• De vraag luidt, zoals de titel al aangeeft: heb jij een fotografisch en/of een visueel geheugen?

    Fotografisch geheugen houdt in: je kan complete teksten in feite opdreunen zonder grondig te leren of een dergelijken, in feite hoef je het maar èèn keer te zien.
    Visueel geheugen houdt in: je kan je dingen voor de geest halen zoals ze zijn, bijvoorbeeld het Pantheon in Rome. Je hebt datgene gezien in het echt of een boek of dergelijken, en onthoud het beeld veilloos.

    Ok, het zijn vrij praktische omschrijven en haar het schijnt heeft het meer inhoud begreep ik, alleen ik heb mij er niet geheel in verdiep, omdat ik zelf een combinatie heb van fotografisch en visueel en geen rede zag om research te doen naar iets wat naar mijn mening geen nut had om te achterhalen. Enfin, voor mij zijn het positieve eigenschappen en ik zie het als een van mij kwaliteiten, het komt op soms idiote wijze van pas. Ik vraag mij af of meer mensen dat hebben. Ik heb er nooit heel erg over nagedacht, behalve dat het mij soms wordt verteld, totdat Kalle Blomkvist in Mannen die vrouwen haten, Salander deze eigenschap toeschreef. Toen ben ik 's gaan vragen wat het verschil tussen visueel en fotografisch was. Dat ik visueel had, wist ik al, ik had niet door dat het een combinatie bleek te zijn. Toen bedacht ik me dat het dus in feite eigenschappen zijn, dus, om het kort samen te vatten: wie is bekend hiermee? :3

    UPDATE.
    Ik heb wat gezocht, en daaruit beelk dat deze eigenschappen vaak sterk aanwezig zijn en sowieso een sterk niveau hebben.
    UPDATE.
    Verder gezocht: in feite is bij bijna iedereen, begreep ik, het vermogen tot zoiets in de hersenen, alleen de frequentie hiervan is sterk verschillend en ook sterk verschillend merkbaar. Het is ook logisch dat iedereen hiertoe in staat is, alleen er zijn mensen die een aanzienlijk sterkere frequentie hebben in de hoogte van het visueel en/of fotografisch geheugen.

    [ bericht aangepast op 15 aug 2012 - 20:17 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Lilium schreef:
    Ik heb een visueel geheugen denk ik (:


    26 - 02 - '16

    Ik kan niet met zekerheid zeggen dat ik een visueel geheugen heb, maar ik ben wel een echte beelddenker.


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Blomkvist schreef:
    (...)

    Analystisch houdt in, ik gok, dat je een sterk vermogen hebt tot analyseren van teksten tot in feite, van alles? Een kritisch vermogen heeft er wellicht ook verband? Of zit ik er nu heel erg naast en moet ik 's googelen? [:


    je zit erg dicht in de buurt ^^ Ik heb zowel een analytisch geheugen als een analytisch denkvermogen. Het denkvermogen wordt meer toegepast op inderdaad teksten analyseren en de manier van denken, etc. Ook kritisch denken hoort daar bij. Als we het gaan hebben over mijn analytische geheugen, is het vooral dat ik me dingen vrij helder herinner en dan vooral toegespitst op chronologisch volgorde. Ik weet heel goed wat waarvoor kwam en wanneer het gebeurd is, etc. Bij mij is alles als het ware opgeslagen in lijsten, om het simpel te zeggen.

    Hoewel ik ook, qua herinneringen zelf, een enigzins visueel/fotografisch geheugen heb. Ik kan tot in details herinneringen naar boven halen, maar me vragen wat ik vorige week at, dat moet je maar niet doen ='D

    [ bericht aangepast op 15 aug 2012 - 20:21 ]


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Yoda schreef:
    (...)

    je zit erg dicht in de buurt ^^ Ik heb zowel een analytisch geheugen als een analytisch denkvermogen. Het denkvermogen wordt meer toegepast op inderdaad teksten analyseren en de manier van denken, etc. Ook kritisch denken hoort daar bij. Als we het gaan hebben over mijn analytische geheugen, is het vooral dat ik me dingen vrij helder herinner en dan vooral toegespitst op chronologisch volgorde. Ik weet heel goed wat waarvoor kwam en wanneer het gebeurd is, etc. Bij mij is alles als het ware opgeslagen in lijsten, om het simpel te zeggen.

