Oneens, bij sommige dingen zijn er twijfels, zoals geloof. Er zijn ook dingen waar alles gewoon vast staat, zoals de dood (En ik bedoel niet wat daarna komt, maar meer dood neervallen).
You want weapons? Were in a library! Books! The best weapons in the world! ~The Doctor
Over het 'feit' dat iedereen doodgaat: dat iets altijd zo geweest is, gaat niet zeggen dat het vaststaat. De zon gaat ook iedere morgen op, maar dat betekent niet dat dat altijd zo zal blijven. Natuurlijk is het uiterst onwaarschijnlijk dat een levend iets ooit onsterfelijkheid bereikt, maar het staat echter niet vast. Daarbij: wie zegt dat dode mensen ook werkelijk dood zijn en niet naar een andere dimensie teleporteren of whatever? Niemand kan het zeggen, want het is niet te bewijzen . Misschien bestaat de wereld om je heen niet eens en leven we in een soort matrix. Niemand die het weet. Heel flauw, maar probeer maar iets te bewijzen op die manier.
Audacity schreef:
Over het 'feit' dat iedereen doodgaat: dat iets altijd zo geweest is, gaat niet zeggen dat het vaststaat. De zon gaat ook iedere morgen op, maar dat betekent niet dat dat altijd zo zal blijven. Natuurlijk is het uiterst onwaarschijnlijk dat een levend iets ooit onsterfelijkheid bereikt, maar het staat echter niet vast. Daarbij: wie zegt dat dode mensen ook werkelijk dood zijn en niet naar een andere dimensie teleporteren of whatever? Niemand kan het zeggen, want het is niet te bewijzen . Misschien bestaat de wereld om je heen niet eens en leven we in een soort matrix. Niemand die het weet. Heel flauw, maar probeer maar iets te bewijzen op die manier.
Ja, als je alles op die manier bekijkt, hebben de begrippen "altijd", "zekerheid" en "nooit" niet eens betekenis. Vind dit allemaal wel heel zweverig allemaal.
Bayern schreef:
(...)
Ja, als je alles op die manier bekijkt, hebben de begrippen "altijd", "zekerheid" en "nooit" niet eens betekenis. Vind dit allemaal wel heel zweverig allemaal.
In de praktijk gaat het ook niet echt op, maar zo gaan dat soort dingen in de filosofie. Als je er op een empirische manier naar kijkt, zou je het oneens kunnen zijn, maar theoretisch gezien staat niets vast.
Tuurlijk kan dat, maar ligt gewoon aan de persoon zelf, of deze er behoefte aan heeft om over iets te twijfelen. Misschien dat ik wel over heel veel andere dingen twijfel dan mijn ouders bijvoorbeeld.
Je kunt natuurlijk zo zijn dat je overal vraagtekens bij zet, maar dat is voor mij net iets té diep.