• Voor mijn examen spreken moet ik spreken over een stelling: chat en msn zorgen voor taalverloedering.
    Ik moet weten wat anderen ervan vinden. Ik heb het ook al op facebook gevraagd maar daar kreeg ik niet veel reacties op :S
    Dus, vinden jullie dat chat en msn voor taalverloedering zorgt?

"Nitwit! Blubber! Oddment! Tweak!"

Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant niet... Het ligt er maar aan met wie je spreekt en hoe goed je diegene kent, en zo.
    Alhoewel het wel het gebruik van afkortingen bevordert.

This is the part of me, that you're never ever gonna take away from me.

deels wel en deels niet. er komen wel steeds meer afkortingen bij die nergens op slaan.

If you don't believe in God, then you believe in Charles Darwin.

Nu je kort voortdurend dingen af en gaat uiteindelijk zo praten:
    "kbn ant chatnn." Dus dat is inderdaad slecht voor je taalgebruik omdat je uiteindelijk amper nog weet hoe je bepaalde woorden moet schrijven. Maar aan de andere kant zijn er ook wel een heleboel mensen die gewoon AN typen.

Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

onneeens...taal ontwikkelt zich altijd en door msn en chat juist sneller. Dus eigenlijk vind ik het eerder omgekeerd, het bevordert de taal juist.

Dreams are the best thing in life, but dont lose yourself!

Juist.
    Hmm - doordat men in de chattaal en msn-taal zoveel afkortingen gebruikt, krijgen jongeren het moeilijker met de echte Nederlandse taal. (Heb ik ook soms) Het is ook te zien met wie je chat. Hier bv. wordt er bijna alleen AN getypt, dus daar zal het niet liggen.
    De afkortingen enzo - hebben ook meer invloeden van het Engels - maar dat is normaal. Een taal evolueert, met het Engels nu de wereldtaal bij uitstek is, sluipt het ook onze taal binnen.
    Vroeger was dat het Frans. Nu het Engels.
    Was er niet onlangs in het nieuws dat kinderen minder fouten maken qua spelling omdat ze de regels toepassen - en de studenten uit de 'praktijk', dagelijkse omgang ... Och... google het?

There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

dat hangt er vanaf met wie je praat, vind ik. (:

Save me from myself.

aberforth schreef:
    dat hangt er vanaf met wie je praat, vind ik. (:

Some people are so poor, that the only thing they have is money.

Ligt er maar net aan of je al je afkortingen die je gebruikt bij het chatten en msnen ook op je toetsen en nette brieven gebruikt. Voor msn en chat is het handiger afkortingen te gebruiken voor de snelheid, maar zolang je nog weet hoe je het woord moet gebruiken als je het nodig hebt voor een formele brief, vind ik van niet. Sws veranderd een taal steeds.

Alleen moet je gwn opletten met wat je doet. Mn nederlands leraar vertelde dat hij een keer een proefwerk trug kreeg met allemaal afkortingen en woorden zonder klinkers etc. Toen kon hij dat dus niet lezen en heeft hij aan degene van wie het proefwerk is gevraagd het opnieuw op te schrijven, maar dan voluit.

"Your life. Your choice. Think about what you want."

Ja, ik vind van wel. Daar praat je nooit echt op hoog niveau.

You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

Hahahaha, hier gaat mijn profielwerkstuk over. ^^ Heb er nog geen antwoord op, maar het gaat dus nog wel in de onderzoek. :)
    Mijn verwachting is wel dat dit invloed heeft op de taal; ja.

Bad decisions make good stories.

Taalverwattes?

Met mijn vriendinnen van België bv. chat ik vaak met woorden 'heej, safaah, mtuu' etc. Dat is dan niet goed voor je taal. Hier op Quizlet daarentegen leer ik enkel Nederlandse woorden bij, hier spreek ik gewoon algemeen Nederlands. Dus het hangt er vanaf met wie, waar en wat de anderen doen :')

"Life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep moving." ~ Albert Einstein

mee eens maar niet altijd. soms leer je juist daaruit.

-

Dankjewel allemaal!

Starkiller schreef:
    Taalverwattes?

Dit heb ik gevonden toen dat ik opzocht wat dat taalverloedering was:
    Taalverloedering is het verknoeien of verpesten van de officiële taal door verkeerd geschreven woorden en fout toegepaste woorden of grammaticale regels. Bv. ME fiets inplaats van MIJN of M’N fiets. Of: Jij bent zonder REDE boos op hem, terwijl het moet zijn: Jij bent zonder REDEN boos op hem.

"Nitwit! Blubber! Oddment! Tweak!"

Ik vind het altijd nogal belachelijk als mensen dat zeggen. Alsof wij allemaal voor elk woord afkortingen gebruiken. Ik leer door Q juist veel beter schrijven. Het hangt er dus heel erg van af hoe je schrijft. En eigenlijk denk ik dat veel types die nu msn taal gebruiken normaal gezien ook niet goed waren geweest in spelling.

Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.