• Ik heb morgen een enorm moeiljk proefwerk scheikunde en daar komt "spiegelbeeldisormen" in voor. Dat snap ik dus echt niet. Is er iemand die niet al te moeilijk (ik zit in 3vwo) kan uitleggen hoe je kunt zien of een structuurformule spiegelbeeldisormen heeft en hoeveel?
    Ik heb al gezocht op google maar dat werd voor mijn niet helemaal duidelijk...


    Life is like a novel, you're the author and everyday is a new page

    Holy... Ik zit ook in 3VWO, maar ik heb er serieus nog nooit van gehoord. Ik heb morgen btw ook scheikunde proefwerk. Veel succes!

    Oh wacht, misschien komt het doordat ik in de eerste klas geen scheikunde kreeg. Dat krijgt niemand bij ons. Ook niet in de tweede. In de derde pas. Jeetje, wat een rare school.

    [ bericht aangepast op 20 juni 2012 - 19:53 ]


    Food.

    Waaw, dat hebben wij in de vijfde gehad! O.o
    Maar als er een c*-atoom in de structuurformule zit.
    Ofwel een c-atoom met vier verschillende groepen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    3 jaar scheikunde, nog nooit van gehoord o.O Kan ook zijn dat ik niet oplet..
    Maar Biologist heeft denk ik wel gelijk.


    If a writer falls in love with you, you can never die



    Voorbeeld: het ronde bolletje is het c*-atoom.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Biologist schreef:
    Waaw, dat hebben wij in de vijfde gehad! O.o
    Maar als er een c*-atoom in de structuurformule zit.
    Ofwel een c-atoom met vier verschillende groepen.

    Dit.
    Je kunt het dus herkennen door van alle C-atomen na te gaan hoeveel verschillende groepen eraan zitten. Als dat vier zijn, is er sprake van spiegelbeeldisomerie.
    Het kan eventueel ook met een N-atoom, maar ik weet niet of je dat al gehad hebt.


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    Ik heb dat met C-atomen idd gehad...
    Maar hoe weet je dan hoeveel van die spiegelbeeldisomeren er zijn??
    Of wacht, zijn gwn alle c atomen met vier verschillende atomen/atoomgroepen eraan een spiegelbeeldisomeer en moet je die dan tellen?

    [ bericht aangepast op 20 juni 2012 - 20:20 ]


    Life is like a novel, you're the author and everyday is a new page

    Ik snap niets van nask maar ben er toch voor geslaagd :3