• Ik heb morgen een p.w. Nederlands. Alleen ik snap iets niet. Verwijswoorden. Wanneer het hem of haar wordt. Bijv. deze zin: Rotterdam is in de wereld zeer bekend door .. haven. Wordt het dan hem of haar? Zijn daar regels voor? xo

    [ bericht aangepast op 12 maart 2012 - 19:46 ]


    I don't believe you have to be better than everybody else. I believe you have to be better than you ever thought you co

    beter zoeken?

    veeeeeeel meer


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Negligible schreef:
    (...)
    Ik dacht juist dat school mannelijk was door 'de'?


    'de' staat voor een mannelijk en vrouwelijk zelfst. nw. 'het' staat alleen voor een onzijdig woord, met een paar uitzonderingen (het meisje)


    Deep inside, I've never felt alive

    Endure schreef:
    beter zoeken?

    veeeeeeel meer
    Pfoe, daar heb ik allang gekeken maar het staat er niet duidelijk .


    I don't believe you have to be better than everybody else. I believe you have to be better than you ever thought you co

    Chiefly schreef:
    (...)Pfoe, daar heb ik allang gekeken maar het staat er niet duidelijk .


    Zeker weten? n_n


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    haar


    Firm believer of all that is magic

    Warhol schreef:
    (...)
    Natuurlijk wel.


    Inderdaad. Zonder regels of enige uitleg kun je dit niet oplossen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Uh, leren welke woorden mannelijk of vrouwelijk zijn? Wat onmogelijk is in het Nederlands.


    Food.

    Warhol schreef:
    Hangt van het geslacht van het antecedent af.


    comfort in c h a o s

    *pakt Nederlands boek erbij* Let me see... Hier staat ook niks... Bij verwijsfouten staat:
    Als een voornaamwoord niet overeenkomt met het zelfstandig naamwoord spreek je van een verwijsfout. Voorbeelden:
    Rotterdam en haar havens fout
    (Het) Rotterdam en zijn havens goed
    Bij dit soort verwijsfouten speelt het geslacht van het zelfstandig naamwoord een rol.

    Zelfstandige naamwoorden kun je verdelen in de-woorden en het-woorden. De-woorden zijn mannelijk of vrouwelijk; het-woorden zijn onzijdig.
    Naar het-woorden verwijs je met het als het een persoonlijk voornaamwoord is en met zijn als het een bezittelijk voornaamwoord is.
    Voorbeeld:
    Het boek ligt nu op tafel; het lag net op de bank.
    Het gebouw en zijn ingangen zijn gesloten.
    Bij de-woorden let je op het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk. Als een de-woord verwijst naar een vrouwelijk persoon of dier, gebruik je haar (als persoonlijk en bezittelijk voornaamwoord).


    Hopelijk helpt dit. Het zijn wel verwijsfouten, maar je hebt er maar aan dan verwijswoorden.


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis