• Voor een profielwerkstuk op school moeten ik en xPhaedra een onderzoek doen naar het fenomeen: 'kinderen krijgen op middelbare leeftijd'. Hiervoor moeten wij meningen van verschilende personen horen en aangezien hier veel mensen zitten met een duidelijke mening, willen we jullie vragen om een een kleine enquête in te vullen. Alvast bedankt!



    Hoe oud ben je?

    Hoe oud zijn je ouders?

    Wat vind je van de leeftijd van je ouders? Precies goed, te oud etc.

    Wat vind jij de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen?

    Vind je 40+ te oud om aan kinderen te beginnen? Zoja, waarom?

    Ben je gelovig?

    Zoja, welk geloof en heeft je geloof invloed op wanneer je kinderen krijgt?

    [ bericht aangepast op 21 maart 2013 - 13:29 ]


    Tell me about it, stud.

    Hoe oud ben je? - 14.
    Hoe oud zijn je ouders? - vader 40, moeder 38.
    Wat vind je van de leeftijd van je ouders? Precies goed, te oud etc. - precies goed :'D
    Wat vind jij de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen? - tussen 21 en 25/26.
    Vind je 40+ te oud om aan kinderen te beginnen? - Ja, zeker.
    Ben je gelovig? - Nee.
    Zoja, welk geloof en heeft je geloof invloed op wanneer je kinderen krijgt?

    Ik ben 17 jaar en mijn moeder is net 53 geworden en mijn vader wordt volgende week 56.
    Veel mensen vinden dat mijn ouders oud, maar ik ben het normaal en ik vind het eigenlijk ook niet eens zo vreemd, omdat ik een zus heb, die tien jaar ouder is en mijn broer is negen jaar ouder en mijn andere zus is vier jaar ouder.

    De ideale leeftijd, dat ligt ècht er aan of je er tijd voor hebt of niet. Sommige mensen beginnen namelijk rond hun 23/24/25 al aan kinderen, maar sommige mensen zijn dan al gesetteld, etc. Maar het kan ook zo zijn dat je gewoon een lange opleiding hebt gehad en dus pas op je 30e aan kinderen begint. Ik vind de laatste leeftijd, afgezien van alle omstandigheden voor mij gezien het beste. Tussen de 25 en de 30.

    Niet te oud om er nóg eentje te krijgen, maar om op je veertigste er aan te beginnen vind ik wel kantjeboord. Met 40 vind ik het nog wel kunnen, maar 45 vind ik het al tegen de rand aanzitten.

    Ik voel me een humanist, die in reïncarnatie gelooft en ik heb niet het idee dat mijn geloof het kinderen + leeftijd dat beïnvloed ;P


    Deep inside, I've never felt alive

    Hoe oud ben je? 16 jaar.
    Hoe oud zijn je ouders? Moeder 38 jaar, vader 42 jaar.
    Wat vind je van de leeftijd van je ouders? Precies goed. Naar mijn mening toch.
    Wat vind jij de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen? 21 jaar - 25 jaar.
    Vind je 40+ te oud om aan kinderen te beginnen? Ja.
    Ben je gelovig? Nee.


    “Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.”

    Hoe oud ben je? 21

    Hoe oud zijn je ouders? moeder 45 vader 43

    Wat vind je van de leeftijd van je ouders? Precies goed, te oud etc. Goed

    Wat vind jij de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen? Na je 25ste

    Vind je 40+ te oud om aan kinderen te beginnen? Zoja, waarom? Ja veel te oud, de kans op gehandicapte kinderen is groot

    Ben je gelovig? ja

    Zoja, welk geloof en heeft je geloof invloed op wanneer je kinderen krijgt? Hindoestaans, het heeft geen invloed wanneer je kinderen krijg Wel als je getrouwd ben dan pas


    Ha! I invent the word impossible. That's why I am the champ. Whether I like it or not.

