Een vraag die je zou kunnen stellen rondom het vak agogiek, is of het niet in slaap kunnen vallen van L aangeleerd of aangeboren gedrag is. Persoonlijk denk ik dat het gedrag van L aangeleerd is door het principe van operante conditionering van Skinner. Nadat L in slaap is gevallen door het gebruik van een slaaptabletje (melotonine) en van tevoren in bad te gaan, heeft zij het positieve gevolg ervaren dat zij met het toepassen van deze middelen toch in slaap is kunnen vallen. Dit positieve gevolg heeft als een soort beloning voor haar gewerkt, waardoor zij zich dit is aan gaan leren om telkens dit positieve gevolg te kunnen ervaren. Mogelijk is het gedrag ook met biologische redenen te verklaren, maar mijn mening gaat uit naar het principe van conditionering.

Als we gaan kijken naar de ontwikkelingstaken van L op 10-jarige leeftijd, zien we dat zelfstandigheid t.o.v. de ouders al een belangrijke taak is. Daarnaast is het leren van basisvaardigheden zoals het leren van rekenen en schrijven een taak van L op deze leeftijd. Ook is een relatie met leeftijdsgenootjes ineens erg belangrijk. Ze zal gebruik gaan maken van basale infrastructuren zoals tv en internet en ze zal gaan leren emoties beter te begrijpen, zowel van haarzelf als van anderen.
De opvoedgingsopgaven van de ouders zijn vooral het bieden van de mogelijkheid van omgaan met leeftijdsgenootjes, het bevorderen van autonomie van het kind, nog steeds het bieden van structuur en grenzen stellen en ook om de geleverde prestatie te waarderen. Hierbij blijven de vier basisdimensies (ondersteuning bieden, instructie geven, grenzen stellen en controle uitoefenen) erg belangrijk.



Als we gaan kijken naar de 10 criteria van probleemgedrag, dan kunnen we het volgende over de opvoedvraag zeggen: Sinds september 2016 vind het probleem elke avond plaats, dit is inmiddels al bijna een jaar. Het is niet situatieafhankelijk en ook niet persoonsafhankelijk. Het niet in slaap kunnen vallen gaat gepaard met de behoefte aan een slaaptabletje, een bad nemen en extra aandacht van de moeder. Doordat het veel tijd en aandacht van moeder vergt, is het een dubbelzijdig probleem te noemen omdat moeder niet meer zo veel tijd aan haar kind wil hoeven besteden voordat ze in slaap valt. De gevolgen voor moeder zijn dat ze veel tijd kwijt is aan het in slaap krijgen van haar kind waardoor ze geen tijd meer heeft voor zichzelf en zelf ook pas later in bed komt. Vader vindt het een minder groot probleem en heeft er ook minder last van, doordat moeder deze taak op zich neemt. De gevolgen voor L zijn dat ze niet meer in slaap komt zonder de maatregelen die zij elke avond neemt. Als ze deze maatregelen niet meer van tevoren wil nemen, zal ze daar wellicht moeite mee hebben om vervolgens toch in slaap te komen. Weinig of slechte slaap kan voor concentratieproblemen zorgen en andere gezondheidsproblemen. Deze gezondheidsproblemen kunnen vervolgens weer leiden tot slechte prestaties op school en slechte prestaties op school kan leiden tot een laag opleidingsniveau en dus uiteindelijk een lager inkomen. Dit is echter allemaal nog niet het geval. Door de maatregelen die ze nog steeds neemt, komt L uiteindelijk toch in slaap. Moeder zegt ook dat L weinig slaap nodig heeft. L heeft sociale netwerken. Ze heeft meerdere vriendinnetjes, zowel op school, in de buurt of bij het dansen. Ook vader en moeder kennen een goed sociaal netwerk. Men zou kunnen zeggen dat het een ernstig probleem is omdat het ongewenste gedrag al langer optreedt, bij meerdere situaties en personen voorkomt en niet direct te koppelen is aan de bepaalde levensfase. Het zou wel vaker voorkomen bij kinderen van die leeftijd. Bovendien is het wel te koppelen aan een bepaald life-event, volgens L zelf, namelijk toen vader een keer boos op haar werd omdat ze niet kon slapen.


Intersectionaliteit:
1. Vrouwelijk
2. 10/11 jaar oud
3. Nederlandse
4. Slaapproblemen, licht overgewicht, sociaal goed ontwikkeld, goed in dansen;
5. Seksuele oriëntatie voor mij onbekend
6. Katholieke geloofsovertuiging
7. Gemiddelde sociale klasse, vmbo-advies op school







Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen