• Gelieve met meer dan twee woorden of één zin te reageren. Dit is een serieuze en zware kwestie en dient daarom ook met respect behandeld te worden. Ik moedig vooral mensen ook aan om de mening van henzelf te verkondigen en uit te typen en niet blindelings te quoten. Nogmaals; Respect voor het onderwerp alsjeblieft, en vooral ook voor elkaar. Nu, debateer er stevig op los! :)

    Pro-life

    De pro-life-beweging is een beweging die zich verzet zich tegen de praktijk van abortus provocatus. Deze beweging is merendeels christelijk van aard en is wereldwijd actief, met onder andere een sterke aanwezigheid in de Verenigde Staten.

    Hoewel de term pro-life oorspronkelijk gebruikt werd voor de houding van mensen die bescherming van het ongeboren leven nastreven, behelst hij ook andere ethische en bio-ethische kwesties, zoals euthanasie en menselijk klonen. Ook keert men zich tegen verplichte sterilisatie. De beweging wenst het basale mensenrecht Recht Op Leven in de grondwetten van de beschaafde staten te brengen. De kwestie van de doodstraf wordt hier echter in het algemeen niet bij betrokken.


    Pro-choice

    De tegenhanger van pro-life is pro-choice, een beweging die strijdt voor het principe ‘baas in eigen buik’. Tegenstanders van pro-choice gebruiken hiervoor de namen pro-death en pro-abortion. Pro-life wordt soms ook als anti-abortus vertaald, terwijl de term eigenlijk breder is.

    De pro-choice-beweging is een beweging die vindt dat ieder individu zelf de keuze moet kunnen maken over het wel of niet uitvoeren van abortus provocatus. De tegenhanger van pro-choice is pro-life. Onder meer de baas in eigen buik-campagne is gebaseerd op een pro-choice gedachte

    [ bericht aangepast op 7 jan 2012 - 9:32 ]


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Pro-choice, zeker weten. Ik weet dat - nou, ik weet het niet, maar ik kan het me voorstellen - eens je weet dat je een levend wezen in je buik hebt zitten, je je een beetje als een moeder voelt. Je houdt meteen van dat geweldige wezentje in je baarmoeder. Dan is het natuurlijk heel moeilijk om helder na te denken en de juiste beslissing te maken of je voor dat kind zal kunnen zorgen. Meestal neemt je hart het over, terwijl je zo'n keuze met je verstand moet maken. Er blijven steeds kinderen/tieners die zwanger worden en niet voor abortus gaan. Als de baby dan ter wereld is, blijkt dat het toch zwaarder is dan ze hadden gedacht en vinden ze het te moeilijk om te combineren met alle andere dingen. Geef toe, als je 13/14/15/16 bent, hoor je nog niet zwanger te zijn. Je bent nog zelf een kind en dan moet je voor een kind gaan zorgen ook? Dat is gewoon vràgen om problemen.
    Toch vind ik dat een moeder zelf moet kunnen kiezen of ze voor het kind zal kunnen zorgen. Als zij denkt van niet, moet ze abortus kunnen plegen. Dit is dan ook géén moord, aangezien abortus niet meer na de eerste drie maanden kan gepleegd worden, omdat het dan echt de vorm van een baby begint te krijgen. Ik weet niet of de katholieken zo gemeen zijn - ik heb zelf geen religie -, maar ik denk niet dat ze willen dat een baby verplicht geboren moet worden en dan ongelukkig is omdat de moeder (en vader) de verzorging niet aankunnen.


    "Life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep moving." ~ Albert Einstein

    Pro-choice.
    Zeker als je 15 bent en zwanger wordt. Dan ben je gewoon nog niet in staat om voor een kind te zorgen, en ik vind het evengoed moord om een kind te houden terwijl je weet dat je het niet het leven kan geven waar het recht op heeft. In dat geval is abortus voor zowel moeder als dochter beter.
    Ook als je 20-25 of ouder bent vind ik dat je die keuze moet hebben. In dat geval moedig ik wel al meer aan om het kind te houden, omdat je dan wel in staat zou moeten zijn om ervoor te zorgen. Maar als je écht geen kind wilt, dan kan je nog altijd voor abortus gaan. Mensen ongewild een kind opdragen is iets dat je niet doet. Dat is niet alleen een straf voor de moeder, maar ook voor het kind.

