Mordin schreef:
Wel, volgens Freud betekent het dat je je vader wilt vermoorden en sex wilt met je moeder. Freud vindt namelijk altijd dat je dat wilt. Freud is raar.
maar is een rare droom
Eigenlijk, als we het op Freuds manier bekijken;
Je hebt de id(onderbewustzijn, dierlijke instincten), de ego (lastig kort uit te leggen, een rationele energie in het bewustzijn die de id enigszins in bedwang houdt) en de superego (soort geweten). Als je wakker bent, horen alle drie deze dingen actief te zijn. In je dromen is het echter vooral de id die de beelden vormt, die soms vervormt worden door de superego als de beelden te choquerend zijn. Hierdoor wordt de inhoud van de id symbolischer.
Volgens Freud hebben dromen een manifeste en een latente inhoud. Dat eerste is wat je je nog herinnert wanneer je wakker wordt. Volgens Freud betekent dit op zich niets, hij zag dit niet als de werkelijke boodschap die de droom probeerde door te geven.
De boodschap zit volgens hem in de latente inhoud, maar is vervormd naar een manifeste vorm en daardoor niet goed te herkennen. Men moet dus proberen de latente inhoud achter de manifeste inhoud te zoeken.
Maar het is wel waar dat Freud seks als de drijfveer voor ongeveer alles zag. Op latere leeftijd niet per se met je moeder, maar het is waar dat hij dacht dat een kind in de fallische fase (ongeveer drie tot zes jaar oud) instinctief inderdaad zijn seksuele verlangens op zijn moeder richt en jaloers wordt op zijn vader. De id zorgt ervoor dat het kind zijn vader wil vermoorden, de ego houdt dat tegen.
Enfin. De droom. Volgens Freud heeft het dus vast iets met seks te maken en je verborgen en verboden verlangens. Geen idee hoe hij dat er uit zou halen, maar ja.
Maar die jongen, hoe kijk je tegen hem aan als je droomt? Bedreigend, ben je bang voor hem? Ik ken die gozer zelf niet, maar als het een bekend iemand is, moet er vast wel een foto of een filmpje zijn waar hij er zo belachelijk grappig op uit ziet dat hij niet meer angstaanjagend is. *denkt aan Boggart bij Harry Potter*
Misschien slaap je dan wat rustiger. Ik weet het niet. Ik ben geen expert. Ik kan alleen anderen napraten.
Carry me away, I hope that you don't break.