• Ik moet dus een presentatie houden, voor de hele klas. We hebben nogal zo'n uitlachende klas, die je al uitlacht als je een woordje verkeerd zegt. Ik ben dus echt super zenuwachtig, iemand tips voor me? Hoe ik beter kan presenteren enzo..


    She knew the rules so she knew how to break them.

    Ugh, ik haat dat soort klassen. Ik ben echt dankbaar dat ik in de meest gezellige klas zit die ik ken.
    Ik zou er vooral voor zorgen dat je je tekst echt goed kent en als het lukt je zenuwen zoveel mogelijk onder controle te houden.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Gewoon rustig blijven. Als je weet wat je wil vertellen, kan er weinig fout gaan.
    Zorg in ieder geval dat je handen leeg zijn, want het is ontzettend storend als iemand steeds daarmee beweegt. Ik weet wel dat het voor jezelf prettiger voelt om bijvoorbeeld een papiertje met je tekst in je handen te hebben, maar doe dat niet. Leg het papiertje voor je op tafel als je het nodig denkt te hebben en houd je handen leeg.
    Laat je armen gewoon langs je lichaam hangen. Dat voelt heel gek voor jezelf, maar het ziet er voor anderen wel het meest natuurlijk uit. Leg ze in ieder geval niet over elkaar, want dan heb je een gesloten houding en dat is niet handig tijdens een presentatie.
    Ik weet niet of je gebruik maakt van een powerpoint presentatie, maar als je dat doet, zorg dan dat je niet tegen het bord gaat praten. Daar bedoel ik mee: je weet zelf wel wat er op de dia's staat, dus het heeft geen zin om daar te kijken. Kijk gewoon de klas in.
    Als je het moeilijk vind om mensen aan te kijken, kijk dan naar mensen waarbij het niet raar voelt om naar ze te kijken, bijvoorbeeld de leraar of je vriendinnen. Vraag van tevoren aan ze of ze wat verspreid door de klas willen gaan zitten, zodat het niet opvalt dat je steeds naar één punt/persoon kijkt.
    Succes! (:


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    Ik heb juist geleerd dat het handig is je handen ter hoogt van je borst te houden. Dan ga je automatisch meebewegen met je handen, wat heel natuurlijk is. Een powerpoint kan ik je ook aanraden. Dan hoef je er geen steekwoorden bij, wat inhoudt dat je - je handen sowieso leeg kunt hebben. Zorg wel dat dit enkel steekwoorden zijn, zo dwing je jezelf om zelf te praten en het niet op te lezen. Voor de rest werkt het vaak om een paar mensen uit de klas te pikken en die aan te kijken. Niet een, dat wordt namelijk awkward. Zorg iemand die je wel vertrouwt en niet zomaar inde slappe lach raakt. Voor de rest is het goed om het bijvoorbeeld twee keer voor je ouders te doen. Dan weet je wat je moet vertellen, aangezien het er vaak anders uitkomt dan dat je op ppier van tevoren hebt geschreven. Dit kan voor verwarring opleveren die je niet hebt als je dat verwarringspunt al voorbij bent.


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.

    230710 schreef:
    Ugh, ik haat dat soort klassen. Ik ben echt dankbaar dat ik in de meest gezellige klas zit die ik ken.
    Ik zou er vooral voor zorgen dat je je tekst echt goed kent en als het lukt je zenuwen zoveel mogelijk onder controle te houden.


    •*• Lululu •*•