• Hey Q'ers!

    Laatst had ik voor een schoolopdracht, een stelling hier geplaatst, waarop jullie toen gereageerd hadden. Mede dankzij jullie argumenten heb ik toen een tien gehaald, die op mijn examendossier telt -nog bedankt, haha-, dus ik vond dit wel een slim idee. Dus ik vroeg me af of jullie me nog eens zouden willen helpen! Ik heb namelijk een stelling waar ik echt niet uit kom! En aangezien ik niet gigantisch voor lul wil staan bij mijn debat, hoopte ik dat jullie zo creatief kunnen zijn om me te helpen!

    Mijn stelling is als volgt; 'Wie ongezond leeft, moet meer zorgpremie betalen'.

    Het is dus de bedoeling dat ik VOOR ben. Dus weet iemand een argument voor deze stelling? Het liefst zo duidelijk mogelijk..

    Ik zal je eeuwig dankbaar zijn! :'D

    Voilà!


    "I shut my eyes in order to see.'

    Ik vind dat sowieso wel, want ze kiezen zelf voor deze leefstijl en dat terwijl ze weten dat het niet goed is. Zij moeten er dan ook maar zelf de verantwoordelijkheid nemen en de consequenties ondergaan.
    Ze lopen namelijk veel meer risico op klachten als hartfalen of psychische stoornissen door drugsgebruik (naja, dat is iets wat je moet opzoeken...) dus moeten ze er maar meer voor betalen.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Met ongezond denk ik aan roken.
    Dus mensen sterven jonger en is niet goed voor de economie?

    Tja, wat ver gezocht, maar het is het enige wat ik kon vinden.

    [ bericht aangepast op 19 juni 2012 - 22:13 ]


    Life is all about having a good time.

    Ygritte schreef:
    Voilà!

    O... daar heb je ook niet zoveel aan lees ik nu, want het merendeel is tegen :')


    "I shut my eyes in order to see.'

    Ygritte schreef:
    (...)
    O... daar heb je ook niet zoveel aan lees ik nu, want het merendeel is tegen :')


    Haha, zeg maar gerust iedereen! Niemand blijkt voor deze rotstelling te zijn! Daarom hoopte ik ook op creatieve mensen! :'D

    [ bericht aangepast op 19 juni 2012 - 22:22 ]

    Het is wel heel moeilijk om voor-argumenten te bedenken ja.. Misschien dat het eigenlijk belachelijk is dat wij als volk moeten betalen voor de ziektes die er eventueel niet geweest zouden zijn zonder het ongezonde voedsel? Iets beters kan ik niet bedenken...


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Ik ben voor, vooral als het om roken gaat.
    Roken vind ik een van de slechtste dingen die je kan doen en toch doen zo veel mensen het. Je betaalt nu voor een pakje sigaretten pakweg 5-6 euro. Als ze daar nu eens 20 euro of meer van zouden maken per pakje, zouden er direct veel minder mensen roken. Er zou ook heel veel winst zijn, want de mensen die toch nog roken kopen de pakjes voor een veel te hoge prijs -> veel winst.


    Happy girls are the prettiest ~ Audrey Hepburn

    Quiescent schreef:
    Het is wel heel moeilijk om voor-argumenten te bedenken ja.. Misschien dat het eigenlijk belachelijk is dat wij als volk moeten betalen voor de ziektes die er eventueel niet geweest zouden zijn zonder het ongezonde voedsel? Iets beters kan ik niet bedenken...


    Deze vind ik best wel heel goed! De rest ook wel trouwens!

    Keep 'em coming guys! _O_

    Ik moet nu zo hard denken aan een nieuwe regel hier in België.
    Vanaf nu moeten de rokers op de stoep roken.
    Als ze willen dat mensen stoppen met roken moeten ze die dingen gewoon uit de rekken halen, want of het nu warm of koud is, regent, droog is of sneeuwt die mensen blijven roken.

    Dit heeft wel niets met die stelling te maken, uhm, laat me even denken !

    Nou, ongezonde mensen hebben meer zorg nodig. Voor zorg moet je betalen. Wanneer zij over hun premie gaan, gaat ze op de premie teren van mensen die minder gezond zijn. En dat vind ik niet kunnen..


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik vraag me af hoe ze gaan controleren hoe die mensen ongezond leven maargoed ...
    Ik gok dat zorgpremie iets is als de ziekenkas in België ?

    Argument heeft te maken met roken, hij is wat Verder gedacht maar dat is niet heel erg :
    Mensen die ongezond leven , zijn bijvoorbeeld rokers. Zij roken buiten, bijvoorbeeld ook buiten op het schoolplein , hlin het winkelcentrum, dus ook op plekken waar niet rokers rondlopen. 1/3 van de mensen die sterven aan roken zijn meerokers, die kunnen er meest niks aan doen dat ze die rook inademen. Meerokers krijgen bijvoorbeeld longklachten en moeten naar het ziekenhuis. Dat kost geld. Dat die meeroker naar het ziekenhuis moet komt door die roker, die met die ongezonde leefwijze. Dat geld moet dus door hem -via zorgpremie- betaald worden. Maar omdat je dat niet per meeroken met longklachten kan doen en je nier precies weet wie er die klachten veroorzaakt heeft, moeten ongezonde levers die premie hoger betalen.

    Nog een: als je meer geld moet betalen voor ongezond leven lijkt me dat veel mensen veel gezonder gaan leven ;-)

    Weet niet of je er wat aan hebt ?


    "It's funnier in Enochian." ~ Castiel

    De mensen die ongezond leven hebben sneller kan op ziektes en zouden daarom meer moeten betalen omdat die mensen meer risico's meebrengen :Y)


    Shit happens but pee happens a lot more.

    Voor is kut. ik had dezelfde stelling tegen, een jaar of twee geleden..grr, wat werd er ookal weer voor gezegd...

    volgens mij zei ze dat mensen een no-claim korting zouden kunnen krijgen.

    Mijn grootste argument weet ik nog wel: het is gewoon niet realiseerbaar. Dit is waarschijnlijk ook het argument wat je tegen je zult krijgen, dus misschien kun je je daarop voorbereiden?


    succes!


    The night is dark and full of terrors.

    Wij hadden bij onze debatwedstrijden ook deze stelling, en vonden het juist fijn om voor te zijn :')

    En @Spiritus, om als argument die van niet realiseerbaar te weerleggen. Het is makkelijk realiseerbaar. Het komt als wetsvoorstel, of hoe ze dat dan ook doen, en dan wordt het gewoon ingevoerd. Net zoals dat sommige verzekeringen ook de prijs kunnen verhogen. Gebeurt vaak zat. dus hetzelfde kan gedaan worden.

    Maar ja, waar je echt op kan alen als je voor bent is als de tegenstander zegt; en wanneer bepaal je nou dat iemand ongezond leeft? Als diegene 3 keer in de week geen groente eet. Of als diegene rookt. Je kunt geen goede lijn trekken over wanneer iets ongezond is.

    Ik denk dat je vooral voor dat een goede verdediging nodig hebt ^^


    I'm Ellie's & Mitshy's little secret. Rawr.