Als we het over de meest bekende artiesten gaan hebben en voornamelijk de pop-industrie, zal ik Eric Church quoten:
And if it looks good on TV,
It'll look good on a CD.
Shape it up, trim it down,
Who gives a damn 'bout how it sounds?
De muziekindustrie maakt ze dan wel, maar alsnog zit er dan een bepaald ideaal aan vast. Iemand moet van hun een bepaald uiterlijk hebben, een bepaalde stijl, en als ze die artiesten zodanig vervormd hebben dat ze aan dat beeld van de platenmaatschappij voldoen, dan wordt dat waar ze aan vast moeten blijven houden. Dus ja, wat dat betreft, en dan voornamelijk in pop en R&B, leunt de muziekindustrie daar heel erg zwaar op.
Op andere vlakken en andere genres wordt dat veel minder gedaan, gezien het daar puur en alleen om de muziek gaat en niemand vaak ook maar weet hoe de zangers er uit zien, totdat ze het opzoeken. Maar zelfs hier sluipt het er toch ook wel in, al dan niet een stuk minder dan wat er bij pop gebeurt. De muziekindustrie is veelzijdig, maar ze leunen toch zeer zeker sterk op uiterlijk en imago. Het uiterlijk betekent niet meteen 'een mooi koppie hebben', maar er hangen heel veel verschillende factoren aan vast. En ik zie aan sommige mensen in dit topic dat ze aan uiterlijk meteen denken aan 'een mooi koppie hebben'. Maar het gehele imago van de artiest, dat is onderdeel van het uiterlijk. Dat moet bij een bepaalde stijl passen, een stijl die soms zelfs voorgeschreven wordt door een platenmaatschappij. Make-up, haar, kleding, borsten, billen, six-packs, de manier waarop ze glimlachen en de manier waarop ze optreden valt hier allemaal onder. En ik denk toch dat de muziekindustrie hier wel heel erg op leunt.
Nu twijfel ik over of ik het er mee eens ben of niet, het zit er een beetje tussenin. In sommige gevallen duidelijk wel, in sommige is het minder duidelijk en bij andere klopt het helemaal niet. Dus het ligt maar net aan welk deel van de muziekindustrie je belicht. En welke maatschappijen je onder de loep neemt.
If you don't stand for something, you'll fall for anything.