• I'm dating Niall Horan. It's true.
    Groot nieuws vandaag. Lieke Wijgers, ja mensen, dé Lieke, is vandaag om 15:23 Nederlandse tijd gespot met een blonde jongen. Er is nog niet veel bekend, maar volgens bronnen straalde hij een bonk van energie uit. Kwam dit door Lieke?
    Vandaag om 18:56 Nederlandse tijd is de blonde jongen, die eerder deze middag al in de buurt van Lieke werd gespot, gespot voor haar huis! Terwijl het sneeuwde ging hij in de dikke sneeuw laag liggen en maakt er een mooi plaatje in. Vervolgens verklaarde hij, haar de liefde! Hij klom om de pijp van Lieke haar huis, op naar haar kamer, terwijl hij een roos in zijn hand had. Toen Lieke het zag, schrok ze, ze was blij verrast. Gauw opende ze het raam en trok hem naar binnen.
    Als we de laatste bronnen moeten geloven, en als we luisteren naar ooggetuigen, kunnen we blij nieuws naar voren brengen! De blonde jongen en Lieke hebben verkering! Morgen hoort U meer!

    [ bericht aangepast op 6 dec 2012 - 22:18 ]


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    BLUB!


    Mijn username is een kopje, geen plaat

    Ik ga verder met die sinterklaas ding in te pakken, en Duits nog even doornemen, bye.


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Die gedichten generator is geweldig, HAHA. :'D


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Dit staat vanboven op mijn smartschool:


    Mijn username is een kopje, geen plaat

    En toch haat ik gedichten, want alles wat er staat is niet in mijn woordspelling. :c


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Afzender:
    -
    Ontvangers:
    -
    Onderwerp:
    Angry birds
    Datum:
    2012-12-05 17:24

    Dat is een tactiek om mensen het bericht te laten ezen


    Mijn username is een kopje, geen plaat

    Ik heb Duits geleerd met TMH aan, helpt echt. :'D


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Boe. . .


    Ik neem even afstand van Quizlet, sorry. Ik stop met alle RPG's.

    Hoi, ben er weer. ;)


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    En dit heb ik van Nederlands

    OEFENTOETS NEDERLANDS 1A 1ste trimester

    Project: les 1: communiceren … kan je leren!
    1. Wat is communicatie? Geef de definitie in een volledige zin.
    Communicatie is ______________________________________________________
    2. In één van de onderstaande situaties is er GEEN sprake van communicatie? Welke situatie? Leg uit waarom.
    a. Elke morgen zwaait mijn buurvrouw naar mij als ze gaat werken.
    b. Op teletekst kan je meer informatie terugvinden over de ramp van Pukkelpop.
    c. Ik riep luid ‘Au’ toen ik mezelf met een hamer op mijn vinger sloeg.
    Situatie ______________ is geen communicatiesituatie omdat ________________
    __________________________________________________________________ .
    3. Hoe noem je …?
    a. communicatie met woorden: __________________________________________
    b. communicatie zonder woorden: ________________________________________
    4. Lees de onderstaande communicatiesituatie aandachtig. Vul aan.
    Na een lange schooldag opent Simon zijn berichtenmodule op smartschool. Eén nieuw bericht. Zijn hartslag versnelt als hij het bericht leest. ‘Ik vind je keilief! Gaan we morgen na school iets drinken?’ Yutta
    Zender: _________________________________________________________________________
    Boodschap: ______________________________________________________________________
    Ontvanger: ______________________________________________________________________
    Taalvorm: _______________________________________________________________________
    Kanaal: _________________________________________________________________________
    Mijn oma stuurt mij voor mijn verjaardag altijd een mooi kaartje om me proficiat te wensen. Er zit een biljet van 10 euro bij de kaart als verjaardagscadeau.
    Zender: ________________________________________________________________________
    Boodschap: _____________________________________________________________________
    Ontvanger: ______________________________________________________________________
    Taalvorm: _______________________________________________________________________
    Kanaal: _________________________________________________________________________
    5. Bedenk bij elk onderdeel van de onderstaande communicatiesituatie een storing.
    Meneer Rigas geeft in zijn klas les over communicatie. Hij gebruikt een powerpoint-presentatie om het communicatiemodel te verduidelijken. Stijn en Mieke zitten helemaal achteraan in de klas.
    Zender
    Ontvanger
    Boodschap
    Taalvorm
    Kanaal