    Hoe oud ben je? 24 jaar (al word ik maandag 25 maart wel 25 ^_^)

    Hoe oud zijn je ouders? Moeder = 48 ; vader = 49

    Wat vind je van de leeftijd van je ouders? Ideaal

    Wat vind jij de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen? Er bestaat niet zoiets als een ideale leeftijd, aangezien iedereen anders is. De ene is er al begin twintig aan toe om met kinderen te beginnen, een ander pas eind dertig.
    Persoonlijk hebben ik en m'n vriend wel gekozen om vroeg met kinderen te beginnen (hebben dan ook een zoontje van 4), ook om verschillende redenen. Ten eerste, we wilden allebei kinderen en door een ernstig auto-ongeluk zagen we in dat het leven maar beperkt is, dat het eigenlijk maar zo voorbij is. Daarbij denken wij van: Je begint vroeg met kinderen, dus je bent er ook vroeg uit. Met andere woorden, je bent niet bejaard en wordt niet direct in een bejaardentehuis gepropt wanneer je kinderen het huis uit gaan. Je bent nog fit genoeg om echt iets met je leven te doen en om zelfs actieve dingen te ondernemen met je kleinkinderen (mochten die er komen). Iets wat ik nu zie met mijn ouders en schoonouders.
    Maar zoals ik al zei, er is niet echt een ideale leeftijd en anders is dat voor mij dan toch tussen de 20-30 om een getal te zeggen XD

    Vind je 40+ te oud om aan kinderen te beginnen? Voor mezelf, absoluut. Na m'n dertigste geen kinderen meer voor mij XD
    In het algemeen... Ik bedenk het maar zo... wanneer je kind 20 is ben je als ouder zijnde 60 of 60+... Het lijkt me nu niet bepaald ideaal, maar goed, als mensen daar zelf voor kiezen... Neemt niet weg dat ik het zelf dus te oud vind, maar goed, dat bepaald ieder voor zich :'D

    Ben je gelovig? Euhm... wat noem je gelovig... Ik geloof zeker wel dat er meer is, maar niet zozeer op de manier zoals de kerk het voorstelt. Ik geloof op m'n eigen manier XD Het heeft niet bepaald invloed op wanneer je kinderen krijgt.

    [ bericht aangepast op 21 maart 2013 - 13:46 ]


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Hoe oud ben je? 17

    Hoe oud zijn je ouders? Moeders is 48 en vader is 55.

    Wat vind je van de leeftijd van je ouders? Precies goed, te oud etc. Prima.

    Wat vind jij de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen? Zo rond de dertig.

    Vind je 40+ te oud om aan kinderen te beginnen? Zoja, waarom? Ik vind het wel oud, maar als het mogelijk is moet je het gewoon doen, als je het graag wit.

    Ben je gelovig? Nee.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Hoe oud ben je?
    17
    Hoe oud zijn je ouders?
    Mijn moeder is 52 en mijn vader is 60.
    Wat vind je van de leeftijd van je ouders? Precies goed, te oud etc.
    Ik vind mijn vader eigenlijk te oud, maar hij is nog heel vitaal en heel gezond dus ik merk er weinig van dat hij al 60 jaar is. Mijn moeders leeftijd is precies goed.
    Wat vind jij de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen?
    Eind twintig, begin dertig.
    Vind je 40+ te oud om aan kinderen te beginnen? Zoja, waarom?
    Ja, dan ben je gewoon te oud. Een kind vindt het niet leuk om te oude ouders te hebben, mijn vader wordt ook geregeld als mijn opa gezien en dat is niet leuk. En het is minder gezond voor het kind.
    Ben je gelovig?
    Nee.

    [ bericht aangepast op 21 maart 2013 - 14:03 ]


    Take risks and conquer your fears.

    Hoe oud ben je?
    16
    Hoe oud zijn je ouders?
    Beide 46
    Wat vind je van de leeftijd van je ouders? Precies goed, te oud etc.
    Ohh, prima. Ik vind het wel fijn om ouders te hebben die niet belachelijk oud zijn.
    Wat vind jij de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen?
    Tussen de 25 en 35
    Vind je 40+ te oud om aan kinderen te beginnen? Zoja, waarom?
    Ja, eigenlijk wel. Het is gewoon veel minder fijn voor het kind wanneer het oude ouders heeft. De ouders zijn dan ook gewoon veel minder levendig en jeugdig, waardoor ze veel minder mee kunnen gaan in de leefwereld van het jonge kind.
    Ben je gelovig?
    Nee.

    [ bericht aangepast op 21 maart 2013 - 14:11 ]


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.

    Hoe oud ben je?
    Zestien.
    Hoe oud zijn je ouders?
    Mijn moeder is 46, mijn vader 45.
    Wat vind je van de leeftijd van je ouders? Precies goed, te oud etc.
    Gewoon goed. Niet te jong, niet te oud.
    Wat vind jij de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen?
    Zo rond de 25-30 of misschien nog ietsje later.
    Vind je 40+ te oud om aan kinderen te beginnen? Zoja, waarom?
    Eigenlijk wel. Het is gewoon niet fijn voor het kind om zulke oude ouders te hebben. Bovendien is de kans op 'afwijkingen' (een beetje grof gezegd) dan groter.
    Ben je gelovig?\
    Nee.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Hoe oud ben je?
    15
    Hoe oud zijn je ouders?
    Mijn moeder 40 en en mijn vader 50.
    Wat vind je van de leeftijd van je ouders? Precies goed, te oud etc.
    Goed ^^
    Wat vind jij de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen?
    Rond de 25
    Vind je 40+ te oud om aan kinderen te beginnen? Zoja, waarom?
    Ja, aangezien de ouder dan simpelweg tot minder in staat is om met het kind te doen dan een jongere ouder.
    Ben je gelovig?
    Nee.


    Mai lasciare - Never give up. -- If you can't see anything beautiful about yourself, get a better mirror.

    Hoe oud ben je?
    15
    Hoe oud zijn je ouders?
    Vader 50, moeder 56? Zoiets in ieder geval.
    Wat vind je van de leeftijd van je ouders? Precies goed, te oud etc.
    Ik heb nog een oudere broer, dus de leeftijd van mijn vader vind ik prima. Mijn moeder vind ik aan de oude kant, maar aangezien het aan haar uiterlijk niet te zien is, maakt het me niet zoveel uit.
    Wat vind jij de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen?
    Wanneer de ouders er klaar voor zijn. Dat is voor sommige mensen 20, andere 37. Ik denk dat ik zelf tussen de leeftijd van 24 en 34 kinderen wil krijgen.
    Vind je 40+ te oud om aan kinderen te beginnen? Zoja, waarom?
    Nee, ik vind het zelf niet leuk dat mijn moeder zo 'oud' is, maar ik kan lastig klagen. Ik zou er anders immers niet geweest zijn :'D. 't Is wel een vervelende gedachte dat je ouders waarschijnlijk zullen overlijden als jij zelf nog relatief jong bent. Aan de andere kant hebben oudere ouders vaak meer stabiliteit in hun leven, wat het opvoeden van een kind enigszins makkelijker maakt.
    Ben je gelovig?
    Neup


    i put the fun in funeral

    Hoe oud ben je?
    15
    Hoe oud zijn je ouders?
    Mijn vader is 44 en mijn moeder is 46.
    Wat vind je van de leeftijd van je ouders? Precies goed, te oud etc.
    Ik vind het precies goed.
    Wat vind jij de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen?
    Het is niet dat ik per se kinderen wil, maar mocht het zo zijn dat daar verandering in komt, dan vind ik iets rond de 30 wel een mooie leeftijd. Ik wil voorlopig namelijk nog volop van mijn jeugd genieten.
    Vind je 40+ te oud om aan kinderen te beginnen? Zoja, waarom?
    Eigenlijk wel. Ik zou het zelf gewoon niet leuk vinden om nu een moeder van bijvoorbeeld 58 te hebben, omdat ik denk dat de ouderrol dan niet goed aansluit bij de leeftijd van het kind. Iemand van rond de zestig hoort zich naar mijn mening bijvoorbeeld meer te focussen op opa of oma worden en nog een paar jaar werken, in plaats van zich druk te maken over het zelfstandig worden van een jongvolwassene.
    Ben je gelovig? Nee


