• De vraag luidt, zoals de titel al aangeeft: heb jij een fotografisch en/of een visueel geheugen?

    Fotografisch geheugen houdt in: je kan complete teksten in feite opdreunen zonder grondig te leren of een dergelijken, in feite hoef je het maar èèn keer te zien.
    Visueel geheugen houdt in: je kan je dingen voor de geest halen zoals ze zijn, bijvoorbeeld het Pantheon in Rome. Je hebt datgene gezien in het echt of een boek of dergelijken, en onthoud het beeld veilloos.

    Ok, het zijn vrij praktische omschrijven en haar het schijnt heeft het meer inhoud begreep ik, alleen ik heb mij er niet geheel in verdiep, omdat ik zelf een combinatie heb van fotografisch en visueel en geen rede zag om research te doen naar iets wat naar mijn mening geen nut had om te achterhalen. Enfin, voor mij zijn het positieve eigenschappen en ik zie het als een van mij kwaliteiten, het komt op soms idiote wijze van pas. Ik vraag mij af of meer mensen dat hebben. Ik heb er nooit heel erg over nagedacht, behalve dat het mij soms wordt verteld, totdat Kalle Blomkvist in Mannen die vrouwen haten, Salander deze eigenschap toeschreef. Toen ben ik 's gaan vragen wat het verschil tussen visueel en fotografisch was. Dat ik visueel had, wist ik al, ik had niet door dat het een combinatie bleek te zijn. Toen bedacht ik me dat het dus in feite eigenschappen zijn, dus, om het kort samen te vatten: wie is bekend hiermee? :3

    UPDATE.
    Ik heb wat gezocht, en daaruit beelk dat deze eigenschappen vaak sterk aanwezig zijn en sowieso een sterk niveau hebben.
    UPDATE.
    Verder gezocht: in feite is bij bijna iedereen, begreep ik, het vermogen tot zoiets in de hersenen, alleen de frequentie hiervan is sterk verschillend en ook sterk verschillend merkbaar. Het is ook logisch dat iedereen hiertoe in staat is, alleen er zijn mensen die een aanzienlijk sterkere frequentie hebben in de hoogte van het visueel en/of fotografisch geheugen.

    [ bericht aangepast op 15 aug 2012 - 20:17 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Rembrandt schreef:
    Lol,ik heb dat. Maar soms kan ik de simpelste dingen vergeten. :/


    Not every fairy tales ends with: and they lived happily ever after - Prince Harry of Wales

    Mortician schreef:
    Op een site die ik een tijd geleden heb bezocht staat er iets anders over een fotografisch geheugen. Daar staat dat die persoon bepaalde situaties uit hun verleden heel gedetaileerd terug kunnen halen.
    Dus volgens die site heb ik er wel een, maar volgens jouw definitie niet. :3


    Nee, ik denk dat hoe jij, zoals de site beweert, zegt de goede versie is en ik denk dat wat ik zei, er ook mee te maken heeft. Misschien is het een aanvulling van elkaar of zo? :3


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Blomkvist schreef:
    (...)

    Ik snap dat, ik heb dat soms wel 's, je kan op voorhand in feite de situatie, in dit geval de puzzel, inschatten en zonde enige hulp van atributen de puzzel oplossen. [: Begrijp ik het zo goed? :-S

    Ja, zoiets. ^^
    Ook met rekensommen en zo, kan ik de getallen onder elkaar zetten en zo oplossen. Best handig. x3

    Strider schreef:
    (...)
    Ja, zoiets. ^^
    Ook met rekensommen en zo, kan ik de getallen onder elkaar zetten en zo oplossen. Best handig. x3


    Reken gaat bij mij op zich wel, wiskunde is een nachtmerrie. Maar wiskunde is ook iets heel anders dan rekenen, helaas, anders stond ik tenminste niet telkens op bet randje van onvoldoende/voldoende :|


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Visueel geheugen^^


    "It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart."

    Blomkvist schreef:
    (...)

    Reken gaat bij mij op zich wel, wiskunde is een nachtmerrie. Maar wiskunde is ook iets heel anders dan rekenen, helaas, anders stond ik tenminste niet telkens op bet randje van onvoldoende/voldoende :|

    Heb ik helaas ook haha. :'D
    Maar nu heb ik gelukkig nooit meer wiskunde. :Y)

    Strider schreef:
    (...)
    Heb ik helaas ook haha. :'D
    Maar nu heb ik gelukkig nooit meer wiskunde. :Y)


    Don't make me feel so rude. :c


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Ik heb alleen dat ik goed ben in namen onthouden en dat ik me goed kan herinneren wat een persoon gezegt heeft.


    The awkward moment when a sentence doesn’t end the way you think it octopus.

    Ik heb een zeer sterk analytisch geheugen, maar geen fotografisch of visueel geheugen. Voor zover ik weet niet, tenminste.

    [ bericht aangepast op 15 aug 2012 - 20:06 ]


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Yoda schreef:
    Ik heb een zeer sterk analytisch geheugen, maar geen fotografisch of analytisch geheugen. Voor zover ik weet niet, tenminste.


    Ik denk dat ik het verkeerd heb begrepen, maar je zegt dat je een analytisch geheugen hebt, maar daarop geen fotografisch of analytisch. Bedoel je dan dat je wel een analytisch geheugen hebt, maar geen combinatie van fotografisch en analytisch? Misschien begrijp ik iets verkeerd, sorry, lol. [:


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Tragically schreef:
    Ik heb een fotografisch geheugen, maar ik herken mezelf ook in visueel.


    there is a certain beauty in setting the world on fire and watching from the center of the flames.

    Blomkvist schreef:
    (...)

    Ik denk dat ik het verkeerd heb begrepen, maar je zegt dat je een analytisch geheugen hebt, maar daarop geen fotografisch of analytisch. Bedoel je dan dat je wel een analytisch geheugen hebt, maar geen combinatie van fotografisch en analytisch? Misschien begrijp ik iets verkeerd, sorry, lol. [:


    .. Nee, ik was er niet helemaal bij met mijn hoofd ='D De tweede analytisch moet 'visueel' zijn x'D Ik heb dus een analytisch geheugen, maar geen fotografisch of visueel geheugen.


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Yoda schreef:
    (...)

    .. Nee, ik was er niet helemaal bij met mijn hoofd ='D De tweede analytisch moet 'visueel' zijn x'D Ik heb dus een analytisch geheugen, maar geen fotografisch of visueel geheugen.


    Analystisch houdt in, ik gok, dat je een sterk vermogen hebt tot analyseren van teksten tot in feite, van alles? Een kritisch vermogen heeft er wellicht ook verband? Of zit ik er nu heel erg naast en moet ik 's googelen? [:


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Ik heb een sterk visueel geheugen, teksten kan ik niet na een keer lezen onthouden maar afbeeldingen wel heel gedetailleerd. Neigt dus wel een beetje naar fotografisch.


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    Rembrandt schreef:
    Lol,ik heb dat. Maar soms kan ik de simpelste dingen vergeten. :/


    Don't be like the rest of them, darling