• [ bericht aangepast op 19 okt 2014 - 16:09 ]


    Spoiler alert: you will save yourself

    Ik heb zelf ook een eetstoornis gehad en dat is niet prettig en heel moeilijk ervanaf te komen. Maar ik zou gewoon met haar ouders praten, ook al is dit tegen haar wil in. De kans is groot dat als dit doorgaat dat ze langzaam aftakelt, hoewel je vriendin het zelf doorheeft en mensen met echt een zware eetstoornis, zoals ik vroeger had, het zelf niet eens door hebben dat het slecht is. Mijn ouders waren er uiteindelijk achter gekomen bij mij en we zijn naar de huisarts geweest, die me doorverwees naar een psycholoog.
    Het is wel een probleem nu, maar nog geen echte eetstoornis, zo aan de symptomen te lezen. Je moet dus een echte stoornis zien te voorkomen. Als je vriendin het echt een probleem vindt, is het geen aanstel gedrag maar moet ze er iets aan doen.
    Sterkte. (flower)


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    LunarFlower schreef:
    Wat zijn de mensen toch weer hyprociet hier. Een eetstoornis hoef je niet per se te verbergen, iedere vorm waarbij je moeite hebt met normaal eetgedrag is in feite een stoornis. Wat is er nou erg aan dat dat meisje dat aan haar vriendin heeft verteld?
    Het beste voor dat meisje is om naar de huisarts te gaan en doorverwezen te worden naar een diëtist.
    Een professioneel iemand kan haar zeker helpen.


    Iemand kan echt niet van zichzelf zeggen dat hij/zij een eetstoornis heeft, tenzij het echt gezegd is door een diëtiste of een deskundige op dat gebied. Iedereen doet die dingen die daar staan wel eens, dan zou de halve bevolking anorexia hebben.

    [ bericht aangepast op 15 maart 2013 - 19:35 ]


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik let ook bij alles wat ik eet op de calorieen en tel ook alles over de dag, wil niet meteen zeggen dat je anorexia hebt..


    ars moriendi

    LunarFlower schreef:
    Wat zijn de mensen toch weer hyprociet hier. Een eetstoornis hoef je niet per se te verbergen, iedere vorm waarbij je moeite hebt met normaal eetgedrag is in feite een stoornis. Wat is er nou erg aan dat dat meisje dat aan haar vriendin heeft verteld?
    Het beste voor dat meisje is om naar de huisarts te gaan en doorverwezen te worden naar een diëtist.
    Een professioneel iemand kan haar zeker helpen.


    Niet ieder probleem is gelijk een stoornis. En het is inderdaad wel mogelijk dat het meisje zelf beseft dat ze een eetprobleem heeft, maar als het nodig is om dat door een test op internet te laten bevestigen, valt het hoogstwaarschijnlijk nog wel mee.


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    Madonna schreef:
    (...)

    Niet ieder probleem is gelijk een stoornis. En het is inderdaad wel mogelijk dat het meisje zelf beseft dat ze een eetprobleem heeft, maar als het nodig is om dat door een test op internet te laten bevestigen, valt het hoogstwaarschijnlijk nog wel mee.


    Jemima schreef:
    (...)

    Iemand kan echt niet van zichzelf zeggen dat hij/zij een eetstoornis heeft, tenzij het echt gezegd is door een diëtiste of een deskundige op dat gebied. Iedereen doet die dingen die daar staan wel eens, dan zou de halve bevolking anorexia hebben.


    Jullie hebben gelijk, een eetstoornis is verder ontwikkeld dan dat wat zij heeft. Waar het mij vooral om gaat, is dat je, als je niet met een goed gevoel normaal kunt eten, je daar iets aan moet doen omdat dit alleen maar nare gevoelens meebrengt. Het gaat mij vooral om dat punt en dan laat ik de test op internet achterwege. Dat ze geen goed gevoel heeft over eten en maaltijden overslaat vind ik eigenlijk al genoeg bewijs dat ze een probleem heeft en hulp moet zoeken. En inderdaad, dat is nog geen echte eetstoornis. (Om even misverstanden te voorkomen)


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    SPECS schreef:
    Mensen die dit daadwerkelijk hebben die zoeken geen hulp.


    ^dat is waar en trouwens dit verhaal is anorexia geen boulimia want dan eet je juist veel.


    Thank you for the tragedy, I need it for my art.

    Yoda schreef:
    .. Ja, want een test op het internet gaat je laten zien dat je een eetstoornis hebt! In mijn oren klinkt haar verhaal meer als aandachttrekkerij dan een echt probleem.

    Hoewel ik het hier roerend mee eens ben zijn er 2 opties.

    1) Aandachttrekkerij. In welk geval je het beste meteen haar in het diepste gat kan dumpen en verder gaan met een leuk leven hebben. Hierover liegen is dieptreurig

    2) Het is echt. In dat geval:
    - Blijf weg van online testen en lijsten. Waarom moet ik dit blijven typen? DIE DINGEN WERKEN NIET! Ze zijn altijd zodanig opgesteld dat er altijd wel een kans is dat jij het hebt. Ga naar een arts of psychiater die medisch bekwaam is om dit soort dingen te diagnosticeren. Hoezeer ik ook een fan ben van Q, de meeste van ons hier zijn dat toch echt niet.

