Ik rijd nu inmiddels ongeveer zeven jaar lang paard en het heeft mij veel meer gebracht dan de schoolsporten die ik tot nu toe heb gedaan. Degenen die je wijsmaken dat het geen teamsport is, hebben het fout. Of je nou solo rijdt of in een groep, je bent van minstens twee dingen afhankelijk: je paard en jezelf, en in een groep ook nog de andere mensen en hun paarden. Dan heb je nog de mogelijke "beangstigende" dingen buiten de manege - of als je ervarener bent, in het bos, op het strand of wherever. Je moet je paard duidelijke hulpen geven en je hebt erg goede beenspieren nodig. Vandaar dat je vaak bij de eerste keer enorme pijn hebt in je benen. Je hebt een bewegende ondergrond dat het misschien makkelijk maakt te denken dat je omhoog wordt gegooid door het paard, maar nog steeds maak je kniebuigingen, grote bewegingen met je heupen en armen en natuurlijk moet je je voeten en handen zo stil mogelijk houden. Als je dan op een paard van rond de 1m80 zit, een PUBEREND paard - het paard waarop ik meestal rijd maakt nogal wel eens rare sprongen en denkt dat hij alles kan eten. daarbij denkt hij dat alles eng is - en een teamlid (JA, je rijdt met meerdere mensen, dus is het een team. als je niet kan anticiperen, ben je niks) een fout maakt (het zijn immers mensen die samenwerken met dieren, onvoorspelbare dieren), moet je die meteen kunnen herstellen. Je kunt niet iedere domme boer op een paard zetten zonder hem eerst te leren omgaan met het dier in kwestie. Natuurlijk, makke circuspaarden zijn er ook, maar voor the real deal zul je toch echt wel guts nodighebben. Beeld je nu eens in dat je galoppeert, richting een obstakel dat groter is dan jijzelf, op een dier waarmee je niet met woorden kunt communiceren. Als "er geen kunst aan is", zou ik dat wel eens gedaan willen zien worden door de mensen hier die dat beweren. Daarbij zou het een goed idee zijn om ze op Zilver te zetten en een bosparcours te laten rijden, met MASSIEVE sprongen, sloten en bomen waarlangs je zo heerlijk een arm kunt breken. Om nog maar niet te spreken over de wilde dieren daar.
Ook in de manege zelf kan je paard van veel dingen schrikken. Masjenka, een van de meisjes met wie ik rijd, heeft haar voet gekneusd, evenals haar pols en haar NEK (wat als die gebroken was? was het dan nog steeds geen "sport" geweest?), en haar twee ribben. Daarbij heeft ze een aantal spieren opgerekt, door een vogeltje in de bak. Als je langer paardrijdt, zul je ook bevestigen dat paarden hele spirituele wezens zijn. Ze voelen iemands gemoedsrust heeeeel snel aan, en als je angst hebt hebben zij dat vaak ook meteen te pakken - paarden zijn immers kuddedieren en als jij hem berijdt, ben jij de kuddeleider. Paarden zijn vluchtdieren en als ze ook maar één "bevel" krijgen van de "kuddeleider" (jij dus), zullen ze dat gehoorzamen. Paarden zijn gevoelig en moet je met respect behandelen, er komt een heleboel verzorging aan te pas. Je bouwt vaak een redelijk hechte band op met zo'n paard en je kunt niet als een lachertje op het paard gaan zitten. Natuurlijk moet je er wel plezier in hebben, maar ik bedoel hiermee te vertellen dat paardrijden wel degelijk een sport is. Als ik niet op paardrijden had gezeten was ik bijvoorbeeld ook veel onvoorzichtiger geweest in het verkeer: met paardrijden let je op wat jijzelf doet, wat je paard voor tekens geeft (orenspel, voor- midden- en achterhandbewegingen, geluiden), wat andermans paard voor tekens afgeeft (idem) en wat een andere ruiter of amazone doet. In het verkeer is dat precies zo, je moet op jezelf letten, op de anderen en op wat je doet. Anticiperen leer je heel snel door paard te rijden, want als je dat niet doet... tja, dan kun je óf een trap verwachten of een flinke val. Het paard in kwestie is rond de 600-800 kilo, bedenk je eens wat daar voor kracht achter zit als het paard gaat bokken of je een trap geeft. En dan voor de rest wat Britsanity zegt, een handstand doen op een vluchtdier voelt voor ons als pure adrenaline en stressverlichting. Ik hou van paardrijden maar helaas zien steeds minder mensen de kunst ervan in.
Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!