Met tranen in haar ogen
Loopt ze over straat
Haar hoofd stil gebogen
Alsof ze niet bestaat
In deze strofe zou het over alles kunnen gaan. Niet specifiek teleurstelling. Ook (liefdes)verdriet en onmacht zouden het thema kunnen zijn.
Met ogen vol verdriet
Zakt ze neer
Huilen doet ze niet
Niet meer
In deze strofe begin je met 6 lettergrepen ( a ) , dan 3 (
, dan 5 (kan nog, A) en dan 2, in het tweede B-stuk. Dat past niet echt in een gedicht, en je hebt twee keer het woord "niet" achter elkaar, al is het een nieuwe zin. Interpunctie is handig. Eerst "met tranen in haar ogen" (strofe 1) en dan "huilen doet ze niet meer" is een beetje apart om te lezen.
Een traan op haar wang
Valt op de grond
Haar ogen staan bang
Een snik uit haar mond
Ik snap niet helemaal wat angst met teleurstelling heeft te maken. Een traan op haar wang, terwijl ze niet meer zou huilen? Deze strofe komt raar over, aangezien er geen werkwoord in de vierde zin van deze strofe staat. Ik zou de B-zinnen hebben aangepast en komma's hebben geplaatst.
Want alweer
Weer teleurgesteld
Doet haar hart zo’n zeer
Gestopt na geweld
Want alweer - weer teleurgesteld is een vreemde constructie. "Want alweer is ze teleurgesteld" zou beter passen hier. "Doet haar hart zo'n zeer" past niet achter "weer teleurgesteld". "Want door de teleurstelling doet haar hart zo'n zeer" past beter. Geweld kán te maken hebben met teleurstelling, maar ik vind het meer iets als het gedicht over huiselijk geweld zou gaan. Teleurstelling is zó veel meer dan alleen geweld.
Een laatste snik
Een laatste gil
Een laatste blik
Dan wordt het stil
Het lijkt eerder een gedicht over automutilatie als ik alleen de laatste strofe zou hebben gelezen. Waarom gilt iemand als hij teleurgesteld is? Ik zie vaak teleurgestelde mensen en meestal zijn ze in zichzelf gekeerd en laten ze het niet zien. Meer een hangend hoofd of iets dergelijks. Als het nu stil wordt, pleegt "ze" dan zelfmoord? Ik vat het niet.
Dat zou ik hebben gezegd als ik jurylid was.
Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!