harryedward schreef:
(...)
JA! Het kriebelt ook echt al in me om zijn andere boeken te bestellen via bol.com, want ik denk dat ik twee weken terug TFIOS gelezen heb en ik vond het echt GEWELDIG. Tranen met tuiten gehuild en het was zo inspirerend! Ik ben vooral benieuwd naar Will Grayson, Will Grayson en Looking for Alaska, heb je die gelezen?
Wuthering Heights staat ook al jaren op mijn lijstje, maar ik ben bang dat ik 'daar nog niet helemaal klaar voor ben' qua mijn engels niveau, maar ik denk dat ik me daar ook binnenkort maar eens aan ga wagen, dan!
Ik heb tot nu toe alleen Paper Towns gelezen, maar ik heb al een van zijn andere boeken in mijn kast staan (volgens mij Looking for Alaska, maar ik weet het niet honderd procent zeker en ik kan de titel vanaf mijn bed net niet zien ^^' ), dus wanneer ik tijd heb zal ik daar sowieso aan beginnen. Ik heb wel eens gehoord dat Johns delen van Will Grayson, Will Grayson erg goed waren, maar dat de andere schrijver wat minder was.
Je moet wel Engels kunnen als je de originele versie wilt lezen, ja. :'D Het is behoorlijk pittig, vooral omdat het vaak redelijk ouderwets taalgebruik is en daarnaast ook niet bepaald simpel, en het gecombineerd gaat met een andere schrijfstijl dan in hedendaagse boeken wordt gebruikt. Je komt er wel in, na een tijdje, maar het is natuurlijk ook lastig dat het zich in een tijd afspeelt die behoorlijk anders is dan de onze - als je iets niet begrijpt in een boek van een paar jaar geleden, kun je meestal nog heel goed gokken wat er bedoeld wordt. Dat kan in verhalen zoals Wuthering Heights of Pride & Prejudice wat lastiger zijn omdat je de sociale context uit die tijd niet kent, omdat je er nou eenmaal niet in bent opgegroeid. Maar goed, ik zou gewoon een poging wagen en desnoods kun je er altijd een Nederlandse vertaling bij halen. Bovendien leer je er natuurlijk ook juist heel veel van als je een moeilijk boek leest. (:
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan