• Dit is onze onderszoeksvraag voor onze onderzoekscompetentie.
    We vroegen ons af of jullie kennissen hebben in een band of bevriend zijn met iemand die een band persoonlijk kent. We hebben namelijk enkele vragen die we aan beginnende bands willen stellen.
    - Is er een verschil tussen Belgische bands en Amerikaanse bands om bekend te geraken?
    - Is een eigen geschreven demo verplicht?
    - Zijn er normen waaraan een band moet voldoen? Zijn er dingen die je hebt moeten veranderen aan jezelf of je muziek om bekend te geraken?
    - Welke stappen heb je moeten ondernemen om herkenning te krijgen?

    We hopen dat jullie ons hierbij kunnen helpen, aangezien dit heel belangrijk is voor onze schoolcarrière.
    Als je hier ook meer informatie over hebt, mag je ons altijd contacteren.
    Groetjes!!!


    I'll keep you a daydream away.

    Daar kan ik helaas niet mee helpen. Ik heb daar wel mijn eigen mening over, maar daar hebben jullie vast niks aan. :') En ik weet dat Willem z'n bandje niet verder als repeteren geraakt.
    Succes ermee!

    Hoihoi, volgend mij kan je een paar van die vragen makkelijk op internet vinden, zoals:
    -Is een demo verplicht
    -Normen en waarden enz.

    Hopelijk krijgen jullie het af :Y)


    Het heden is de geschiedenis gezien door de toekomst.

    Obliviate schreef:
    Daar kan ik helaas niet mee helpen. Ik heb daar wel mijn eigen mening over, maar daar hebben jullie vast niks aan. :') En ik weet dat Willem z'n bandje niet verder als repeteren geraakt.
    Succes ermee!

    Ik meen me te herinneren dat je zus een paar mensen kent in een band? Of is dat enkel van zien ? ;x


    I'll keep you a daydream away.

    DirtyWork schreef:
    (...)
    Ik meen me te herinneren dat je zus een paar mensen kent in een band? Of is dat enkel van zien ? ;x

    Iemand van The Galacticos zit bij haar op school en daar praat ze inderdaad soms wel mee. Maar het is geen vriend ofzo van haar.. En bereiken kan ze die op het moment helemaal niet. ;x En een vriendin van haar kent Jan & Dries van The Black Box Revelation en Evelien kent wel de broer van die Dries ook, maar die kan ze ook niet bereiken nu..

    Ja, ik ken wel een beginnend bandje waarnaar ik je kan doorverwijzen. Stuur maar ff een pbtje


    ars moriendi

    Jovi schreef:
    Ja, ik ken wel een beginnend bandje waarnaar ik je kan doorverwijzen. Stuur maar ff een pbtje


    I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition.

    - Is er een verschil tussen Belgische bands en Amerikaanse bands om bekend te geraken?


    Ze zijn alleen wel Nederlands.


    I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition.

    ik ken wel een opname studio in Vlaanderen,
    dan moet je wel onder de 17 zijn...
    http://kidsmettalent.webs.com/

    Obliviate schreef:
    (...)
    Iemand van The Galacticos zit bij haar op school en daar praat ze inderdaad soms wel mee. Maar het is geen vriend ofzo van haar.. En bereiken kan ze die op het moment helemaal niet. ;x En een vriendin van haar kent Jan & Dries van The Black Box Revelation en Evelien kent wel de broer van die Dries ook, maar die kan ze ook niet bereiken nu..

    Oh wel, niet erg. Mocht ze toch ooit de kans krijgen, wil je het dan toch eens vragen? ;x


    I'll keep you a daydream away.

    Ik weet niet of jullie dit bedoelen, maar ik zit zelf in een band. Ik speel gitaar en bas [al kan ik gitaar beter dan bas] en het antwoord op of doorbreken in de muziek moeilijk is; JA.

    - Is er een verschil tussen Belgische bands en Amerikaanse bands om bekend te geraken?
    Behoorlijk, Amerikaanse platenmaatschapijen nemen sneller een contract met een onbekende band omdat ze in elke Amerikaan hoop hebben, elke band kan nog leren. Vlaanderen en Nederland letten meer op het gebruik van je muziekinstrumenten, of of het zal aanspreken in het algemeen [zoals je waarschijnlijk wel hebt gemerkt, zangeressen als Rihanna en Katy Perry [Die niet kunnen zingen] spreken meer aan in Nederland en Vlaanderen omdat die vaak een imago hebben waar niemand omheen kan] rockbands spreken nauwelijks aan in Nederland en Vlaanderen en daarom willen platenmaatschapijen dat ook niet. Zo verdienen ze namelijk niets.
    - Is een eigen geschreven demo verplicht?
    Mijn band heeft een aantal demo's opgestuurd naar een platenmaatschapij, demo's zijn niet altijd verplicht. Je moet wel de basis hebben, tekst en de bladmuziek van de gitaar/drum en bas.
    - Zijn er normen waaraan een band moet voldoen? Zijn er dingen die je hebt moeten veranderen aan jezelf of je muziek om bekend te geraken?
    Ik ben niet bekend, dat is gewoon nog niet gelukt. Natuurlijk hebben we wel eens opgetreden en zijn we in kleine cafeetjes betaald, maar het is niet noodzakelijk om te veranderen. Kijk naar all time low [ja ik noem even mijn favoriete band weer] die zijn altijd in een garagebandje wezen spelen, sinds 2 a 3 jaar zijn ze bekend in Amerika en sinds vorig jaar ook behoorlijk in Nederland. Maar toch zijn er vooroordelen in Nederland, als je een mutsje draagt, het liefst een gitaar vasthoud ipv een microfoon en een beetje met je heupen beweegt of als je een uitgesproken mening hebt, dat wil Nederland niet, Vlaanderen ook niet. Dat is meer iets voor Amerika, toch vinden de meeste mensen [zoals 9 van de 10 op quizlet] Alltimelow bijv veel leuker dan Rihanna. Omdat Rihanna geen inhoud heeft.
    - Welke stappen heb je moeten ondernemen om herkenning te krijgen?
    We hebben in Alkmaar al een behoorlijk hoge naam, [wat je voor een garage band hoog kan noemen] veel betaalde optredens krijgen we niet, maar toch zijn er mensen die met liefde naar ons luisteren. Niet dat mensen dat zozeer moeten, dat is gewoon het leven.
    Je schrijft je bijvoorbeeld in voor een intake gesprek bij een platenmaatschapij, vraagt aan café's of je een avondje live mag preformen, en je moet een goede muziek opbouw hebben. Rock is niet altijd noodzakelijk.

    Hoop dat dit een beetje hielp. <3


    Levensgenieter.

    DirtyWork schreef:
    (...)
    Oh wel, niet erg. Mocht ze toch ooit de kans krijgen, wil je het dan toch eens vragen? ;x

    Ja is goed, maar ik zou het anders meteen gevraagd hebben of ze dat eens wil vragen. Maar met de examens enzo ziet ze dat joch niet. En die broer van ziet ze enkel als die vriendin van haar een feestje geeft. Maar ik vraag het als ze er gelegenheid tot heeft.

    een meisje in mijn klas is het nichtje van een van de leden van king jack
    maar ik heb een bloedhekel aan haar, dus sorry, ik kan je niet helpen...


    I'm not smug, ma'am, it's just the unfortunate shape of my face.

    nou als eerste is er niet echt één antwoord op de vragen. er staat bijvoorbeeld nergens geschreven in de wet of waar dan ook of je als band een eige demo moet hebben of niet. Maar hier is wat Ik zelf heb gedaan/ weet.


    1. volgens mij verschild een Nederlandse band niet veel met een Amerikaanse. al is het wel zo dat er in Amerika op scholen erg veel gedaan word aan kunst en cultuur. bijvoorbeeld toneel stukken of een battle of the bands. maar je moet de zelfde kwaliteiten hebben. wel is het zo wanneer je in Amerika door bekend word je al snel over de hele wereld bekent word simpel weg omdat Amerika een van de grootste landen ter wereld is. Nederland daar in tegen is klein dus heb je dan nog een langere weg te gaan. Wat verder nog een probleem kan zijn wanner je nog een beginend bandje bent is als uit Nederland komt en in Amerika op wil gaan treden. want in Amerika willen ze dat niet graag ze vragen dan altijd eerder een Amerikaans bandje.


    2. een eigen demo is echt niet verplicht, wel is dit erg handig. bijvoorbeeld wanneer je optredens wild gaan plannen. als je zomaar ergens gaat vragen "kunnen wij hier misschien optreden?" is de kans erg klein dat het antwoord "ja" is. wanneer je echter een demo hebt en dus kunt laten horen wat je kan (en dit in de smaak valt) is de kans op een "ja" vele malen groter. ook is een eigen demo handig als je rijp bent voor een platen label. je kunt deze demo dan af geven bij meerdere platen labels waar je dus al een kans maakt. anders heb je alleen de hele kleine kans dat er misschien een producer naar een van je optredens komt kijken.


    3. er zijn geen echte normen voor een bandje. wel is het erg belangrijk dat je muziek leuk klinkt en dat het mensen aantrekt. een nummer kan heel erg muzikaal zijn en goed in elkaar zitten. als het niet mooi klinkt wordt erg toch niet naar geluisterd. het licht aan je zelf of je dat een probleem vind. als je alleen muziek maakt voor jezelf omdat je dat leuk vind is dat prima. maar als je wat bekender wild worden is het toch wel handig om een beetje commercieel te denken. verder komt het erg van pas als je een beetje een feestje kan bouwen op het podium. anders is het voor het publiek ook zo saai. of je aan je zelf iets moet veranderen licht vooral aan jezelf, de een moet namelijk meer oefenen om een liedje foutloos te kunnen spelen dan de ander. daarnaast zal je toch op het podium moeten staan om bekend te worden dus als je erg verlegen bent moet je jezelf hier wel overheen zetten. ik kon bij mijn eerste optrede mijn gitaar niet eens fatsoenlijk stemmen door de zenuwen. of je zelf iets aan je uiterlijk doet licht ook meestal aan je zelf. maar dit kan soms ook bepaald worden door een platen maatschappij of werkgever. een vriendin van mij heeft mee gedaan aan popstars. ze was door de eerste ronde heen toen ze met een van de manager ging praten. die zij dat ze haar neus piercing uit moest doen. dit wilde ze ze niet doen om allen op tv te komen. maar wat het aller belangrijkste is toch wel dat je plezier hebt in het maken van muziek. dit straal je op het podium dan ook uit en dit wordt ALTIJD gezien door het publiek.


