MrsLovett schreef:
(...)
nee niet ieder slachtoffer verdient medeleven omdat niet ieder slachtoffer "goed" is(hoewel het met soldaten meestal wat gecompliceerder licht) en als je dat wel heb je gek word.
Ik kan nu eenmaal geen medeleven hebben voor iemand die zomaar gestorven heeft. Daarbij heb ik geen medeleven met soldaten omdat ze gestorven zijn maar om wat ze daarvoor hebben gezien/meegemaakt. Het is ook niet zo dat ik alleen met soldaten medeleven heb of met alle soldaten. Bij lange na niet.
Maar soldaten hebben voor mij gewoon iets. Zij geven hun leven en meer voor iets waarvan zij denken dat het goed is. Voor een land dat vaak niet eens van hun is en voor mensen die ze waarschijnlijk nooit zullen zien, laat staan kennen.
Als je dat vergelijk met een jongen die dood geschoten is omdat hij iets fout heeft gedaan volgens de dader, dan heb ik toch eerder medeleven met die helden. Maar dat betekent niet dat ik het niet erg vind.
Daarbij komt dat ik veel verhalen van soldaten ken, en ik dus medeleven heb omdat ik die verhalen ken. Van deze jongen weet ik niets, dus voel ik niets.
Iemand die gewoon gestorven is, is geen slachtoffer en ik heb daar geen medeleven mee nee. Ik heb respect voor soldaten en als er iets met hun gebeurd, heb ik echt wel medeleven met hen. Ze hebben alleen wel zelf voor dat risicio gekozen, tenminste de meesten (soldaten die in dienstplicht zitten, zijn meestal vrij snel weer uit defensie verdwenen).
Je zegt nu 'Als je dat vergelijkt met een jongen die doodgeschoten is, omdat hij iets fout heeft gedaan volgens de dader..' Als ik defensie en wat er met hem gebeurd is vergelijk, zie ik eignelijk weinig verschil. Soldaten worden door andere soldaten neergeschoten, omdat zij vinden dat de ander het fout doet. Daat komt het bot gezegt wel op neer.
Ik ben gemeen xoxo