Zwaluws schreef:
(...)]
Nee ik had een keer gelezen bij bètareaders dat het zo hoort:
'Help!', roep ik hard.
maar miss.. heb ik dat idd fout:X
Het is inderdaad correct om dus binnen de aanhalingstekens af te sluiten met uitroepteken en buiten de aanhalingteksten nog een komma te zetten -
Bron , helemaal onderaan.
Het is namelijk ook gebruikelijk voor de nederlandse taal dat de komma buiten de aanhalingstekens wordt geplaatst, zoals je ook in de bron kan zien.
Er is echter één grote MAAR. Uitgeverijen van romans en fictieboeken houden hun eigen regel in deze erop na: de ELDA-regel. Ik ben dan ook voorstander om deze laatste ten alle tijden toe te passen, aangezien hiermee de kans groter is dat je boek wordt uitgegeven. -
Bron , helemaal onderaan.
Door deze ELDA-regel vervalt de komma buiten de aanhalingstekens wanneer er dus een uitroepteken of een vraagteken staat.
Dus beiden schrijfmanieren is goed, maar wil je dus een grotere kans maken bij uitgevers, raad ik echt wel aan om eerder de ELDA-regel (eerst leestekens, dan aanhalingstekens) aan te houden. Natuurlijk, iedereen moet doen wat hij/zij zelf het beste acht en het fijnste vind schrijven.
'Help!' roep ik hard.
'Help!', roep ik hard.
zijn dus allebei goed.
zelfs
'Help,' roep ik hard.
'Help', roep ik hard.
zijn correct, aangezien je al aangeeft dat het geroepen wordt, wat het uitroepteken overbodig maakt (:
En nu hoop ik dat er genoeg verduidelijking is, betreft interpunctie bij gesproken tekst (:
In de bovenste gaat mijn voorkeur persoonlijk dan ook uit naar: 'Help!' roep ik hard.
[ bericht aangepast op 5 april 2013 - 15:51 ]
“If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”