    6. Teken hieronder het communicatiemodel.








    Project: les 2: het e-mailbericht
    7. Geef drie kenmerken van formeel taalgebruik. Gebruik volledige zinnen.
    1. ________________________________________________________________________
    2. ________________________________________________________________________
    3. ________________________________________________________________________
    8. Vul in.
    Of je formeel of informeel taalgebruik hanteert, is afhankelijk van de ___________________
    en de _____________________________.
    9. Welk soort taalgebruik is gepast in de onderstaande situaties? Plaats een kruisje.
    Formeel Informeel
    a. Je gaat naar de leraarskamer. Je wil iets aan je klassenleraar gaan vragen.
    b. Het is weekend en je krijgt een berichtje van een vriend(in) om naar de film te gaan.
    c. Je kleine zusje wil met je spelen. Dat gaat echter niet, want je moet naar de training.
    d. Je bent je busabonnement verloren en je gaat aan de buschauffeur vragen of hij het soms gevonden heeft.

    10. Bekijk grondig het bijgevoegde e-mailbericht. Beantwoord daarna de vragen.
    Wie is de zender? ___________________________________________________________
    Wie is de ontvanger? ________________________________________________________
    Wat is de boodschap? _______________________________________________________
    Wat is de taalvorm? _________________________________________________________
    Wat is het kanaal? __________________________________________________________
    Welk taalgebruik wordt toegepast? ______________________________________________
    Geef hiervan drie kenmerken uit het bijgevoegde bericht.
    1. ________________________________________________________________________
    2. ________________________________________________________________________
    3. ________________________________________________________________________
    Geef vier opmaakelementen die zorgen voor structuur in de afgebeelde e-mail.
    1. ________________________________________________________________________
    2. ________________________________________________________________________
    3. ________________________________________________________________________
    4. ________________________________________________________________________








    Project: les 3: de bibliotheek
    11. Wat zijn fictieve teksten? Geef de definitie in een volledige zin.
    Fictieve teksten zijn _____________________________________________________
    ______________________________________________________________________
    12. Heb je te maken met fictie (F) of non-fictie (N-F). Zet een kruisje in de juiste kolom.
    F N-F
    a. een liedje van Rihanna
    b. een namenlijst van je klasgenoten
    c. een stripverhaal van Jommeke
    d. het nieuws op de radio

    13. Beantwoord de onderstaande vragen over het schema ZIZO jeugd. Gebruik daarvoor de blaadjes uit je werkbundel bij les 3.
    a. Je moet informatie opzoeken over de onderstaande onderwerpen. In welke rubriek moet ik zoeken?

    - paarden: _________________________________________________________
    - energie: __________________________________________________________
    - dood: ____________________________________________________________
    - Sinterklaas: _______________________________________________________

    b. Door welk symbool stelt men de onderstaande informatie voor?
    - knutselen: _____________________________________________________
    - circus: ________________________________________________________
    - zoogdieren: ____________________________________________________
    - sprookjes en fantasiefiguren: _______________________________________

    Project: les 4: het woordenboek
    14. Jullie gaan op avonturenkamp en krijgen een lijst met al wat jullie moeten meenemen. Plaats ze in de juiste alfabetische volgorde. (ZONDER WOORDENBOEK)
    tent / lucifers / luchtmatras / regenkledij / verrekijker / slaapzak / zaklamp / medicijnen / toilettas / leesboeken
    1. _____________________________________
    2. _____________________________________
    3. _____________________________________
    4. _____________________________________
    5. _____________________________________
    6. _____________________________________
    7. _____________________________________
    8. _____________________________________
    9. _____________________________________
    10. _____________________________________
    15. Geef de betekenis van de volgende begrippen in een volledige zin. (ZONDER WOORDENBOEK)
    a. Een trefwoord is _____________________________________________________
    _______________________________________________________________________
    b. Richtwoorden zijn ____________________________________________________
    ______________________________________________________________________
    16. Vul aan. (ZONDER WOORDENBOEK)
    Voor je een moeilijk woord opzoekt in je woordenboek, kijk je eerst naar de _____________.
    Je kijkt dan naar ____________________________________________________________.
    17. Bij welk trefwoord vind je de volgende woorden? (ZONDER WOORDENBOEK)

    a. bloempje

    b. gewerkt

    c. sneller

    d. huizen

    18. Past het trefwoord tussen de richtwoorden? Plaats een kruisje in de juiste kolom. (ZONDER WOORDENBOEK)
    TREFWOORD RICHTWOORDEN JA NEEN
    framboos foutloos – frequentie
    dienen diensttijd – differentiaalrekening
    katoen kathedraal – kei
    maken machtspositie - magnetiseren


