• Je kent het vast wel? De lessen literatuur in Nederlands/Engels waar je een tekst leest, een hups vragen krijgt die nergens op slaan ( 'waarvoor staat de vogel symbool' etc)
    Je probeert ze zo goed mogelijk te beantwoorden, maar de leerkracht zegt al meteen 'neen, neen nee. de vogel staat voor de vrijheid die het hoofdpersonage wil voelen.'
    Nu tussen ons gezegd en gezwegen, hoe de fuq kan die dat in godsnaam weten. Voor hetzelfde geld had de schrijver gewoon net een vogel zien vliegen en besloot hij dat erin te steken en heeft het helemaal niks te maken met vrijheid.
    En nu ga je me niet zeggen dat de auteur zijn eigen verhaal helemaal heeft geanalyseerd zodat leerlingen later zich kunnen verdiepen in zijn teksten.
    Ik ben heus niet de enige die dit vind? ;d

    Hobbelpaard schreef:
    (...)
    Kom op, doe niet zo dom D:
    Je weet toch dat sommige voorwerpen voor bepaalde onderwerpen gaan.
    Soms staat er een vaas en daarnaast staat een kaars. Daar kunnen ze seks mee bedoelen D:
    Het is hoe je het verhaal interpreteert. Iedereen ziet het anders, maar die symbolen kunnen je helpen bij je analyse. Ik vind het soms weleens lekker om dieper in een verhaal te duiken.

    Ik doe niet dom.
    Sorry maar een vaas en kaars die naar seks verwijzen is het meest debiele dat ik ooit heb gehoord.

    Haha, same :Y)
    Ik vraag me al een tijdje af wie al die symboliek erachter vind en in een boekje zet voor leerkrachten.


    Home is now behind you. The world is ahead!

    Ja, ik ben het zó met jou eens.
    Like, waaraan moet ik ruiken wat het motief is of de thema en waar die freakin' titel op slaat? Like, alsof mij dat boeit. Of dat er bepaalde dingen gebeuren en waar de open plekken staan en bla bla bla. Daarom had ik ook een 3.7 voor het pw.. :x


    Aye, brother! 4 8 15 16 23 42

    Ping schreef:
    (...)
    Ik doe niet dom.
    Sorry maar een vaas en kaars die naar seks verwijzen is het meest debiele dat ik ooit heb gehoord.

    Ga maar eens een goede schilderij analyse doen. Al die symbolen zijn er nauwkeurig in verwerkt. Ik vind het mooi gedaan.


    De wereld is weer plat ja. Op je bolle bips na.

    Hobbelpaard schreef:
    (...)
    Ga maar eens een goede schilderij analyse doen. Al die symbolen zijn er nauwkeurig in verwerkt. Ik vind het mooi gedaan.

    Daar ga ik me echt niet mee bezig houden :') En het mag dan wel mooi gedaan zijn en het kan best dat er hier en daar symbolen instaan, maar ik ben ervan overtuigd dat er soms teveel naar symbolen gezocht wordt.

    Om eerlijk te zijn vind ik het wel boeiend. Zulke symbolen kun je ook in je verhalen gebruiken om een wat diepere betekenis te geven, bovendien is het een stukje extra begrip van de zaken om je heen.
    Verhaalanalyse heb ik echt enorm gemist op het VMBO, waar ze er allemaal maar vanuit gingen dat wij daar toch te dom voor waren (net als Tweetalig onderwijs, maar das een ander verhaal) maar persoonlijk heb ik er wel van genoten ja :]
    Kan me wel voorstellen dat je er minder plezier in hebt als je het niks aan vindt. Dat heb ik bijvoorbeeld met wiskunde :Y).


    No growth of the heart is ever a waste

    Ping schreef:
    (...)
    Daar ga ik me echt niet mee bezig houden :') En het mag dan wel mooi gedaan zijn en het kan best dat er hier en daar symbolen instaan, maar ik ben ervan overtuigd dat er soms teveel naar symbolen gezocht wordt.

    Dat is juist de wetenschap ervan. Mensen die steeds weer nieuwe symbolen en tekens zoeken (: Als ze dat leuk vinden, laat ik ze lekker hun gang gaan. Misschien vinden ze wel iets heel briljants uit op een dag.


    De wereld is weer plat ja. Op je bolle bips na.

    TheBoss schreef:
    Om eerlijk te zijn vind ik het wel boeiend. Zulke symbolen kun je ook in je verhalen gebruiken om een wat diepere betekenis te geven, bovendien is het een stukje extra begrip van de zaken om je heen.
    Verhaalanalyse heb ik echt enorm gemist op het VMBO, waar ze er allemaal maar vanuit gingen dat wij daar toch te dom voor waren (net als Tweetalig onderwijs, maar das een ander verhaal) maar persoonlijk heb ik er wel van genoten ja :]
    Kan me wel voorstellen dat je er minder plezier in hebt als je het niks aan vindt. Dat heb ik bijvoorbeeld met wiskunde :Y).

    Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Wiskunde moesten ze maar eens afschaffen :'D


    De wereld is weer plat ja. Op je bolle bips na.