van autisten tussen de verschillende hersengebieden niet goed verloopt. Bij schizofrenie is het netwerk dat de hersencellen verbindt verstoord, waardoor bepaalde informatie niet de cellen bereikt waar ze opgeslagen en verwerkt moeten worden. Het verschil tussen schizofrene patiënten en autisten in de hersenen is dat de hersenen van schizofrene patiënten kleiner zijn dan normaal, en bij autisten is dit niet het geval.

    Let op: ik wil benadrukken dat autisme en schizofrenie compleet verschillende psychische stoornissen zijn. Sommige mensen rekenen ADHD ook tot het Autisme Spectrum, ofschoon dat niet officieel is erkend, maar het houdt wel in dat je spectrum heel breed moet zien. Daarbij wil ik niet de indruk wekken dat schizofrene patiënten en autisten in gedrag ook hetzelfde zijn. Er zijn soms symptonen die overeenkomen met elkaar, maar dat is ontzettend vaak met psychische stoornissen en ziektes.

    En nu ik: ik vind het een best raar idee dat ik schizofrenie had kunnen hebben. De genen hadden net anders kunnen zijn en ik had of helemaal geen autisme gehad, of misschien wel schizofrenie, je weet het nooit. Dan besef je pas hoe gecompliceerd het menselijk lichaam is. Ik vind dit soort feiten altijd wild interessant en ik wou dit graag op Quizlet delen, aangezien mijn vader er nogal weinig response op had. c:

    [ bericht aangepast op 13 mei 2013 - 21:37 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Nadal schreef:
    Nieuwsgierig

    Ik kan me er wel iets bij voorstellen - dat het dezelfde voorsprong heeft. Best interessant.


    Oh, shit, haha, bedankt! ik kan mij zelf ergeren aan dat soort foutjes en vooral alsik ze zelf maak, dus bedankt ervoor c:


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Pabiloso schreef:
    (...)

    Lol'd, toevallig!


    Ja, eigenlijk wel, haha, ik ben me erin gaan interesseren nadat ik de fanfic Sinister had gelezen een paar maanden geleden. Het is een Engelse Larry fanfic


    The artist is the kid that survived.

    AppleBottom schreef:
    (...)

    Ja, eigenlijk wel, haha, ik ben me erin gaan interesseren nadat ik de fanfic Sinister had gelezen een paar maanden geleden. Het is een Engelse Larry fanfic


    Het probleem is dat ik niet van fanfics houdt, al helemaal niet van One Drection fanfics, maar wel van lunatic asylum-stories, en die zijn er al vrij weinig en vaak met 1D. Ik heb het geprobeerd, maar het werkte niet voor mij. Ik vind het al heel lang leuk. Ik vind het geweldig om structuren tussen feiten te vinden, analyseren en verbanden te leggen. Ik hou niet van psychologie toepassen, aangezien ik dan mijzelf erin meetrek omdat ik nogal een denker ben, maar ik vind het fantastisch om kennis te vergaren erover. Ik ben sowieso een persoon van feiten. :Y)


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Mijn topics, moet gaan maar ik vind schizofrenie best interessant.

    Cyborg schreef:
    Ik heb p.d.d - n.o.s


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Sigyn schreef:
    (...)


    Yay, ben ik hier toch niet de enige (:


    26 - 02 - '16

    Oh kijk nou, weer wat bijgeleerd =D

    Bewijst maar weer eens hoe fragiel mensen zijn.


    I've no idea of the future, but I can see the past quite well. And the present, if the weather's clear.

    Theodora schreef:
    Oh kijk nou, weer wat bijgeleerd =D

    Bewijst maar weer eens hoe fragiel mensen zijn.


    Ja, daarom, het is zo complex en kwetsbaar.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    okee dits wel awesome, dat wist ik niet ;O
    ik heb zelf Add en nu midden in onderzoek voor pdd-nos - ass , ben 22 en komen dr vorigjaar mee dat ik dat waarschijnlijk ook heb en daarom medicijnen zoals methylfenidaat totaal niet werken bij me :3 mjah ik wist niet dat schizo zo dicht bij autisme lag ^^

    en ik ben t trouwens heleemaal met deze uitspraak eens :D
    ' Ik ben Myke en geen autisme en ADHD. Het is een stukje van wie ik ben. Ik heb er dooreen fotografisch, visueel en analytisch geheugen, wat één van mijn sterkste punten zijn. Ik zou niet willen dat ik het niet had, dan ben ik Myke niet meer. '

    ik heb die 2e 2 ook, maar wat the fck is een analytisch geheuen ;$?
    voelt zich dom


    · You want a voice, but your voices sound like violence. You shout so loud but all I hear is silence. ·

    Hrm, klinkt twijfelachtig.