    19. Zoek de betekenis van de vetgedrukte woorden op IN HET WOORDENBOEK. Opgelet! Houd rekening met de context van het woord.
    a. De kapitein van het schip houdt een oogje in het zeil van op de brug.

    ______________________________________________________________________
    b. De kinderverkrachter moet de rest van zijn leven in de cel doorbrengen.

    ______________________________________________________________________
    c. Dat meisje wiebelt van het ene been op het andere: zij moet nodig naar het toilet.

    ______________________________________________________________________
    d. Bij Ford Genk worden auto’s vooral door robots in elkaar gezet.

    ______________________________________________________________________
    e. Kan je mij de korte inhoud van dat boek eens vertellen?

    ______________________________________________________________________
    20. Zoek de betekenis van de volgende uitdrukkingen op IN HET WOORDENBOEK.
    a. Boontje komt om zijn loontje.

    ______________________________________________________________________
    b. Iets op zijn brood krijgen.

    ______________________________________________________________________
    c. Als haringen in een ton.

    ______________________________________________________________________
    Project: les 5: woordenschatkist
    21. Vul de ontbrekende woorden in.
    Kies uit: aandacht - verhaal – betekenis - uitvoeren - ervaren – herinneren - gevoel – voorstellen - beslissing - verbeelding – situeren – herkennen - voorwerp
    a. Angst is een _________________________ dat ik niet ken.
    b. De koning zal morgen officieel zijn troonopvolger ___________________________ .
    c. In welke tijd kunnen we de ontdekking van Amerika ____________________________ ?
    d. Het slachtoffer van de overval was nog onder de indruk toen hij zijn ________________ deed.
    e. De leraar is benieuwd wie deze opdracht kan _____________________________.
    f. Hoe ______________________________ jullie de overstap naar de secundaire school?
    g. Oma kan zich nog veel van haar kinderjaren ___________________________________
    h. De ridder had alleen maar _____________________________ voor de jonkvrouw en niet voor zijn tegenstander.
    22. Maak met de volgende woorden een correcte en mooie zin waaruit je de betekenis van het woord kan afleiden. Werkwoorden mag je vervoegen. Denk ook aan je spelling.
    a. realistisch

    _________________________________________________________________________
    __________________________________________________________________________

    b. voorspelling

    __________________________________________________________________________
    __________________________________________________________________________
    c. gemeenschappelijk
    __________________________________________________________________________
    __________________________________________________________________________
    Project: les 6: lezen met woorden
    23. Wat betekent vakjargon? Geef de definitie in een volledige zin.
    __________________________________________________________________________
    __________________________________________________________________________
    24. Schrijf achter de zinnen met een letterlijke betekenis een L en achter de zinnen die figuurlijk bedoeld zijn een F.
    a. Het weekend staat voor de deur. _____
    b. Zij springt van de hak op de tak. _____
    c. Mijn oom staat voor de deur. _____
    d. De hond laat zijn tanden zien. _____

    25. Is het een spreekwoord of een zegswijze? Zet een kruisje in de juiste kolom.
    SPREEKWOORD ZEGSWIJZE
    a. Zijn boekje te buiten gaan.

    b. Dat spreekt boekdelen.

    c. Op verhaal komen.

    d. De boeken zijn gesloten.


    26. Geef de juiste betekenis van de volgende spreekwoorden of zegswijzen.
    a. Een boek in één adem uitlezen.
    __________________________________________________________________________
    b. Hij is een boekenwurm.
    __________________________________________________________________________
    c. Een boekje over iemand open doen.
    __________________________________________________________________________
    27. Geef bij de volgende betekenis het juiste spreekwoord of de juiste zegswijze.
    a. Iemand terecht wijzen.
    __________________________________________________________________________
    b. Dat is het onderwerp en thema van het verhaal.
    __________________________________________________________________________
    c. Studeren.
    __________________________________________________________________________
    28. Duid met cijfers aan op de onderstaande afbeeldingen:
    1. de auteur, 2. de titel, 3. de uitgeverij, 4. het colofon


    Project: les 7: soorten teksten
    29. Vul de ontbrekende gegevens in.
    Tekstdoel Tekstsoort Teksttype
    Mensen informeren
    b.v. een krantenartikel

    Overtuigende tekst b.v. een lezersbrief
    Mensen beïnvloeden in hun gevoelens Emotieve tekst
    Mensen beïnvloeden in hun handelen b.v. een uitnodiging
    Mensen beïnvloeden in hun gevoelens Ontspannende tekst

    Project: les 8: Een boek geboren!
    30. Welke leestrategie wordt bedoeld? Je leest ...
    a. om de context van de tekst te bepalen: _________________________________
    b. om via de opmaak informatie over de tekst te krijgen: _____________________
    c. om de betrouwbaarheid van de tekst na te gaan: _________________________
    d. om je te ontspannen: _______________________________________________
    31. Leg de onderstaande tekstbegrippen uit.
    - een alinea: _________________________________________________________

    - het midden van een tekst: _____________________________________________

    Project: les 9: Als olifanten vechten!
    32. Welke luisterstrategie wordt bedoeld? Je luistert …
    a. met plezier naar de tekst: ____________________________________________
    b. om een oordeel over de tekst te vormen: ________________________________
    c. om een algemeen beeld van de tekst te krijgen: __________________________
    d. om informatie te vinden in de tekst: ____________________________________
    Taalbeschouwing: les 1: klinkers, medeklinkers en tweeklanken
    1. Lees aandachtig onderstaande zinnen. Noteer de woorden die fout zijn geschreven in de juiste vorm achter de zinnen.
    - Van mijn moeder moet ik altijd de tafel deken. _______________________
    - Er zit een adertje onder het gras. _______________________
    - Rokken is slecht voor de gezondheid. _______________________
    - In de kelder staan nog een aantal tonen. _______________________
    - Je moet geen onzin uitkrammen. _______________________
    - Hoeveel boten zitten er in het menselijk lichaam? _______________________
    2. Geef een juiste omschrijving voor het begrip tweeklank.
    _______________________________________________________________________
    _______________________________________________________________________
    3. Maak met ieder opgegeven woord een zin die de betekenis van het woord verduidelijkt.
    - wetten __________________________________________________________
    __________________________________________________________
    - weten __________________________________________________________
    __________________________________________________________
    - ladder __________________________________________________________
    __________________________________________________________
    - lader __________________________________________________________
    __________________________________________________________

    4. Geef twee voorbeelden van woorden waarin de gegeven tweeklanken voorkomen.
    - ui ______________________ ______________________
    - aai ______________________ ______________________
    - ooi ______________________ ______________________

    Taalbeschouwing: les 2: verdelen in lettergrepen
    5. Verdeel onderstaande woorden in zoveel mogelijk lettergrepen.
    - maandag _____________________________________
    - kater _____________________________________
    - goochelen _____________________________________
    - meisje _____________________________________
    - kanarievogel _____________________________________
    - ekster _____________________________________
    - indianenstam _____________________________________

    6. Noteer de regel die je moet toepassen om het woord op de aangegeven plaats te splitsen.
    ver-vangen ________________________________________________________
    __________________________________________________________
    raam-pje __________________________________________________________
    __________________________________________________________
    dak-goot __________________________________________________________
    __________________________________________________________

