• Ja, ik heb een redelijk groot probleem met het gebruik van alinea's, interpunctie en stijlfouten.
    Dit stoort me best wel en ik wil er graag aan werken.

    Weet dus iemand iets wat het voor mij duidelijk kan maken?
    Een duidelijke site of gewoon handige tips, eigen ervaring.

    x melinda


    No man can kill me.

    Wikipedia. (cat)
    Of je gaat naar je Nederlands docent(e).

    [ bericht aangepast op 27 maart 2013 - 23:27 ]


    Reading a good book is like taking a journey.

    De standaardregel is dat je iedere keer dat een ander personage aan het woord komt een nieuwe alinea begint. Als dus eerst A iets zegt en dan B, zet je het antwoord van B op de volgende regel. Als A dan weer iets opmerkt, begin je daarmee ook weer een nieuwe alinea, enzovoort.
    Voor stukjes waarin niet veel wordt gesproken is het wat lastiger te bepalen waar je de ene alinea eindigt en de volgende laat beginnen, maar daar zul je gewoon mee moeten uitproberen wat goed klinkt. Over het algemeen kun je alinea's waarin niet wordt gesproken het beste ongeveer drie tot tien zinnen lang maken om het geheel overzichtelijk te houden, maar daar zijn verder geen echte regels voor. Zorg dat je een nieuwe alinea begint wanneer je het over een ander onderwerp hebt. Zet bijvoorbeeld geen enter tussen de beschrijving van de bank en de beschrijving van de kast, maar wel tussen de beschrijving van de kamer en iets wat je hoofdpersoon doet.

    Over interpunctie en stijlfouten kan ik je ook wel dingen uitleggen, maar dat zijn wel heel brede onderwerpen, dus daar moet je wat specifieker in zijn. Als je op zoek bent naar handige sites, kun je misschien eens een kijkje nemen op taaladvies.net of onzetaal.nl. Google heeft meestal ook op bijna iedere vraag wel een antwoord. ^^

    Edit: Hier vind je een story van de bèta's hier op Q met belangrijke regels rondom grammatica en spelling en hier is het bijbehorende topic. Ik vergeet altijd dat die ook nog bestaan. :')

    [ bericht aangepast op 27 maart 2013 - 23:53 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Hoe meer hoe beter!!!!!!!!!!!!! Als het om interpunctie gaat is niks te veel!!!!!!


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Volgens mij had ene Flogger zo'n handig topic gemaakt over de taal. Geen idee waar die staat, by the way.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Licet schreef:
    Hoe meer hoe beter!!!!!!!!!!!!! Als het om interpunctie gaat is niks te veel!!!!!!

    Nou, dat is volgens mij ook niet zo, of ik snap niet helemaal wat je precies bedoelt. :')

    Ik ben zelf hier ook niet echt geweldig in maar met alinea's doe ik altijd zo. Ik type altijd eerst de hele lap tekst aan elkaar en daarna kijk waar ik in het hoofdstukje in één keer over wat anders begin en daar doe ik dan een spatie maar niet na twee regels of zo. Pas na een stukje van 200 woorden of zo. Een beetje vaag uitgelegd maar hoop dat je het snapt xD
    xx

    [ bericht aangepast op 1 april 2013 - 18:52 ]


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.