• Ik heb binnenkort een proefwerk over de tijd van de regenten en vorsten. Ik vind het allemaal wel interessant enzo, maar ik haal áltijd onvoldoendes voor dit vak. Gewoon omdat ik niet goed weet hoe ik lappen tekst in m'n hoofd moet krijgen.
    Dus ik dacht dat jullie mij misschien een beetje konden helpen met een goede methode om zoiets te leren, want het is niet alleen voor geschiedenis maar ook voor aardrijkskunde.

    Edit;
    Ik kan dus he-le-maal géén samenvattingen maken. Dan wordt de tekst meestal groter dan in het boek staat en dat is volgens mij niet helemaal de bedoeling. :'D

    [ bericht aangepast op 9 mei 2012 - 19:02 ]


    Everyone wants happiness without any pain, but you can’t have a rainbow without a little rain.

    Gewoon elke dag lezen, samenvatten
    Ik doe echt nooit iets voor Geschiedenis of Aardrijkskunde en toch is Aardrijkskunde mijn beste vak en vind ik Geschiedenis gewoon makkelijk


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Probeer een samenvatting te maken, schrijf alle gebeurtenissen personen en jaartallen in chronologische volgorde op, dan heb je een duidelijk overzicht. Probeer na dat je het geleerd heb het tegen jezelf of een ander in je eigen woorden te vertellen.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Draki schreef:
    Gewoon elke dag lezen, samenvatten
    Ik doe echt nooit iets voor Geschiedenis of Aardrijkskunde en toch is Aardrijkskunde mijn beste vak en vind ik Geschiedenis gewoon makkelijk

    Het probleem is: Ik kan niet samenvatten. De tekst die ik dan schrijf is dan meestal langer dan de tekst die in het boek staat.. D:
    Ik had laatst wel een 6,6 voor geschiedenis, maar dat was denk ik puur geluk..


    Everyone wants happiness without any pain, but you can’t have a rainbow without a little rain.

    MyFairyKing schreef:
    Probeer een samenvatting te maken, schrijf alle gebeurtenissen personen en jaartallen in chronologische volgorde op, dan heb je een duidelijk overzicht. Probeer na dat je het geleerd heb het tegen jezelf of een ander in je eigen woorden te vertellen.

    Maar is dat dan genoeg? Want er worden ook veel vragen gesteld die niet echt leervragen zijn, maar van die doordenkvragen.


    Everyone wants happiness without any pain, but you can’t have a rainbow without a little rain.

    Wat ik doe is tekeningetjes maken. Het kost wel wat tijd, maar als ik een soort 'strip' gemaakt heb van de situatie, kan ik dat beter onthouden en dat helpt me wel.
    Misschien moet je dat eens proberen?

    Kernwoorden markeren enzo, dat kan wel helpen. En het vooral veel opnieuw lezen, veel kans dat er dan wat in je geheugen blijft hangen ;p
    Good Luck! x


    -You don't know you're beautiful-

    Cardew schreef:
    Wat ik doe is tekeningetjes maken. Het kost wel wat tijd, maar als ik een soort 'strip' gemaakt heb van de situatie, kan ik dat beter onthouden en dat helpt me wel.
    Misschien moet je dat eens proberen?

    Dat klinkt wel als een goed idee! Dat ga ik eens proberen. Thankies. ;D


    Everyone wants happiness without any pain, but you can’t have a rainbow without a little rain.

    Wazowski schreef:
    (...)
    Maar is dat dan genoeg? Want er worden ook veel vragen gesteld die niet echt leervragen zijn, maar van die doordenkvragen.

    Doordenkvragen kan je niet leren. Als je begrijpt en weet waar het over gaat moet dat genoeg zijn om door te kunnen redeneren. Dat is gewoon een kwestie van oefenen.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Wat bij geschiedenis vaak helpt is een tijdlijn maken. Wat kwam eerst, wat daarna enz.

    Ik spreek uit ervaring, sta een 9 voor geschiedenis. Maar dat komt deels ook door mn grote interesse..:$


    EDIT: voor die doordenkvragen, ik denk dat je dan vragen bedoelt waarbij je een bron moet gebruiken is het voor de helft vooral weten waar het over gaat, dus als je de feiten goed kent(wie was met wie in oorlog, wanneer ging die dood enz.) dan kom je al aardig ver.

    [ bericht aangepast op 9 mei 2012 - 19:14 ]


    How many legs does a dog have if you call the tail a leg? Four. Calling a tail a leg doesn't make it a leg.