    Taalbeschouwing: les 3: hoofdletters
    7. Markeer de woorden die een hoofdletter moeten krijgen.
    - op een mooie dag in december komt sinterklaas een bezoekje brengen aan alle kinderen van het heilig hart in bree. die school ligt in de sint-jacobsstraat.
    - ’s avonds kijk ik met veel plezier naar tv: dan drink ik het liefst een glas fanta of een colaatje en eet ik graag een zakje chips.
    - 1 januari, vieren we dan niet nieuwjaar? lees je dan ook een nieuwjaarsbrief?
    - meneer sybens vertelt zijn leerlingen veel interessante weetjes over de prehistorie. maar ook over de eerste wereldoorlog raakt hij niet uitverteld.
    - op school maken we kennis met veel verschillende vakken: wiskunde, frans, geschiedenis en sommige leerlingen ook met latijn.
    - in het zuiden van ons land valt er meer neerslag dan in de rest van ons land.
    - de middellandse zee moeten we in het zuiden van europa situeren.
    - papa drinkt graag een glas jupiler, mama verkiest een heerlijk glaasje bordeaux.
    - thuis hangt een schilderij van de kunstenaar rubens. helaas is het slechts een kopie.
    8. Noteer de regel die je moet toepassen om het gegeven woord met of zonder hoofdletter te schrijven. Antwoord steeds in een zin.
    - kerstboom ___________________________________________________
    ___________________________________________________
    ___________________________________________________
    - Boeddha ___________________________________________________
    ___________________________________________________
    ___________________________________________________
    9. Vul volgend schema over de leestekens aan.
    leestekens

    komma
    , punt
    .

    10. Plaats de nodige leestekens.
    - Meneer weet u de kortste weg naar de Olmenstraat
    - Ze ging zitten nam een pen en schreef een brief
    - Als we mogen komen we vanavond naar jou toe
    - De leraar riep heel luid Dit is de laatste waarschuwing
    - Vanavond zei mama zullen we samen naar de film gaan
    - Papa ik heb een goede BT gemaakt voor techniek maar een slechte voor aardrijkskunde

    11. Bepaal van volgende zinnen of het gaat om een mededelende (M), een vragende (V) of een uitroepende (U) zin. Noteer de afkorting achter de zinnen.
    - Morgen krijgen we een zwaarbewolkte dag. ___
    - Krijg jij nog iets van Sinterklaas? ___
    - Amai, dat was echt een fantastische show! ___
    - Ze vroeg me waar we zouden afspreken. ___
    12. Formuleer een duidelijk voorbeeld van:
    - een ja-neevraag ______________________________________________
    ______________________________________________
    - een ontkennende zin ______________________________________________
    ______________________________________________
    - een vraagwoordvraag ______________________________________________
    ______________________________________________
    13. Noteer de regel die je moet toepassen voor het gebruik van het aangegeven leesteken. Antwoord steeds in een zin.
    - Meneer Vanhove , wilt u dit nog eens uitleggen? ___________________________________________
    ___________________________________________
    ___________________________________________
    - Ik hou niet van wiskunde, LO en natuurwetenschappen. ___________________________________________
    ___________________________________________
    ___________________________________________
    - Ik haat hem : hij pest me altijd! ___________________________________________
    ___________________________________________
    ___________________________________________
    - Die leraar is ook een ‘toffe’ kerel ! ___________________________________________
    ___________________________________________
    ___________________________________________

    14. Vul het ontbrekende woord aan dat bedoeld wordt met de volgende omschrijving:
    - Het plaatsen van leestekens in een tekst, om de betekenis te verduidelijken of om de zinsbouw te accentueren, noemen we ___________________________________ .

    15. Noteer om welke redenen we een beletselteken kunnen plaatsen.
    - ___________________________________________________________________
    - ___________________________________________________________________
    - ___________________________________________________________________
    - ___________________________________________________________________
    16. Schrijf de afkortingen voluit.
    - d.m.v. ________________________________________________________
    - n.a.v. ________________________________________________________
    - ASO ________________________________________________________
    ________________________________________________________
    - VRT ________________________________________________________
    ________________________________________________________
    17. Plaats een afkortingsteken waar het nodig is.
    m ³ o a tel kw / u
    B O M e k z o z E U


    Mijn username is een kopje, geen plaat

    Ik wilde het geluid van mijn laptop harder zetten, totdat ik besefte dat mijn radio aanstond, HAHAHA. Faal.


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    ColoredPaws schreef:
    Boe. . .

    *schrikt zo hard dat ze van haar stoel valt*


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    MAAR ik ga nu (helaas) leren


    Mijn username is een kopje, geen plaat

    Hallooo. Hoe is het met jullie?
    Ik heb echt maar heel weinig tijd. ;c
    Maar judo was echt leuk! ;D
    En Lieke, wat is er morgen voor ergs dan? ;o


    You always have a choice in life, it's sometimes just

    Micat schreef:
    MAAR ik ga nu (helaas) leren


    Succes!


    You always have a choice in life, it's sometimes just