    4. herkenning krijg je niet zomaar. hiervoor moet je minimaal een nummer hebben met een lekker deuntje. dan niet gewoon een lekker deuntje maar zo een die de hele week in je hoofd blijft zitten zonder dat je jezelf er aan stoort. daarnaast is het erg belangrijk om nooit op te geven. al zeggen 100 platen labels dat het niks is kan heb best zijn dat nummer 101 het helemaal te gek vind, want iedereen heeft een andere muziek smaak. ook is het erg belangrijk om jezelf te blijven. je kan bijvoorbeeld een heel mooi en sjiek brits accent opzetten maar uiteindelijk prikt men daar toch wel doorheen. verder is het handig om de mening van een ander te horen. wij hebben bijvoorbeeld een band coach, hij maakt zelf als meer dan 30 jaar muziek en is ook bekend in de muziek industrie. bij alle nummers heeft hij wel iets op te merken, het wordt niet altijd beter maar dan heb je alle mogelijkheden van een nummer tenminste uitgeprobeerd en kan je daarna het beste kiezen. En als laatste HEEL VEEL oefenen.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt.
    Dit is trouwens geschreven door iemand uit het bandje Curly Ice ;)


    I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition.

    Hallo,
    Ik speel bij thegalacticos en kwam via google per toeval hierop uit. Nu ik er toch ben zal ik antwoorden hoe deze 5 topics bij ons zijn gegaan.
    1. Of er een verschil is tussen bekendheid verkrijgen in België (lees Vlaanderen, want over Wallonië ken ik niet zo veel), Vlaanderen is een klein gebied. Ik denk dat het belangrijk is te beseffen dat als je als band 2 jaar aan het touren bent geweest, dat je heel vlaanderen wel gezien hebt. En dat je onder toch bijna elke kerktoren in Vlaanderen of in bijna elk jeugdhuis hebt gespeeld. In Amerika zal dit zeker anders zijn. Ik denk ook datin Amerika veel meer met platendeals gewerkt wordt via labels e.d.
    2. In de muziek is niks verplicht. Een eigen demo maken is handig. en vooral ook leukvoor de band.Uw eigen werk op een CD'ke kunnen branden biedt gigantisch veel voordelen. Het is niet alleen leuk maar je kan er ook promo mee voeren. Een demo opnemen kan je tegenwoordig met heel goedkoop materiaal. De voordelen die je eruit kan halen zijn gigantisch, je hebt een demo nodig om je in te schrijven voor allerhande wedstrijdenzoals de rockrally en de provincialerockconcours. M.a.w. voor een beperkt budget kan je er heel veel uithalen! Voor een beginnende band is dit dus eigenlijk een must en een moeite die eigenlijk iedereen zou moeten maken. Maar niemand is ertoe verplicht. Het is met demo echter veel makkelijker mensen te overtuigen van je kunnen. De kans dat er iemand van een management naar je repetitiekot komt is miniem, de kans dat hij naar je optreden komt is al iets groter maar als je hem gewoon een demo opstuurt dan huuft hij het enkel op te zetten. conclusie: het is niet verplicht maar één demotje kan geen kwaad en maakt het makkelijker!
    3. Bij the galacticos zweren we erbij om altijd onszelf te blijven. Muziek spelen is voor ons voor alles een hobby. Het moet plezant blijven en als het dat niet meer is, dan zou ik persoonlijk niet wetenwaarom iemand in een band speelt. Ook ben ik ervan overtuigt datals je iets aan jezelf verandert, je vroeg of laat tochdoor de mand valt, je gaat dan ook rap als gemaakt overkomen. En als je je gaat veranderen naar iets, dan ga je je ook op de duur een product voelen. En welke band wil dat nu?
    4. We hebben eerst heel lang in onsrepetitiekot gezetenom te repeteren. Pas toen we 100% zekerwaren dat het goed zat zijn we gaan optreden. De eerste demo volgde al snel. Dan hebben we meegedaan aan wedstrijden met die demo. die wedstrijden verliepen verrassend vlot. Het management keremos is voor die wedstrijden ook naar ons toegekomen met de vraag of we niet bij hen wilden komen. dit hebben we dan ook gedaan. Dan hebben we gezegd tegen keremos welke weg we op wilden, en zij werken daar dan samen met u aan.
    Om erkennings te krijgen, tja, goede muziek maken blijft het allerbelangrijkste. Geen goede muziek dan haakt je publiek af want dan zal er wel iets beter komen.
    Ik hoop dat je er iets mee bent.
    check vooral ook onze nieuwe interactieve videoclip :) op www.thegalacticos.be

    Ik heb geen idee maar bekend word je niet snel.