• Hey.

    Ik ben de laatste tijd dus heel erg aan het twijfelen of ik dit jaar wel moet beginnen aan mijn studie en niet eerst een jaartje moet gaan werken om geld te verdienen (aangezien mijn ouders mijn studie niet kunnen betalen en ik daarvoor een lening moet nemen). Ik vind dit echt vreselijk vervelend, want ik ben soms echt zo bang dat ik daardoor later in de geldproblemen kom en daarnaast voel ik me de laatste tijd sowieso al ongelooflijk onrustig. Maar aan de andere kant heb ik wel zin om eraan te beginnen... Ik weet het gewoon niet meer, ik ben gewoon zo bang dat het me dus later problemen oplevert, maar aan de andere kant weet ik dan ook niet of ik daar dan volgend jaar dan nog zin in heb...

    Weten jullie misschien iets om even weer alles op een rijtje te krijgen/rustig te worden, want ik wordt echt helemaal gek nu ik daar al zo weken thuis over zit na te denken. En dan wil mijn moeder de vakantie ook nog gaan afzeggen, terwijl ik me er juist zo op had verheugd om eventjes weg te gaan en uit te waaien. En kennen jullie iemand die ook zoiets had/heeft?


    Het is niet ongewoon dat mensen hun hele leven wachten met beginnen te leven. - Eckhart Tolle

    Lieverd, ik weet dat die keuze héél moeilijk is. Maar als je je studie komend jaar, goed afrond. Heb je later een goede baan, en dus voldoende geld om die lening af te betalen. Je studie is belangerijk. En als je studeerd op (redelijk) hoog niveau, dan kan er bijna niks mis gaan, en krijg je zeker weten een goede baan. Is je studie vrij laag, dan zou ik wachten.
    Zie het geld dan liever als een aanmoediging om extra je best te doen, als je het toch gaat doen en je studie goed af te ronden.


    Let it come and let it be

    Wat CountMeIn zegt. Als je een jaartje vrij neemt dan heb je daarna héél veel moeite om weer aan je studie te beginnen. Want dan heb je de gewoonte om te studeren weer kwijt geraakt. Je moet dus gewoon een lening nemen, maar proberen om zo zuinig mogelijk ermee om te gaan en studeren zodat je het allemaal veel sneller achter de rug krijgt. Daarna heb je een goede baan, want je hebt er immers voor gestudeerd en kan je die lening weer afbetalen.
    Don't worry, veel mensen doen dat en het komt uiteindelijk allemaal goed. ^^
    Iemand die ik ken besloot om eens op een 'werkvakantie' te gaan ipv te werken en ze is dat gewoon heel de tijd blijven doen omdat ze geen zin meer had om te studeren...

    Mijn advies is dat je gewoon die lening neemt en studeert en in de toekomst zie je wel hoe je verder gaat. Je moet je toekomst vooral niet 5 jaar op voorhand plannen, daar komt niets goeds uit.
    Zet jezelf een doel: ik ga dit jaar een lening nemen en ik ga beginnen aan mijn studies. Als je dat hebt gedaan, zet je jezelf een volgende doel: ik ga mijn bachelor/master krijgen en dan ga ik verder wel zien. (:

    Het komt écht goed, leningen zijn niet zo belachelijk groot dat je ze niet meer kan afbetalen.
    Als je een bepaald gedrag (bv 100 euro) per maand afbetaalt, dan ben je er al snel vanaf. (:

    Ik vind dat je in ieder geval moet gaan studeren. (welke richting ga je trouwens doen?)

    Héél veel succes! (flower)


    Where there is a sea there are pirates...

    Dank jullie wel (: Ja, ik heb ook wel van meerdere mensen gehoord dat ze dan na een jaar eigenlijk geen zin meer hebben om eraan te beginnen, dat is eigenlijk de voornaamste reden dat ik me toch maar heb ingeschreven. Maar in het begin was ik er helemaal zeker van, maar nu het echt dichterbij komt en ik zie dat het toch wel wat kost, word ik er toch wel zenuwachtig van. En dan ga ik ook weer denken van 'wat als ik geen goede baan vind' en dat soort dingen. Aangezien ik laatst ook al niet door mijn proefperiode heen kwam, omdat ik te zacht praatte volgens die mensen, terwijl ik al mijn werk voor de rest wel goed deed en me wel vriendelijk vonden, zeiden ze. Dan is mijn zelfvertrouwen ook lekker gedaald, als ze me op mijn persoonlijkheid aanvallen >.<.

    En Captain, ik wil Nederlands gaan studeren in Leiden en dan mijn eerstegraads halen om leraar te worden. Maar je kunt er nog veel meer kanten mee op, dus ik weet nog niet helemaal zeker of ik dat ga doen, ik kan ook bij de overheid gaan werken of bij een uitgever. Dat soort dingen.

