• De titel spreekt voor zich. ^^
    Ik had even een vraagje over theorie die ik nu moet leren voor mijn toets, die ik bijna helemaal heb geleerd.
    Hoe zit dat nu precies met die Hadleycel?
    Wat voor nut heeft het precies?
    O, en weet iemand het verschil tussen El Niño en La Niña? Wat de kenmerken dus van die beide verschijnselen zijn.

    Heel erg bedankt alvast. _O_


    "Well, well. Look who we've got here!"

    hey sorry daar weet ik echt nix van :s

    Ik weet alleen dat de El Nino een warme zeestroming is eens in de paar jaar ofzo die voor extreme warmte zorgt aan de westkant van Zuid-Amerika. En dat van La Nina ofzo weet ik niet.


    Aye, brother! 4 8 15 16 23 42

    Ik wilde net gaan typen 'Ja ik ben goed, ik had een 9 voor mijn examen!' maar ik besef nu dat ik me moet inhouden want ik heb geen idee wat dat is. :'D

    Nightfall schreef:
    Ik wilde net gaan typen 'Ja ik ben goed, ik had een 9 voor mijn examen!' maar ik besef nu dat ik me moet inhouden want ik heb geen idee wat dat is. :'D


    And remember that, in a world of ordinary mortals, you are a Wonder Woman.

    Aardrijkskunde is kut, vraag het niet aan mij. Kansloos en saai vak, heb het nooit meer, yay. (cat)


    wth.

    Google het zou ik zeggen.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Langs de evenaar in de oostelijke Grote Oceaan komt in de loop van sommige jaren een sterke opwarming van het normaal koele zeewater voor die van invloed is op het weer in grote delen van de wereld, waaronder soms ook Europa. Dit verschijnsel wordt El Niño (De Kleine Jongen, refererend aan het 'Kerstkind', aangezien dit fenomeen vooral rond die periode voorkomt


    Het ontstaan van een El Niño is gekoppeld aan twee voorwaarden:
    In de eerste plaats moet er in het westen van de Grote Oceaan meer warm water zijn dan normaal. De passaatwinden stuwen continu het door de zon opgewarmde oppervlaktewater richting Indonesië. Daar ontstaat een dikke laag warm water terwijl langs de kust van Peru juist koel water opwelt.
    Ten tweede moet het warmere water naar Zuid-Amerika teruggeduwd worden. In sommige jaren woeden in dit gebied gedurende de regentijd (oktober tot en met april), westerstormen die tegen de richting van de passaat in het water terugduwen naar Zuid-Amerika. De opwarming daar houdt zichzelf in stand: een El Niño is geboren.

    Na El Niño komt er vaak La Niña (Spaans voor het meisje). Ze wordt wel gezien als het zusje van El Niño.

    Het warme water voor de Zuid-Amerikaanse kust wordt weggedreven en een koude stroom komt hiervoor in de plaats. Het warme oppervlaktewater verschuift naar Australië, verder dan in een ‘normaal’ jaar, waardoor er meer regen valt in Azië en Amerika. Dit noemt men de Walker circulatie.




    Bron: Wikipedia

    Wikipeadia is niet zo'n goeie bron voor Aardrijkskunde, maar je bent er in ieder geval al iets mee, dus zou ik daar kijken.

    El Niño en El Niña ken ik wel, maar iemand anders heeft dat hier al heel mooi uitgelegd. x')

    [ bericht aangepast op 30 juni 2011 - 20:42 ]


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Ehmm... Zo ver ben ik nog goed. Ik kan Aardrijkskunde goed, maar dat heb ik nog niet behandeld...


    The way that you flip your hair gets me overwhelmed - One Direction, What Makes You Beautiful

    Ik kan het wel redelijk, maar hier heb ik dus na 5 jaar HAVO nog nooit van gehoord.


    Best way not to get your heart broken, is to pretend you don't have one.

    Passerby schreef:
    Wikipeadia is niet zo'n goeie bron voor Aardrijkskunde, maar je bent er in ieder geval al iets mee, dus zou ik daar kijken.

    El Niño en El Niña ken ik wel, maar iemand anders heeft dat hier al heel mooi uitgelegd. x')


    Nee,wikipedia is dat inderdaad niet,maar ik heb er alleen van gehoord en nooit echt over geleerd. Dusja.

    ik ben goed in a.k. maar ik ben eerste jaars


    You can't not look cool with a crossbow.

    Flawless schreef:
    (...)

    Nee,wikipedia is dat inderdaad niet,maar ik heb er alleen van gehoord en nooit echt over geleerd. Dusja.
    Wat jij zei is wel juist hoor, maar als het om wetenschaplijke vakken gaat is Wiki een beetje vaag en soms onvolledig of incorrect. x')
    Uiteindelijk ben je er al iets mee. x')


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Hadleycel! Dat heb ik gehad!
    Het was een circulatie van lucht ofzo.
    En uhm... Er was iets als er veel Hadleycellen waren maar dat ben ik vergeten. O:
    Sorry ik heb geen goed geheugen. -.-


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Passerby schreef:
    (...)Wat jij zei is wel juist hoor, maar als het om wetenschaplijke vakken gaat is Wiki een beetje vaag en soms onvolledig of incorrect. x')
    Uiteindelijk ben je er al iets mee. x')


    Haa,maar voor aardrijkskunde ook soms,want voorbeeld de bevolkingsaantallen ofzo zijn nooit van het jaar of het jaar ervoor,maar voorbeeld van 2009 ofzo.