    Sowieso is Schizofrenie niet 100% genetisch bepaald. je kunt best een genetische kwetsbaarheid krijgen, maar of je ook schizofrenie krijgt hangt ook af van wat er in je omgeving en jeugd gebeurt. Bij autisme is dat niet zo: Dat openbaart zich onmiddelijk. er is bij autisme geloof ik ook niet echt sprake van een kwetsbaarheid wat in de juiste omstandigheden kan leiden tot ziekte: Je wordt ermee geboren of niet...

    Wat zijn je bronnen als ik vragen mag? 'hmm


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik weet niet echt of ik dit kan geloven, I'm very sorry.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Cyborg schreef:
    (...)

    Yay, ben ik hier toch niet de enige (:


    Sheelt weer c:


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Okammy schreef:
    Hrm, klinkt twijfelachtig.

    Sowieso is Schizofrenie niet 100% genetisch bepaald. je kunt best een genetische kwetsbaarheid krijgen, maar of je ook schizofrenie krijgt hangt ook af van wat er in je omgeving en jeugd gebeurt. Bij autisme is dat niet zo: Dat openbaart zich onmiddelijk. er is bij autisme geloof ik ook niet echt sprake van een kwetsbaarheid wat in de juiste omstandigheden kan leiden tot ziekte: Je wordt ermee geboren of niet...

    Wat zijn je bronnen als ik vragen mag? 'hmm

    Ik heb het zelf gehoord op de UvA, bij een proefstudeerdag, dus geloof maar dat het klopt. (Ik kan alleen niks citeren, omdat ik nog een homeostase had gehad, en er de helft niet van begreep met allerlei neurotranmitters en meer.)
    Het klopt ook wat je zegt, het is niet alleen genetisch bepaald en ik weet niet hoe het bij autisme zit, maar schizofrenie ontwikkelt zich pas tijdens de puberteit, eerder niet. (Wat ik onthouden heb.)
    Maar dit klopt echt, ik meen het.

    Aan de topicmaakster: Oh, ik ken dit helemaal van het Schizofrenieverhaal. Wist je dat epilepsie grotendeels veroorzaakt wordt doordat er iets mis is in je hersenen? Ik heb deze twee dingen allebei gehoord tijdens de proefstudeerdag Psychobiologie in UvA (Universiteit van Amsterdam). Ik ben er ook echt heel geïnteresseerd in.
    Nog een grappig weetje: als je een hele lange tijd gedwongen wordt om met je andere hand te schrijven, kun je gaan stotteren. ^^


    Deep inside, I've never felt alive

    Mysteria schreef:
    (...)
    Ik heb het zelf gehoord op de UvA, bij een proefstudeerdag, dus geloof maar dat het klopt. (Ik kan alleen niks citeren, omdat ik nog een homeostase had gehad, en er de helft niet van begreep met allerlei neurotranmitters en meer.)
    Het klopt ook wat je zegt, het is niet alleen genetisch bepaald en ik weet niet hoe het bij autisme zit, maar schizofrenie ontwikkelt zich pas tijdens de puberteit, eerder niet. (Wat ik onthouden heb.)
    Maar dit klopt echt, ik meen het.

    Aan de topicmaakster: Oh, ik ken dit helemaal van het Schizofrenieverhaal. Wist je dat epilepsie grotendeels veroorzaakt wordt doordat er iets mis is in je hersenen? Ik heb deze twee dingen allebei gehoord tijdens de proefstudeerdag Psychobiologie in UvA (Universiteit van Amsterdam). Ik ben er ook echt heel geïnteresseerd in.
    Nog een grappig weetje: als je een hele lange tijd gedwongen wordt om met je andere hand te schrijven, kun je gaan stotteren. ^^

    Even inhaken, schizofrenie kan zich in een aantal uitzonderlijke gevallen al ontwikkelen in de kindertijd :'D


    "I shut my eyes in order to see.'

    Alayne schreef:
    (...)
    Even inhaken, schizofrenie kan zich in een aantal uitzonderlijke gevallen al ontwikkelen in de kindertijd :'D

    Die professor was al een ei, maar nu al helemaal.
    Of ik was het kwijt. Maar, ja, je zegt het zelf, uitzonderlijke gevallen ^^
    Iig, ik wist het niet en dankjewel voor de verbetering ^^


    Deep inside, I've never felt alive