    [ bericht aangepast op 6 juli 2011 - 10:51 ]


    Het is niet ongewoon dat mensen hun hele leven wachten met beginnen te leven. - Eckhart Tolle

    Ai, dat is lastig. Ik heb namelijk zelf wel ouders die het kunnen betalen, omdat zij al vanaf mijn geboorte aan het sparen zijn voor mijn studie en een eigen huisje.
    Ik ben het niet helemaal eens met CountMeIn, ze doet wel erg laconiek over het vinden van een baan. Het is namelijk niet zo dat je opeens een baan vindt, als je bent afgestudeerd. Er zijn namelijk nog duizenden anderen die op dat zelfde moment afstuderen.
    Een goede vriendin van mij heeft een lening van 15.000 euro, die los je niet een twee drie af. Ik zou zelf zeggen dat je deze zomer een fulltime baan neemt + stufi. Je krijgt extra stufi als je ouders niet genoeg verdienen om de studie te betalen. Een jaartje er tussen uit lijkt ontzettend fijn, maar eenmaal eruit is het moeilijk om te beginnen met studeren.
    Ik hoop echt dat het lukt, want je verdient die studie. <3

    [ bericht aangepast op 6 juli 2011 - 10:54 ]


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Memphis schreef:
    Dank jullie wel (: Ja, ik heb ook wel van meerdere mensen gehoord dat ze dan na een jaar eigenlijk geen zin meer hebben om eraan te beginnen, dat is eigenlijk de voornaamste reden dat ik me toch maar heb ingeschreven. Maar in het begin was ik er helemaal zeker van, maar nu het echt dichterbij komt en ik zie dat het toch wel wat kost, word ik er toch wel zenuwachtig van. En dan ga ik ook weer denken van 'wat als ik geen goede baan vind' en dat soort dingen. Aangezien ik laatst ook al niet door mijn proefperiode heen kwam, omdat ik te zacht praatte volgens die mensen, terwijl ik al mijn werk voor de rest wel goed deed en me wel vriendelijk vonden, zeiden ze. Dan is mijn zelfvertrouwen ook lekker gedaald, als ze me op mijn persoonlijkheid aanvallen >.<.

    En Captain, ik wil Nederlands gaan studeren in Leiden en dan mijn eerstegraads halen om leraar te worden. Maar je kunt er nog veel meer kanten mee op, dus ik weet nog niet helemaal zeker of ik dat ga doen, ik kan ook bij de overheid gaan werken of bij een uitgever. Dat soort dingen.

    Als ik dit zo lees, ben ik er zoger van dat het met jou wel goed gaat komen (:


    Let it come and let it be

    Mudblood schreef:
    Ai, dat is lastig. Ik heb namelijk zelf wel ouders die het kunnen betalen, omdat zij al vanaf mijn geboorte aan het sparen zijn voor mijn studie en een eigen huisje.
    Ik ben het niet helemaal eens met CountMeIn, ze doet wel erg laconiek over het vinden van een baan. Het is namelijk niet zo dat je opeens een baan vindt, als je bent afgestudeerd. Er zijn namelijk nog duizenden anderen die op dat zelfde moment afstuderen.
    Een goede vriendin van mij heeft een lening van 15.000 euro, die los je niet een twee drie af. Ik zou zelf zeggen dat je deze zomer een fulltime baan neemt + stufi. Je krijgt extra stufi als je ouders niet genoeg verdienen om de studie te betalen. Een jaartje er tussen uit lijkt ontzettend fijn, maar eenmaal eruit is het moeilijk om te beginnen met studeren.
    Ik hoop echt dat het lukt, want je verdient die studie. <3

    Laconiek? Euh, whatever. Lieve schat, de richting die ze doet, zit vér boven het gemiddelde niveau van Nederland&België. Weet je wel hoeveel plekken op zoek zijn naar afgestudeerde, hoogbegaafde mensen?


    Let it come and let it be

    CountMeIn schreef:
    (...)
    Laconiek? Euh, whatever. Lieve schat, de richting die ze doet, zit vér boven het gemiddelde niveau van Nederland&België. Weet je wel hoeveel plekken op zoek zijn naar afgestudeerde, hoogbegaafde mensen?

    Ja, je zegt het iets te gemakkelijk. En geloof me als ik zeg dat het moeilijk is om een goede baan te vinden. Want mensen zijn nog steeds voorzichtig wat betreft het aannemen van mensen. Ik wil Memphis niet ontmoedigen, maar als je een hoge schuld hebt kan je die niet zomaar aflossen. Want je hebt allerlei bijkomende kosten: verzekeringen, elektriciteit, gas, huur, belasting, etc.
    Buh. Zuster Mudblood heeft gesproken.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Mudblood schreef:
    Ai, dat is lastig. Ik heb namelijk zelf wel ouders die het kunnen betalen, omdat zij al vanaf mijn geboorte aan het sparen zijn voor mijn studie en een eigen huisje.
    Ik ben het niet helemaal eens met CountMeIn, ze doet wel erg laconiek over het vinden van een baan. Het is namelijk niet zo dat je opeens een baan vindt, als je bent afgestudeerd. Er zijn namelijk nog duizenden anderen die op dat zelfde moment afstuderen.
    Een goede vriendin van mij heeft een lening van 15.000 euro, die los je niet een twee drie af. Ik zou zelf zeggen dat je deze zomer een fulltime baan neemt + stufi. Je krijgt extra stufi als je ouders niet genoeg verdienen om de studie te betalen. Een jaartje er tussen uit lijkt ontzettend fijn, maar eenmaal eruit is het moeilijk om te beginnen met studeren.
    Ik hoop echt dat het lukt, want je verdient die studie. <3