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Hoe oud ben je? - Negentien jaar.

    Hoe oud zijn je ouders? - Moeder: 49, mijn vader: 65

    Wat vind je van de leeftijd van je ouders? Precies goed, te oud etc. - Ik had graag gewild dat mijn vader tien jaar jonger was, maar helaas. Ik hou ontzettend veel van mijn ouders en gelukkig wordt mijn vader vaak op vijftig geschat.

    Wat vind jij de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen? - Er is niet echt een ideale leeftijd.

    Vind je 40+ te oud om aan kinderen te beginnen? Zoja, waarom? - Dat moet ieder voor zich maar weten, ik vind het pas vanaf 45+ te ver gaan.

    Ben je gelovig? - Ja.

    Zoja, welk geloof en heeft je geloof invloed op wanneer je kinderen krijgt? - Een soort van christelijke inslag, maar dan meer het kosmische gedeelte. Ik geloof niet in de bijbel.
    En nee, het zal absoluut geen invloed hebben.

    [ bericht aangepast op 21 maart 2013 - 16:25 ]


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Hoe oud ben je? 19

    Hoe oud zijn je ouders? 59 en 50

    Wat vind je van de leeftijd van je ouders? Precies goed, te oud etc. Mijn vader vind ik behoorlijk oud, vooral ook omdat ik nog een jonger broertje heb van 14. Mijn moeder vind ik gewoon een fijne leeftijd hebben. Van beide zou je niet zeggen dat ze al zo oud zijn.

    Wat vind jij de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen? 27. Ik wil eerst nog veel van de wereld zien, veel meemaken, veel mensen ontmoeten en veel gedaan hebben voor ik begin aan iets waar ik de rest van mijn leven aan vast zit. Me-time goes first!

    Vind je 40+ te oud om aan kinderen te beginnen? Zoja, waarom? Nee, al zou ik er zelf nooit voor kiezen.

    Ben je gelovig? Christen officieel, maar een hele slechte. :') En puur omdat ik gedoopt ben, maar daar merk je hier helemaal niks van. x') Kan me de laatste keer dat ik in de kerk ben geweest niet herinneren.

    Zoja, welk geloof en heeft je geloof invloed op wanneer je kinderen krijgt? In mijn geval niet. Ik vind het gewoon heel dom om zo jong aan kinderen te beginnen, dat kan altijd nog. Naar mijn idee mis je dan heel veel van wat het leven je te bieden heeft.


    ars moriendi

    Hoe oud ben je?
    17

    Hoe oud zijn je ouders?
    Allebei 50

    Wat vind je van de leeftijd van je ouders? Precies goed, te oud etc.
    Te oud

    Wat vind jij de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen?
    26 of 27

    Vind je 40+ te oud om aan kinderen te beginnen? Zoja, waarom?
    Nee. Geen denken aan. Dat is véél te oud. Dan zijn je ouders like 60 wanneer je rond de 18 bent of zo. Dat lijkt me niks. Zelf zou ik het ook niet doen.

    Ben je gelovig?
    Absoluut niet.

    Zoja, welk geloof en heeft je geloof invloed op wanneer je kinderen krijgt?
    Nee. Ik wil niet worden zoals mijn ouders die het mij opdringen. Als ik ooit kinderen krijg mogen ze zelf kiezen waarin ze geloven.


    26 - 02 - '16