    Het ligt natuurlijk wel net iets anders als je nooit voorbehoedsmiddelen gebruikt en al voor de derde keer abortus gaat plegen. Dan verdien je toch wel een flink pak slaag op je donder, maar nog altijd geen ongewenst kind.


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    Pro-choice.
    Om het eve kort te zeggen: Die mensen kiezen niet enkel voor zichzelf maar ook voor het 'kind'. De moeder zelf weet wat haar beperkingen enmogelijkheden zijn, pro-life kan dat niet voor haar zeggen. De moeder moet zelf beslissen of ze het kind kan geven wat het nodig heeft, pro-life verbind zich niet met de moeder, pro-life kijkt slecht héél kort naar haar situatie terwijl ze eigenlijk de keus al hebben gemaakt. 'Van ons mag jij geen abortus plegen.' Maar ze weten niet hoe het er in het hoofd van de moeder aan toe gaat. Daarom moet de moeder zelf kiezen of ze het houdt of niet. Niemand anders kan dat voor haar doen.

    Ik kan hier nog véél verder op in gaan maar ik heb hoofdpijn en niet zo gek veel tijd, dus hier kom ik verder nog op terug :Y)


    Let it come and let it be

    Interessant, maar ik zie graag nog (veel) meer meningen! :)


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Ik ben voor abortus, maar ik vind niet dat iemand het te vaak mag plegen.

    [ bericht aangepast op 7 jan 2012 - 11:39 ]


    Today will be Girl's Day party with you~

    Pro-choice.
    ik ben voor abortie als het kind nog in een vroeg stadium zit. ik heb er neit veel verstand van, maar je snapt me denk ik wel. Ieder mens mag zelf weten of ze een kind willen of niet, dus meoten ze ook de keus hebben 9in mijn mening) om het kind te laten weghalen.
    (en dan kun je zeggen dat er ook nog adoptie is, maar dat is niet hetzelfde. dan raak je (waarschijnlijk) gehecht aan dat kind terwijl het 9 maanden in je buik zit.)


    Welcome to Night Vale. All Hail the Glow Cloud. All Hail Perfect, Beautiful Carlos.

    Pro-choice/Pro-life.

    In situaties als verkrachting vind ik abortus wel kunnen. Omdat vrouwen er niet zelf voor gekozen hebben om zwanger te raken. Ze zal nooit van het kind kunnen gaan houden ook niet. Het is ook beter voor de vrouw dat ze het kind niet baart, voor traumatische ervaringen en dergelijke.

    Ik vind abortus niet kunnen als je zwanger raakt door onvoldoende bescherming. Sommigen zijn daar zo laks in en doen alsof het hen gewoon niet kan schelen dat ze eens zwanger raken. Dan is het hun eigen verantwoordelijkheid en vind ik abortus absoluut niet kunnen. Niet als tienermoeder en niet als 19/20/...-jarige. Je moet de verantwoordelijkheid van je eigen daden dragen en abortus niet zien als een gemakkelijke uitweg als je zwanger raakt door je eigen domme fout terwijl je het niet wil.


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    dubbelpost

    [ bericht aangepast op 7 jan 2012 - 11:43 ]


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    Pro-Choice
    Mijn moeder werkte vroeger één van de eerste (toen nog illegale) abortieklinieken van Nederland, die van mijn opa was (levert veel leuke, en schokkende, verhalen op). Dus dat heb ik in mijn opvoeding meegekregen.
    Ik vind dat je zelf mag beslissen of je klaar bent voor een kind of niet. En niemand anders kan dat voor je beslissen. Ik vind het ook een naar idee dat er mensen kinderen krijgen die daar niet voor kunnen zorgen en het leven van die kinderen al van kleins af aan verpest wordt.


    I can't even think straight.