Ik weet het niet goed. Aan de ene kant ben ik het eens, maar aan de andere kant toch ook oneens.
Er zijn niet zo heel veel verhalen over, voor zover ik weet. En aangezien topics over je gewicht enzo verboden zijn, komen er ook geen topics over. Dus eigenlijk is er heel weinig van, maar omdat heel veel mensen er aandacht aan besteden, lijkt het heel veel.
Niet dat het niet goed is dat er over gepraat wordt, want het lijkt mij wel belangrijk dat je weet wat het is en wat het met je doet. Maar aan de andere kant maak je hier waarschijnlijk wel ook heel veel mensen nieuwsgierig mee, dus dan is het ook weer slecht.
Ik ben het er ook niet mee eens dat mensen het een hype noemen. Zelfs met het kleine aantal verhalen en andere dingen erover, heeft het meer inhoud en is het heftiger dan alles van de hypes bij elkaar. Tenminste, dat vind ik.
Als je het zo gaat bekijken, is het misschien wel te veel, ja. Maar met zo'n stelling los je dat dan niet op. Als jullie vinden dat het teveel pro-ana is op deze site, dan moet je het verbieden. En natuurlijk, "je mag schrijven wat je wilt". Ik weet alleen niet wat jullie liever hebben, maar ik heb liever wat verhalen minder en misschien een paar chagrijnige mensjes dan dat mensen door Quizlet anorexia krijgen. Want ookal staat er wel bij dat je het niet moet lezen als het je te heftig is en dat het niet de bedoeling is om aan te zetten tot pro-ana, ik wed dat het wel gebeurd.
Zoals hier al eerder is gezegd, er zitten best veel meisjes van rond mijn leeftijd hier en ik zelf ben ook erg onzeker soms. Als je dan zoiets ziet, dan kan het heel makkelijk dat je denkt: 'Ik stop gewoon als ik ver genoeg ben gegaan.' Maar als je er eenmaal aan begint, kan je niet zo makkelijk meer stoppen. (Dat is wat ik er over denk. Ik heb er zelf nog niet echt mee te maken gehad, dus als iets fout is wat ik zeg, verbeter me alsjeblieft) Het begint volgens mij altijd klein, maar dat groeit en op een gegeven moment gaat het over de streep van wat goed voor je is.
Maar natuurlijk kan je iets als pro-ana nooit helemaal bestrijden/verbieden. Want dan moet je ook verbieden om plaatjes van wat dunnere mensen neer te zetten, dat kan onzekerheid veroorzaken en zo zijn er nog veel meer dingen.
Ik ben wel een beetje tegen de verhalen van pro-ana, want daarin staat ook mooi beschreven hoe je het allemaal kan doen, welke methodes er zijn en je kan zelfs geholpen worden met liegen om het verborgen te houden. (Dit is NIET aanvallend bedoeld tegen de schrijfsters. Als je je wel aangevallen voelt, dan spijt me dat heel erg, want dat is niet mijn bedoeling.)
Koekje voor diegenen die het allemaal hebben gelezen en nog begrijpen wat ik bedoel ook.
[ bericht aangepast op 24 aug 2011 - 10:24 ]