Square schreef:
Ik erger me een beetje aan al die negatieve reacties op van alles en nog wat de laatste tijd, met name op One Direction fans. Het hele punt van schrijven is juist dat je het doet over iets wat je zelf leuk vindt. Als je iets waar iemand anders over schrijft persoonlijk vreselijk vindt is dat prima, maar dat zou er verder niets mee te maken moeten hebben of die ander daar wel of niet over mag of gaat schrijven. Je kunt er natuurlijk best vraagtekens bij zetten wat er nou zo leuk is aan zo'n onderwerp, maar als je dat niet inziet, is er nou eenmaal geen magisch antwoord waardoor je het opeens zult begrijpen. Dat is ook niet erg, maar wees dan wel zo sportief om niet telkens opnieuw te blijven vermelden dat je het niet snapt of dat je het stom vindt.
Ik heb zelf niets met Mainstreet of One Direction, nog minder dan ik vroeger met Tokio Hotel had, maar ik heb onderhand stukken meer sympathie voor de One Direction fans dan voor sommige van de OP schrijvers hier op Quizlet die zichzelf als iets beters beschouwen puur omdat ze geen fanfiction schrijven. En dat is rot, want ik houd van OP en ik wil iedereen heel graag aardig vinden. Die elitaire nonsens is nergens voor nodig. (no_chears)
Maar goed, OT: Ik houd niet zo van samen schrijven en real person fiction is ook niet mijn ding, over wie het ook gaat. Ik hoop voor je dat je wel nog iemand vindt om mee samen te werken.
Ik ben het hier met je oneens. Ik vind dat het ook de kunst is van een schrijver(ster) om onderwerpen te vinden waar zij zichzelf van de rest kunnen onderscheiden en niet een al uitgemolken thema of onderwerp steeds meer uitmelken tot het gewoon vervelend wordt. Ik heb niets tegen de bands, maar het zijn vooral de fans die het mij lastig maken om sympathie te krijgen voor een band, omdat ze nogal aanwezig zijn en als je hun band beledigd, rukken ze allemaal tegen je op en lijkt het net of je een misdrijf of hebt gepleegd.
Zo mag ik mijn vraagtekens zetten bij waarom mensen alleen over één richting schrijven, terwijl ik weet dat veel van hen veel beter kunnen als ze een goed onderwerp hebben om over te schrijven en dingen niet baseren op dingen die al bedacht zijn of bestaan. Fanfiction kan natuurlijk een goede manier zijn voor het oefenen van je writingskills, maar uiteindelijk als je echt iets wilt bereiken met schrijven zul je dat toch zelf moeten doen en kun je niet leunen op allang bedachte ideeën. (Behalve als ze public domain worden)
Kort gezegd begrijp ik dus niet waarom mensen alleen maar over één richting schrijven, terwijl ze veel beter kunnen. Want een fanfiction schrijven is echt niet moeilijk hoor, het is juist een goed eigen verhaal wat het schrijven echt moeilijk maakt en je diep in moet gaan in de stof over het schrijven van een boek. En technisch gezien zijn OP story's wel beter uitgewerkt dan fanfiction's, omdat je alles zelf bedenkt en het altijd goed hebt bij het reageren van een personage op een bepaalde gebeurtenis.
Fanfictions zijn verhalen wie al bedacht zijn en tenzij jij in de schrijver, boyband of dan ook zijn hoofd kan kruipen (letterlijk) en echt precies weet hoe iemand zou reageren en niet alleen dat door sympathie en subjectieve gevoelens doet, kun je nooit weten of jouw verhaal wel klopt of niet. Persoonlijk vind ik het ook niet dat het iets van jou eigen is, maar das mijn mening.
"There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.