    - Mensen met Anorexia/boulimia proberen dit meestal geheim te houden. Er zijn echter genoeg mensen die door hebben dat ze een probleem hebben maar niet zelf kunnen stoppen. Sleep haar naar haar ouders en heb het er met ze over. Zorg ervoor dat je weet wat zij wilt, maar hou in je achterhoofd dat het, als ze het zelf niet kan, toch echt van jou moet komen. Het is voor haar eigen bestwil en zo kan ze het niet meer geheim houden waardoor het beter te behandelen is (en als het aandachtsrekken is krabbelt ze sowieso wel terug.)

    Voor de mensen in dit topic die meteen roepen: 'hurdur ze praat erover, dus heeft ze niks durrrr' of 'Het is geen stoornis, het is een probleem *lees dit in Hermelien haar stem voor extra plezier*': ga in een hoekje zitten. Jij kent de persoon niet, de situatie niet en hebt hoe dan ook geen idee waar jij het over hebt. Probeer raad te geven waar mensen iets mee kunnen in plaats van meteen jouw eigen mening op het onderwerp te verkondigen.

    [ bericht aangepast op 16 maart 2013 - 23:41 ]


    If you want it dead: use fire. Is it not dead? Then you haven't used enough fire!

    Het kan aan mij liggen, maar ik vind de kenmerken niet heel typerend voor anorexia. Ik bedoel moe zijn, calorieen tellen en maaltijden overslaan past wel binnen anorexia, maar dat zijn dingen die ik ook dagelijks doe. Maar de 'kern' van anorexia is meer een soort obsessie met eten, en vaak te weinig ervan binnen krijgen. Ik denk dat je zelf wel kunt inschatten hoe erg de sitiuatie is, en kan bepalen of er hulp nodig is of niet.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Madonna schreef:
    Als je een test op internet nodig hebt om erachter te komen of je al dan niet een eetstoornis hebt, lijkt me dat het nog wel meevalt.


    Bad decisions make good stories.

    maaikelove1d schreef:
    Mensen, dit kan uitgroeien tot een eetstoornis

    THANK YOU.
    Ik snap dat een test nemen op het internet misschien niet de beste manier is om erachter te komen of iemand problemen heeft, maar zelfs al is het geen eetstoornis is als anorexia of boulimia (wat ik overigens nog steeds betwijfel - ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat het nooit, maar dan ook nooit in je hoofd opkomt om je af te vragen of er niet iets mis is als je werkelijk zo geobserdeerd raakt door voedsel), heeft dit meisje dus wel een probleem. Als ze hier al een jaar mee worstelt, is er dus iets mis. In hoeverre dat mis is en wat het precies is weten we niet, maar er is iets mis, anders worstel je niet.

    *ademt uit* *verlaat topic*


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Is ze zodanig afgevallen dat ze gestopt is met menstrueren? Zo nee, dan is het geen anorexia. (Leuk weetje: Dit is waarom jonge kinderen/jongens geen anorexia mogen hebben van psychiaters, want die kunnen niet stoppen met menstrueren en dat is nou een van de criteria voor anorexia)
    Kotst ze haar eten uit? Zo nee, dan is het geen boulimia.

    Problem solved.

    Mkay, er is een restgroep voor onder andere de jongens en jonge meisjes die geen anorexia mogen hebben maar da;s weer een ander verhaal

    anyway, point is: Huisartsen zijn wat dit betreft nuttiger dan tieners.


    quidquid excusatio prandium pro

    Dicapri schreef:
    (...)

    ^dat is waar en trouwens dit verhaal is anorexia geen boulimia want dan eet je juist veel.


    Bij anorexia eet je juist niet veel. Je eet veel minder en gaat overmatig sporten.
    Bij boulimia krijg je vreetbuien en spuug je het daarna weer uit.

    Er zit dus verschil in.


    Reading a good book is like taking a journey.

    Ga meteen naar die ouders meid. Mijn beste vriendin heeft nu ook al 2 jaar een eetstoornis, en we zijn vorige pas met haar ouders gaan praten. We dachten bij haar ook dat het maar "aandachtrekkerij" was, maar op dit moment weegt ze nog maar 43kg.
    Haar ouders waren heel erg opgelucht dat wij het hun waren komen vertellen, want ze wisten wel dat er iets mis was, maar ze kregen gewoon geen vat op haar. Ze kan nu echt geholpen worden.


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Michonne schreef:
    Niet eten is anorexia, bij boulimia eet je veel, maar kots je alles uit. Mensen weten het verschil nooit.
    Daarbij, ik denk dat ze misschien een probleem heeft, maar geen stoornis. Als je dat echt heb, geef je namelijk niet toe dat je ziek bent, zeker niet zo makkelijk. Mensen uit je omgeving kunnen vaak alleen maar lijdzaam toekijken hoe diegene wegkwijnt en zelf er niets aan wilt doen. Heel veel mensen kijken naar de calorieën voor ze iets eten en er slaan genoeg mensen maaltijden over. Dat zijn geen echte kenmerken. Je moet kijken of ze teveel afvalt, obsessief bezig is met haar gewicht en eten (vooral niet-eten) en of ze te dun wordt. Niet iedereen met anorexia is te dun, maar dan slaat het wel te ver door.


    Some people are so poor, that the only thing they have is money.