• Okee, ik moet dus morgen een werkstukje voor maatschappijleer inleveren en moet bij vijf onderwerpen vijf veranderde normen noemen en die in verband brengen met waarden (en daar nog wat dingen over uitwerken enz.). Ik vroeg me dus af of jullie veranderde normen kennen bij:

    -Het uitgaansleven
    -Vrienden
    -Uitgaven
    -Media

    Ik loop namelijk telkens vast bij die onderwerpen :(

    Alvast bedankt _O_

    [ bericht aangepast op 9 jan 2012 - 22:58 ]


    Happy Birthday my Potter!

    Ik denk dit:

    Uitgaansleven
    Norm: Drinken onder de 16 is verboden, zware drank onder de 18 ook. Geen vandalisme of iets stelen. Geen geluidsoverlast. Een BOB
    Waarde: Dat is iets persoonlijks voor jezelf, bijvoorbeel: ik wil niet dronken worden, of, ik ben wel BOB.

    Vrienden
    Norm: Met respect met elkaar omgaan, geen discriminatie, geen racisme, geen pesterijen.
    Waarde: Bijvoorbeeld dat je elke zondag iets leuks met ze gaat doen, of eerlijkheid.

    Uitgaven
    Norm: Ga de bank niet oplichten, betaal je zaken goed, accepteer dergelijke straffen voor bijv. te laat zijn met het betalen van de belasting.
    Waarde: Ik geef niet meer dan 100 Euro per maand uit.

    Zo bedoel je?


    Not all those who wander are lost.

    PHENOMENIALL schreef:
    Ik denk dit:

    Uitgaansleven
    Norm: Drinken onder de 16 is verboden, zware drank onder de 18 ook. Geen vandalisme of iets stelen. Geen geluidsoverlast. Een BOB
    Waarde: Dat is iets persoonlijks voor jezelf, bijvoorbeel: ik wil niet dronken worden, of, ik ben wel BOB.

    Vrienden
    Norm: Met respect met elkaar omgaan, geen discriminatie, geen racisme, geen pesterijen.
    Waarde: Bijvoorbeeld dat je elke zondag iets leuks met ze gaat doen, of eerlijkheid.

    Uitgaven
    Norm: Ga de bank niet oplichten, betaal je zaken goed, accepteer dergelijke straffen voor bijv. te laat zijn met het betalen van de belasting.
    Waarde: Ik geef niet meer dan 100 Euro per maand uit.

    Zo bedoel je?


    Nou het gaat over veranderingen in de normen, dus zeg maar de bank niet oplichten is een norm die er eigenlijk al zolang als de bank er is bestaat. Maar geen discriminatie en geen racisme, daar kan ik bijvoorbeeld wel wat mee, omdat er vroeger wel gewoon onderscheid werd gemaakt tussen rassen enzo...
    In ieder geval heel erg bedankt (flower)


    Happy Birthday my Potter!

    Volgens mij heb ik dit ergens staan. Moet ik voor je kijken? ;3


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Provine schreef:
    Volgens mij heb ik dit ergens staan. Moet ik voor je kijken? ;3


    Als dat zou kunnen graag :)


    Happy Birthday my Potter!

    Zijn er nog andere mensen die wat van normen en waarden weten op Q? (en ik vraag dit hier omdat mijn ouders niet thuis zijn...)


    Happy Birthday my Potter!

    jippie, uitgaansleven volbracht. Alleen nu loop ik weer vast met media :(


    Happy Birthday my Potter!

    Glucio schreef:
    (...)

    Als dat zou kunnen graag :)


    Ooh, haha, sorry. Ik was het alweer helemaal vergeten.. Het spijt me. Moet ik morgenochtend kijken? Ja, ik moet slapen..


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Provine schreef:
    (...)

    Ooh, haha, sorry. Ik was het alweer helemaal vergeten.. Het spijt me. Moet ik morgenochtend kijken? Ja, ik moet slapen..


    Ik moet het vanavond af hebben, dus dat hoeft niet ;)


    Happy Birthday my Potter!

    Volgens mij kloppen er enkele dingen niet in het eerste antwoord.

    Een norm is iets dat je wil bereiken, bijvoorbeeld een doel, als in: "Ik wil wat meer geld in mijn spaarvarken hebben."
    Daar kan je dan verschillende waarden voor opstellen, bijvoorbeeld: ik doe af en toe een klusje, haal het niet meer zo vaak leeg, etc.

    Maar met de opdrachten zelf kan ik nu even niet helpen aangezien ik niet echt aan de pc hoor te zitten :W


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Lovingly schreef:
    Volgens mij kloppen er enkele dingen niet in het eerste antwoord.

    Een norm is iets dat je wil bereiken, bijvoorbeeld een doel, als in: "Ik wil wat meer geld in mijn spaarvarken hebben."
    Daar kan je dan verschillende waarden voor opstellen, bijvoorbeeld: ik doe af en toe een klusje, haal het niet meer zo vaak leeg, etc.

    Maar met de opdrachten zelf kan ik nu even niet helpen aangezien ik niet echt aan de pc hoor te zitten :W


    Nee hoor, die vrouw van maatschappijleer zij tegen ons, dat een norm iets is als met vork en mes eten, of u zeggen tegen volwassenen ;)


    Happy Birthday my Potter!

    Ik heb dat moeten leren voor mijn examen godsdienst.
    Definities:

    Normen zijn concrete richtlijnen voor het handelen; ze regelen het dagelijks sociaal verkeer. Normen vormen de verbinding tussen de algemene waarden (zoals vrijheid, rechtvaardigheid) en de concrete gedragingen; het zijn opvattingen over hoe men zich wel of niet moet gedragen in concrete omstandigheden. In bijna alle samenlevingen komen normen voor als: je mag niet doden en je mag niet stelen.

    Normen zijn gedragsregels; opvattingen over hoe mensen zich in bepaalde situaties wel en niet dienen te gedragen.



    Waarden zijn idealen en motieven die in een samenleving of groep als nastrevenswaardig worden beschouwd. Waarden zijn opvattingen over wat wenselijk is.



    [ bericht aangepast op 9 jan 2012 - 22:09 ]


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Lovingly schreef:
    Ik heb dat moeten leren voor mijn examen godsdienst.
    Definities:

    Normen zijn concrete richtlijnen voor het handelen; ze regelen het dagelijks sociaal verkeer. Normen vormen de verbinding tussen de algemene waarden (zoals vrijheid, rechtvaardigheid) en de concrete gedragingen; het zijn opvattingen over hoe men zich wel of niet moet gedragen in concrete omstandigheden. In bijna alle samenlevingen komen normen voor als: je mag niet doden en je mag niet stelen.

    Normen zijn gedragsregels; opvattingen over hoe mensen zich in bepaalde situaties wel en niet dienen te gedragen.



    Waarden zijn idealen en motieven die in een samenleving of groep als nastrevenswaardig worden beschouwd. Waarden zijn opvattingen over wat wenselijk is.





    Dan klopten die normen toch, of ben ik nou gek? (de waarden klopten idd niet, maar die had ik al, dus ik keek vooral naar normen)


    Happy Birthday my Potter!

    Een norm is toch een gedragsregel? Of is mijn leerkracht cultuurwetenschappen helemaal gek geworden?


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Dan waren mijn waarden toch ook juist? :W


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Philyra schreef:
    Een norm is toch een gedragsregel? Of is mijn leerkracht cultuurwetenschappen helemaal gek geworden?


    Ja, dat klopt.


    Happy Birthday my Potter!