Hoi allemaal!
Ik heb binnekort een debat voor Nederlands en onze stelling is: Social media moet verdwijnen. Ik ben tegen deze stelling en moet dus argumenten verzinnen waarom Social Media moet blijven, de voordelen van Social Media dus. Ik heb er al een aantal, maar moet aan 5 minuten komen met al mijn argumenten. Nu vroeg ik me af of jullie er misschien nog een paar wisten.
Alvast super bedankt!
De argumenten die ik al heb:
Via social media kan je makkelijk in contact komen met mensen. Je hoeft niet bang te zijn om op mensen persoonlijk af te stappen, omdat je gemakkelijk met hen een gesprek kan beginnen, bijvoorbeeld op Facebook of Msn. Hierdoor kun je ook makkelijker vrienden maken. Je kan gezellig met elkaar praten en elkaar beter leren kennen, iets wat je misschien niet zou hebben gedaan persoonlijk tegen over mensen. Dit alles brengt mensen bij elkaar, ze raken meer verbonden met elkaar.
Via social media kan je tegen iedereen over de wereld praten. De wereld is hierdoor ook veel meer verbonden met elkaar. Je kan praten met mensen uit China of America en vaak is dit nog gratis ook, waardoor het dus helemaal niet uitmaakt dat degene tegen wie je praat helemaal aan de andere kant van de wereld is.
Overal waar je internet verbinding hebt, kun je gebruik maken van social media. Over het algemeen is alles gratis en het kost je dus bijvoorbeeld geen beltegoed of andere kosten om met iemand in contact te kunnen komen. Ook als je gebruik kunt maken van Wifi, is het helemaal gratis omdat dat nooit geld kost.
Via Social media kun je met meerdere mensen tegelijk praten. Dit kan handig zijn om afspraken te maken en het kan daarom ook gebruikt worden voor school of werk. Zelf gebruik ik dit ook voor mijn bijbaantje bij de Hema. We hebben een groepsgesprek op Facebook aangemaakt en hier kunnen we dingen regelen voor als iemand met een ander wil ruilen!
Het nieuws kan veel sneller worden verspreid door Social media. Vaak is Twitter of Facebook de krant al voor en hierdoor zijn mensen dus al sneller op de hoogte ervan als er iets aan de hand is.
7,3 miljoen Nederlanders maken gebruik van Facebook. Dit toont overduidelijk aan dat Facebook erg populair is en dat mensen er niet zomaar mee gaan stoppen, omdat het leuk en handig is. Het allemaal verbieden zal weinig zin hebben, omdat mensen het toch heel erg leuk vinden – anders zouden niet zoveel mensen het gebruiken.
Mensen kunnen elkaar leren kennen op basis van hun interesses. Ze kunnen dan hun verhalen en ervaringen met elkaar delen, zonder dat ze per se met elkaar moeten afspreken.
[ bericht aangepast op 25 sep 2012 - 16:00 ]
Big girls cry when their hearts are breaking