    Hoewel ik ook, qua herinneringen zelf, een enigzins analytisch geheugen heb. Ik kan tot in details herinneringen naar boven halen, maar me vragen wat ik vorige week at, dat moet je maar niet doen ='D


    Ik kan mij tot op de bot toe scenario's voorhalen, hoewel ik mij afvraag of dat in mij geval zosterk van de analystische kant komt maar meer van mijn combinatiekant van fotovisueel. Ik herken wel bepaalde punten sterk, maar volgens mij is analystisch en visueel en/of fotografisch [evt combinatie] op punten verschillend, dat het misschien wel komt dus door mijn fotovisueel geheugen. Maar ieder mens heeft van alles wat, dus maak er bij mij maa een recreatieve boel van. :-D
    Ik kan mij regelmatig niet herinneren wat ik de avond ervoor at, waarschijnlijk omdat voedsel mij niet veel interesseert, zolang het lekker en eetbaar is. [: Heel andere dingen herinner ik mij wel, terwijl ze heel onnozel zijn en geen waarde hebben. Je zou denken dat wat je de voorgaande avond at beter zou moeten kunnen herinneren dan de begeleider die bij de creche weg ging toen je halverwege 2 jaar was. O.o


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Ik weet nog een paar dingen van dat ik twee jaar was. :')
    Dus ik weet het niet, misschien.

    Alleen maar.


    Shit happens but pee happens a lot more.

    Ik voel me echt onderontwikkelt op dit moment, haha. Ben ik nou echt de enige hier die geen visueel of fotografisch geheugen heeft? (krul)


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Fotografish geheugen, zeggen mijn ouders.
    Heel handig met schoolwerk, maar ik moet me echt focussen op een tekst en dat gaat nogal moeilijk omdat ik snel afgeleid ben en veel te veel fantasie heb(cat)


    “I realize there’s something incredibly honest about trees in winter, how they’re experts at letting things go.”

    Blomkvist schreef:
    (...)

    Ik kan mij tot op de bot toe scenario's voorhalen, hoewel ik mij afvraag of dat in mij geval zosterk van de analystische kant komt maar meer van mijn combinatiekant van fotovisueel. Ik herken wel bepaalde punten sterk, maar volgens mij is analystisch en visueel en/of fotografisch [evt combinatie] op punten verschillend, dat het misschien wel komt dus door mijn fotovisueel geheugen. Maar ieder mens heeft van alles wat, dus maak er bij mij maa een recreatieve boel van. :-D
    Ik kan mij regelmatig niet herinneren wat ik de avond ervoor at, waarschijnlijk omdat voedsel mij niet veel interesseert, zolang het lekker en eetbaar is. [: Heel andere dingen herinner ik mij wel, terwijl ze heel onnozel zijn en geen waarde hebben. Je zou denken dat wat je de voorgaande avond at beter zou moeten kunnen herinneren dan de begeleider die bij de creche weg ging toen je halverwege 2 jaar was. O.o

    Idd. D: Da's echt eng.
    Ik herinner me nog dat ik jaloers was op mijn zus en nichtje die een masker aanhadden, ik zat ik mijn parkje, en op de tv speelde 'laat de zon maar zakken'


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Starkisch schreef:
    (...)
    Idd. D: Da's echt eng.
    Ik herinner me nog dat ik jaloers was op mijn zus en nichtje die een masker aanhadden, ik zat ik mijn parkje, en op de tv speelde 'laat de zon maar zakken'


    Ja, dat soort dingen heb ik ook, echt herinneringen die gewoon vrij nutteloos zijn, ze hebben niet echt waarde in de zin dat je er nog mee zit et cetera.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife