Zet alles eerst even op een rijtje,
Wat haat je dan aan jezelf?
alles zeggen is verboden het moeten losse dingen zijn
Waarom haat je die dingen?
bv ik haat mijn stem
waarom haat je die stem
omdat het een piepstem is
Wie heeft je verteld dat het zo is?
alweer ff de piepstem
wie zij dat je die had? je ouders? een vriend? een vreemdeling? jezelf?
was het serieus bedoelt en is het wel waar?
probeer dat uit te vinden dan vallen er heel wat dingen af die je aan jezelf haat
Verder zoek iemand die je kan vertrouwen bv: je ouders, een goede vriend, je klassenleraar/mentor, een vertrouwens persoon op school
geloof me er is altijd wel iemand waarbij je terecht kan, kan je echt niemand vinden of durf je het niemand te zeggen ik ben altijd bereid mensen te helpen
Schrijf het van je af! schrijven is een wondermiddel het kan doormiddel van verhalen of een mail naar je zelf sturen of een gesprek met jezelf voeren op een blaadje ook kan je een dagboek bijhouden
ik heb zelf trouwens een tekenschrift alles wat ik voel "schrijf" ik doormiddel van tekeningen. ik teken op een manier dat ik precies weet wat ik voel en niemand anders begrijpt het waardoor het een soort geheimtaal is
zorg dat je je frustraties kwijt kan ga op een sport ofzo sporten doet wonderen bv kickboksen als je boos bent kan je inbeelden dat het gene wat je slaat de rede is dat je boos bent. of met hardlopen als je bozer bent ga je harder lopen waardoor je energie verbruikt, ook de boze energie
krop het vooral niet op dat is het slechtste wat je kan doen!
en als je niet klaar bent of echt niet durft om met je ouders te praten vraag of een vriendin ofzo om het te doen of praat met iemand anders en wacht tot je het wel durft
ik hoop dat je er wat aan hebt succes! en je kan me altijd zeggen als er iets is
Dont say why me, say try me