• Waarom mag je de zin nooit beginnen met "Maar" of "En" ?
    Want volgens sommigen mag dit niet, en volgens anderen is het juist andersom en mag het wel.

    Ik lees eerlijk gezegd genoeg boeken waar dat wel gewoon gedaan wordt...


    Searching heavens for another earth

    Helvetios schreef:
    Ik lees eerlijk gezegd genoeg boeken waar dat wel gewoon gedaan wordt...

    This^


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Helvetios schreef:
    Ik lees eerlijk gezegd genoeg boeken waar dat wel gewoon gedaan wordt...

    Ja, precies! Daarom vraag ik me ook af waar iedereen (die zegt dat het niet mag) het vandaan haalt.

    Waarom zou dat niet mogen? Ik begin wel eens een zin met ''En''

    [ bericht aangepast op 1 sep 2012 - 13:22 ]

    Dat vraag ik me ook af, om eerlijk te zijn. Maar & en zijn dan wel koppelwoorden maar daar zouden zinnen toch ook mee mogen beginnen?


    Ex astris, sciencia

    De meeste mensen gebruiken 'En' niet zo vaak aan het begin van een zin, omdat het dan heel erg 'opsommerig' klinkt. Zelf vind ik dat ook heel vervelend om te lezen.


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    Ik heb het even voor je gegoogled :)

    Vraag
    Mag een zin met het voegwoord maar beginnen, zoals in Maar ze kwam verrassend sterk terug na de regenpauze?

    Antwoord
    Ja, een zin mag met maar beginnen. Wel is deze stijl minder geschikt voor zakelijke schrijftaal.

    Toelichting
    Volgens een oude schoolregel mag een zin nooit beginnen met maar. In de praktijk ligt dit genuanceerder.

    Het nevenschikkende voegwoord maar verbindt gewoonlijk een hoofdzin met een voorafgaande hoofdzin. De twee zinnen kunnen dan één samengestelde zin vormen, maar dat hoeft niet. Het tweede deel kan ook als losse zin worden weergegeven, bijvoorbeeld om de eerste zin duidelijk als zelfstandige zin te presenteren of het alternatief met maar meer nadruk te geven. Wel is deze stijl informeel en minder geschikt voor zakelijke teksten.

    Lekker moeilijk allemaal weer :Y)


    It's never gonna happen, Guys.

    Yuffie schreef:
    Ik heb het even voor je gegoogled :)

    Vraag
    Mag een zin met het voegwoord maar beginnen, zoals in Maar ze kwam verrassend sterk terug na de regenpauze?

    Antwoord
    Ja, een zin mag met maar beginnen. Wel is deze stijl minder geschikt voor zakelijke schrijftaal.

    Toelichting
    Volgens een oude schoolregel mag een zin nooit beginnen met maar. In de praktijk ligt dit genuanceerder.

    Het nevenschikkende voegwoord maar verbindt gewoonlijk een hoofdzin met een voorafgaande hoofdzin. De twee zinnen kunnen dan één samengestelde zin vormen, maar dat hoeft niet. Het tweede deel kan ook als losse zin worden weergegeven, bijvoorbeeld om de eerste zin duidelijk als zelfstandige zin te presenteren of het alternatief met maar meer nadruk te geven. Wel is deze stijl informeel en minder geschikt voor zakelijke teksten.

    Lekker moeilijk allemaal weer :Y)

    Ah bedankt. ^^
    Oké... nja opzich is het wel duidelijk nu...
    Maar (zie hoe badass, ik begin met 'maar') ik ga gewoon door met het gebruiken van "Maar" en "En" aan het begin van de zin aangezien het in boeken ook wel wordt gedaan. :3

    Strider schreef:
    (...)
    Ah bedankt. ^^
    Oké... nja opzich is het wel duidelijk nu...
    Maar (zie hoe badass, ik begin met 'maar') ik ga gewoon door met het gebruiken van "Maar" en "En" aan het begin van de zin aangezien het in boeken ook wel wordt gedaan. :3


    Het kan ook best wel, alleen ik vind het zelf heel vervelend schrijven..
    Ik doe het alleen als het echt niet anders kan!


    It's never gonna happen, Guys.

    Yuffie schreef:
    (...)

    Het kan ook best wel, alleen ik vind het zelf heel vervelend schrijven..
    Ik doe het alleen als het echt niet anders kan!

    Dat heb ik ook. (:

    Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit gehoord dat het niet mocht...
    Maar ik geloof niet dat het fout gerekend kan worden, zoals je ziet startte ik mijn zin ook met 'maar'.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Helvetios schreef:
    Ik lees eerlijk gezegd genoeg boeken waar dat wel gewoon gedaan wordt...


    Fighting for peace is like fucking for virginity.

    Leannan schreef:
    Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit gehoord dat het niet mocht...
    Maar ik geloof niet dat het fout gerekend kan worden, zoals je ziet startte ik mijn zin ook met 'maar'.

    In heel veel schrijfwedstrijden hier op Q wordt er tegen mensen gezegd dat het niet mag bijvoorbeeld.

    Het zal niet fout gerekend worden, maar ik denk dat het ook niet helemaal juist is. Met 'en' denk ik wel dat het beter is om het niet in het begin van een zin te zetten, dat vind ik persoonlijk vervelend om te lezen, met 'maar' is dat minder. 'En' is echt een voegwoord dat je gebruikt om twee zinnen samen te voegen, maar zelf weet ik ook niet of dit dan echt fout is of niet.


    The things we see now will be gone soon, but the things we cannot see will last forever.

    Het zijn koppelwoorden toch, teminste dat is mij geleerd...

    Je hebt bijvoorbeeld een kopje koffie maar mist het koekje.
    Maar past hier beter dan een komma.
    En gebruik je als je dingen opnoemt,
    Piet, jan, kees en Klaas.


    It is the unknown we fear when we look upon death & darkness nothing more. - albus dumbledore