De Gouden Hippogrief ;p
Esmée Fox.
Heer Valenta was nog maar net weg of Rosie kwam alweer op me af gelopen met de mededeling dat ik er toch nog niet helemaal uit zag als ze wilde. Ik slaakte een zachte zucht, het was erg aardig dat ze me wilde helpen, maar ik voelde er weinig voor me nogmaals om te kleden en Rosie's getrek aan mijn haren weer te moeten ondergaan. Hoe dan ook zou ik er toch niet onderuit komen en daarnaast was het uitermate belangrijk vanavond een goede indruk te maken, dus met tegenzin liet ik Rosie opnieuw haar gang gaan.
Alsof we het zo afgesproken hadden legde Rosie net de laatste hand aan mijn haren toen er op de deur geklopt werd en terwijl Rosie richting de deur liep stond ikzelf op en keek nogmaals in de spiegel. Ze had de troep van mijn gezicht gehaald, waar ik haar eigenlijk eg dankbaar voor was, omdat ik het niet gewend was. Voor hetzelfde geld was het uitgelopen, dan had ik een mooie flater geslagen zeg. De jurk die ik nu aan had was simpel, verfijnd en prachtig afgewerkt. Waren alle jurken die ik vanaf nu zou dragen zo? Ik streek met mijn handen de zijde-zachte stof van mijn jurk glad en moest toegeven dat ik me beter voelde in zulke kledij dan de kleding die ik moest dragen voor de training.
"U ziet er beeldig uit, juffrouw Fox," complimenteerde heer Valenta me vlak nadat ik me omgedraaid had, al wist ik na het incident met Emlyn niet of ik hier wel zo blij mee moest zijn. Het leven hier was stukken ingewikkelder dan ik gehoopt had en mezelf zijn des te meer. Ik moest uitkijken met wat ik zei en deed, ik kon me beter niet meer mengen in conflicten.
"Had u wat anders verwacht dan, heer?" antwoordde ik met een glimlach rond mijn lippen terwijl ik op hem afliep, de woorden waren over mijn lippen gerold voordat ik er erg in had. Ik beet kort op mijn tong, dat begon al lekker. Altijd had ik gevonden dat mensen me maar moesten nemen hoe ik was en dat deden ze thuis ook wel, maar hier was het heel andere koek. Je moest je aanpassen aan de menigte, je gedragen zoals de rest en anders kon je het wel vergeten.
"Ik neem aan dat u klaar bent om te vertrekken?" "Natuurlijk heer," zei ik en wierp kort een blik op de arm die hij me aanbood en ik realiseerde me des te beter dat ik me vanaf nu beeldig moest zien te gedragen. De eerste indruk was het belangrijkst, die bleef mensen het langst bij. Wat dat betrof had ik het goed verpest bij Emlyn.
Zonder tegenstribbelen legde ik mijn hand op zijn onderarm en liep gedwee met hem mee, de mannen hadden hier ten minste wel manieren, dat moest ik ze nageven. Konden de mannen van mijn thuis nog veel van leren.
Al gauw naderde we het dorp en de muziek en het gelach van mensen was al van ver te horen. Het dorp had een gezellige gloed over zich heen hangen door alle verlichtingen, maar het feit dat ik niet volledig mezelf zou kunnen zijn de komende uren verpeste mijn feeststemming.
Toen we eenmaal het dorp binnenliepen merkte ik al gauw dat alle blikken op ons, of beter gezegd op mij, gericht werden. Aan zoveel aandacht was ik niet gewend en even wist ik niet wat ik moest doen, het liefst had ik ze gevraagd wat er te staren viel, maar ik wist net op tijd mijn lippen weer op elkaar te persen. Na een paar meter was ik al gewend aan de starende blikken die waarschijnlijk zouden blijven.
Over het algemeen keek ik de mensen niet rechtstreeks aan, maar af en toe keek ik vanonder mijn wimpers de menigte in en schonk ze dan een korte glimlach voordat ik mijn blik weer afwende. Het ging me beter af dan ik verwacht had en dat zorgde ervoor dat ik weer wat van mijn zelfvertrouwen terug kreeg wat de afgelopen dagen drastisch was gedaald. Ik hield mijn hoofd opgeheven en een glimlach sierde mijn gezicht, misschien ging het me vanavond nog wel lukken een goede indruk achter te laten. Ik merkte dat heer Valenta naar me keek en ik wierp hem kort een glimlach toe. Niet dat mijn succes tot nu toe aan hem te danken was, maar doordat alles me tot nu toe meeviel was mijn humeur al stukken beter.
"Mengt u zich in de feestvreugde, zou ik zeggen, en probeert u vooral een goede indruk achter te laten," beval heer Valenta me als het ware toen we er eindelijk waren. Een paar seconden keek ik hem aan, wilde hij nu werkelijk dat ik me zomaar hier tussen mengde? Prima, ik zou hem eens laten zien dat ik dit prima kon, ook zónder zijn hulp. Ik wierp hem nog één blik toe voordat ik me omdraaide en de menigte inliep.
Ik moest toegeven dat ik even niet wist wat ik doen moest, totdat mijn blik viel op de bar. Gesprekken aanknopen ging nog het gemakkelijkst bij de bar wist ik uit ervaring, desnoods met de barman, je moest ergens beginnen.
Zelfverzekerd liep ik op de bar af en ik voelde de ogen haast op mijn huid branden. Ik had nog maar net plaats genomen op de barkruk of de barjongen kwam al vragen wat ik wilde. "Wat raad je me aan?" vroeg ik hem, er vanuit gaande dat ik hier niet overdreven beleefd hoefde te doen. Ik moest mezelf er alleen voor behoeden dat ik niet met arrogante en bijdehante opmerkingen ging strooien zoals ik altijd deed.
"Nou," begon de barjongen, "de laatste tijd is de- Wacht eens, ben jij niet één van de uitverkorenen?" vroeg hij en de verbazing was in zijn ogen af te lezen. "Ach, zo bijzonder is het niet hoor," zei ik hem en glimlachte bescheiden. Een bescheiden uitverkorene zou vast meer in de smaak vallen dan Esmée Fox en dat idee werd enkel bevestigd toen ik na een paar minuten omringt was door mensen die nieuwsgierig vragen stelde. Waar kwam ik vandaan, hoe was het eten bij de heer, kreeg ik steeds zulke mooie jurken, hoe waren de trainingen... Alles kwam voorbij en het was behoorlijk uitputtend, vooral na de training van vanmiddag, maar ik besloot me niet zomaar uit het veld te laten slaan en beantwoordde met een glimlach de vragen. Ik vertelde de mensen wat ze wilde weten, maar niet té gedetailleerd, mijn leven was immers hiervoor niet zo heel erg boeiend. Ik was gewoon een 21-jarige jonge vrouw die uit het noordwesten was gekomen samen met haar draak. Tijdens het beantwoorden van de vragen door keek ik tussen de mensen door naar heer Valenta en ik wierp hem een triomfantelijke blik toe die boekdelen sprak, zie je wel dat ik het kan?
Het voelde goed mezelf te kunnen bewijzen na die problemen met Emlyn. Net toen ik dacht dat ik de avond wel door ging komen kwam er een jongeman aangelopen, ongeveer even oud als ikzelf gokte ik, maar zijn gehele uitstraling was vele maten arroganter dan die van mij ooit zou zijn. Ik mocht hem al niet vanaf het moment dat ik hem zag en toen hij zijn mond opentrok daalde hij des te meer in mijn achting: "Ik durf te wedden dat je er niks van bakt tijdens de trainingen, meisje." Het laatste woord sprak hij met zo'n minachting uit dat ik meteen mijn ogen vernauwde en hem strak aankeek. De mensen leken de spanning aan te voelen, want ze waren abrupt stilgevallen toen de jongeman begon met spreken. Hij was vast jaloers dat hij geen uitverkorene was, de zielepoot. "Oh, wou je soms zeggen dat jij het beter kan?" vroeg ik honend en met een lichte spot in mijn stem. "Zeker wel, schat, en dat zal ik je laten zien ook. Jij en ik, één op één, wat denk je?"
Ik balde kort mijn vuisten en probeerde mezelf te kalmeren, ik wilde het vanavond niet verpesten, ik kon dit.. Ik rechtte mijn rug en keek de jongeman recht in zijn ogen aan. "Het zou zonde zijn als ik zo'n prachtige jurk zou verpesten voor zo'n onderkruipsel als jij, denk je ook niet?" Helaas was het mijn giftige tong die overhand kreeg en mijn verstand die het liet afweten. Mijn antwoord leek niet in goede aarde te vallen bij meneer arrogantie zelve die nu dreigend op me af kwam gelopen en stiekem baalde ik ervan dat ik nog steeds niks kon wat vechten betrof. "Oh, denken we grappig te zijn, uitverkorene?" Het laatste woord sprak hij zo spottend uit dat ik de woede weer voelde borrelen en het liefst had ik die gore grijns van zijn gezicht gemept, maar ik mocht hem het niet laten verpesten. Waar was dat beetje hulp wanneer je het nou écht nodig had? Het liefst handelde ik alles zelf af en hulp wees ik altijd af, maar ik voelde me hier eenzamer en meer verloren dan ooit en stond open voor welke vorm van hulp dan ook.
Lol.. DIt was echt superlastig.. Hopelijk kan je er nog wat mee :')
In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.