• Hej,

    Ik heb gisteren mijn gitaar gekregen en ik leer mezelf dus spelen. Het lukt al aardig, maar soms heb ik het gevoel dat akkoorden nogal vals klinken, op het internet zag ik dat veel mensen met zo een klem spelen.
    Is dat makkelijker en beter?
    En is het maar een idee dat mijn akkoorden wat vals klinken (mijn gitaar is gestemd)

    Animale schreef:
    Misschien is je gitaar gewoon niet gestemd. Een klem is eigelijk toch gewoon om je akkoorden hoger/lager te doen klinken. Hoe meer je naar het.. 'lichaam' van je gitaar gaat met je klem, hoe hoger de akkoorden.

    Ze heeft al een paar keer aangehaald dat ze wel gestemd heeft?

    Dat verschilt, bij sommige liedjes is er een capo nodig.
    Maar je akkoorden klinken nog vals, omdat je nog maar net bespeeld. Druk je hard genoeg? En glij je gemakkelijk over de snaren? Daar kan het ook aan liggen (: Je moet echt heel hard drukken tot het pijn doet (:


    Olive

    Authors schreef:
    Dat verschilt, bij sommige liedjes is er een capo nodig.
    Maar je akkoorden klinken nog vals, omdat je nog maar net bespeeld. Druk je hard genoeg? En glij je gemakkelijk over de snaren? Daar kan het ook aan liggen (: Je moet echt heel hard drukken tot het pijn doet (:

    hoe bedoel je met glij je gemakkelijk over de snaren?

    Opinion schreef:
    Leuk!
    Wat voor gitaar heb je?


    You're beautiful.

    Die klem heet een capo, en dat is voor de juiste toonhoogtes en niet of het fijn of niet speelt.


    your eyes are like stars in the night.

    Kangaroo schreef:
    (...)

    Ashton ^^
    btw poseidon nu weet ik het ondertussen ook al hoor dus je hoeft het niet te herhalen :)

    [ bericht aangepast op 25 juni 2011 - 18:39 ]

    MeandJonas schreef:
    (...)
    Ze heeft al een paar keer aangehaald dat ze wel gestemd heeft?

    Sorry, had de rest van de reacties niet gelezen xd.
    Het hangt er ook natuurlijk van af wélk liedje je speelt. Zoek het op op internet, en kijk of er capo bij staat of niet, of als ze met een capo spelen. Probeer dat, misschien ligt daar wel het probleem.


    Moonshine, take us to the stars tonight ~

    vezz schreef:
    (...)
    hoe bedoel je met glij je gemakkelijk over de snaren?


    Als je met gemak in 1 keer over de snaren glijdt, en niet soms blijft haperen, snap je het een beetje?


    Olive

    Authors schreef:
    (...)

    Als je met gemak in 1 keer over de snaren glijdt, en niet soms blijft haperen, snap je het een beetje?

    ja ik snap het ik glij dus met gemak over de snaren :)

    vezz schreef:
    (...)
    ja ik snap het ik glij dus met gemak over de snaren :)


    Dan ligt het niet daaraan, druk je hard genoeg je akkoorden in? Want als een beetje zwakker duwt, klinkt de toon volledig anders en daarom klinken ze vals. Vooral beginners beseffen niet dat je moet drukken tot het echt pijn doet (:


    Olive

    Authors schreef:
    (...)

    Dan ligt het niet daaraan, druk je hard genoeg je akkoorden in? Want als een beetje zwakker duwt, klinkt de toon volledig anders en daarom klinken ze vals. Vooral beginners beseffen niet dat je moet drukken tot het echt pijn doet (:

    Ik denk dat het daar aan ligt :P

    vezz schreef:
    (...)
    Ik denk dat het daar aan ligt :P


    Goed drukken en dagelijks een beetje spelen. Na een maand is die pijn weg omdat je harde vingertoppen krijgt en vanaf dan speel je stukken beter :Y)


    Olive

    Authors schreef:
    (...)

    Goed drukken en dagelijks een beetje spelen. Na een maand is die pijn weg omdat je harde vingertoppen krijgt en vanaf dan speel je stukken beter :Y)

    Thanks ^^

    Die klem is een capo, die wordt gebruikt om de tonen hoger te laten klinken ;)
    En dat het soms vals klinkt, dat had ik in het begin ook, dat komt omdat je de snaren dan niet goed genoeg indrukt ;) Dat was het tenminste bij mij :p

    [ bericht aangepast op 28 juni 2011 - 20:54 ]


    Be yourself, everyone else is already taken.

    Die klem, of capo, dient om hogere noten te kunnen spelen. En als je gitaar vals klinkt, dan moet je ze stemmen, haha. Soms heb je zo'n machinetje op je gitaar zitten maar ik zie niet meteen dat jij at hebt. Dan moet je zorgen dat de klank op de vijfde fred, de eerste snaar (hier moet je dan je vinger ophouden) dezelfde klinkt als de vijfde fred, maar de tweede snaar (zonder je vinger erop te zetten). Dat moet je bij elke snaar doen, de bovenste je vinger opzetten, die eronder niet en die moeten dezelfde klank hebben.(door aan die dingetjes bovenaan je hals te draaien) Behalve bij de derde snaar, dan moet je naar de vierde fred gaan. Oke klinkt fucking ingewikkeld maar ik kan niet uitleggen.. Misschien opzoeken op internet ofzo als je het niet snapt ;D