Ik vroeg me af wie er hier op Quizlet op de vrije school zit. Zo ja, hoelang zat je erop en wat vind/vond je ervan? Zo nee, wat weet je van de vrije school en hoe denk je erover? Dit wilde ik eens weten. ^.^
Ik zit zelf op de vrije school. Ik heb de basisschool gedaan en ik zit nu op een vrije middelbare school.
Een perfecte beschrijving van de vrije school met dank aan Wiarda (omdat mijn pogingen voor verwarring zorgde):
De vrije school is een school die de antroposofie (wat een woord) nastreeft. Er wordt dus lesgegeven met de leer van Rudolf Steiner in het achterhoofd. Dit houdt in dat kinderen veel meer kans krijgen om zich op een creatieve manier te ontwikkelen; daarom hebben we zoveel verschillende creatieve vakken. Erg veel scholen zijn vooral bezig met de theorie, maar wij hebben er ook nog praktijk vakken bij. Dit betekent niet dat deze vakken onze theorievakken compleet vervangen, wij zitten gewoon meestal wat langer op school. Ook krijg je de eerste twee jaar weinig huiswerk, omdat kinderen in die periode zich mentaal zoveel ontwikkelen dat teveel denkwerk tot onnodige stress kan leiden. Later wordt dit allemaal weer ingehaald op een haalbaar tempo.
In tegenstelling tot wat men hier blijkbaar denkt, is de vrije school geen strikte VMBO-school. In feite zitten er in mijn jaar zelfs zoveel VWO'ers dat mijn mentor overweegt om een paar leerlingen maar gewoon weg te stoppen in een raamkozijn, aangezien het anders niet meer past. Als je VWO doet, doe je precies hetzelfde als wat andere scholen doen, alleen dan soms op een andere, creatievere manier.
De manier waarop er met de leerlingen om wordt gegaan is ook anders. Je spreek de leraar niet aan met 'mevrouw' of 'meneer', maar gewoon met zijn/haar voornaam. Dat is niet omdat al die antroposoofjes ontzettend onbeleefd zijn, maar omdat men de kloof tussen leraar en leerling eigenlijk zo klein mogelijk wil houden. Daarom moet je je leraar ook een hand geven bij binnenkomst en een hand geven na de les, puur omdat je dan even een moment van persoonlijk contact hebt.
Er valt ook nog heel veel te zeggen over de manier van lesgeven, maar dan zou dit wel heel erg lang worden. Het komt er in ieder geval op neer dat we een aantal andere vakken hebben (o.a. koorzang en euritmie) en de lessen er bij ons een beetje anders uitzien.
De vrije school is dus niet alleen een school zonder religie; dat is simpelweg een openbare school. Ook is het geen VMBO-campus of praktijkonderwijs. De vrije school is een school gebaseerd op de filosofie van Rudolf Steiner, niets meer en niets minder dan dat.
Natuurlijk zijn er ook vrij veel slechte dingen te zeggen over dit soort onderwijs (zo zou het theoretische deel van het onderwijs niet erg sterk zijn, waar ik het mee eens ben), dus ik hoop dat ik het hiermee niet veel mooier heb gemaakt dan het eigenlijk is, maar ik wilde even de feiten op een rijtje hebben. Ik kan er namelijk echt niet tegen als mensen denken dat dit een simpele openbare school is. Als mijn klas namelijk een week met de klas van een openbare middelbare school zou ruilen, zouden die openbare scholieren waarschijnlijk terugkomen met verhalen over een gekkenhuis. Want tja, hoe je het ook wendt of keert, die antroposofie is ook eigenlijk bizar. (Maar in mijn ogen wel erg goed.) (Met mate.)
[ bericht aangepast op 26 dec 2012 - 12:46 ]