    Ook voor een eigen huis? Wow, mijn ouders zouden dat nooit gekund hebben, al niet voor mijn studie, vooral aangezien ik ook nog een broertje heb die dan wel net zo behandeld zou moeten worden als mij en dat geld dan ook zou moeten krijgen...

    Over heel veel mensen die dat jaar afstuderen heb je gelijk, maar daardoor heb ik ook bewust gekozen voor deze studie. Ik vind het natuurlijk erg leuk om te gaan doen, maar daarnaast is het ook een studie die niet veel mensen doen. In Leiden zijn het er namelijk maar 50 per jaar (ongeveer) tegen 400 die bijvoorbeeld economie gaan studeren. En dan valt de helft na het eerste jaar ook nog eens af. Daarnaast hebben ze (nu) veel behoefte aan eerstegraads leraren, dus ik hoop dat het tegen de tijd dat ik klaar ben ook nog zo is.

    Ik ben al op zoek naar een baantje voor de vakantie (: Maar als ik studeer heb ik nog een extra vrije dag waarop ik sowieso geen les heb, dus ik ben drie dagen in de week vrij, dus dan wilde ik ook een dagje gaan werken. Mits ik iets vind natuurlijk >.<. Dat is dan maar te hopen, want dat zou een hoop oplossen...


    Het is niet ongewoon dat mensen hun hele leven wachten met beginnen te leven. - Eckhart Tolle

    Mudblood schreef:
    (...)
    Ja, je zegt het iets te gemakkelijk. En geloof me als ik zeg dat het moeilijk is om een goede baan te vinden. Want mensen zijn nog steeds voorzichtig wat betreft het aannemen van mensen. Ik wil Memphis niet ontmoedigen, maar als je een hoge schuld hebt kan je die niet zomaar aflossen. Want je hebt allerlei bijkomende kosten: verzekeringen, elektriciteit, gas, huur, belasting, etc.
    Buh. Zuster Mudblood heeft gesproken.


    Ik blijf na mijn studie eerst sowieso nog een jaar thuis wonen om me te kunnen richten op de afbetaling... Dat heb ik nu al besloten, want anders heb ik al die kosten er inderdaad ook nog bij...


    Het is niet ongewoon dat mensen hun hele leven wachten met beginnen te leven. - Eckhart Tolle

    Dat zijn echt leuke richtingen! Waar ga je studeren? Maak je echt geen zorgen, je krijgt het allemaal afbetaald + je hebt er dan nog een goede opleiding bij. ^^


    Where there is a sea there are pirates...

    Ik zeg gewoon even random, elke afgestudeerde, al is het van universitair niveau, heeft nog geen garantie dat hij een baan vindt (: Is het niet mogelijk om te werken naast je school? Doe ik ook.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Ik zou beginnen met je studie. Als je een jaar niets doet (met niets bedoel ik niets studeren), dan ga je helemaal uit het studeerritme geraken en zal het nog moeilijker zijn om je studies aan te vangen. En heb je geen rijke vriend(in)/familielid waarvan je geld kan lenen en zonder rente mag terugbetalen?


    If we had not a soul, music would have created it.

    Met gewoon werken en met je stufie kan je je opleiding betalen. Waarschijnlijk hoef je alleen voor je boeken te lenen(was bij mijn zus ook zo). Daarbij zijn het speciale leningen,die veel gunstiger. Dus je hoef niet perse vrij te nemen om te werken.
    Zelf zou ik het niet doen omdat ik dan niet weet of ik het nog kan opbrengen om daarna terug naar school te gaan.
    Maar het is jouw keuzen,die moet je echt zelf maken.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Jedi schreef:
    Ik zeg gewoon even random, elke afgestudeerde, al is het van universitair niveau, heeft nog geen garantie dat hij een baan vindt (: Is het niet mogelijk om te werken naast je school? Doe ik ook.

    Hij/zij heeft wel meer kans om een baan te vinden met een universitair diploma dan zonder. (:


    Where there is a sea there are pirates...

    Captain schreef:
    (...)
    Hij/zij heeft wel meer kans om een baan te vinden met een universitair diploma dan zonder. (:

    Tuurlijk. Ik zeg ook niet dat dat niet zo is ^^ Maar vele die afgestudeerd zijn, hebben veel moeite met het zoeken naar een, zeker ene vaste, baan.


    "I shut my eyes in order to see.'