• AMSTERDAM - De politieke situatie in Ivoorkust - de grootste exporteur van cacaobonen ter wereld - heeft op dit moment nog geen direct effect op de prijs van chocola in de winkel, maar dat duurt niet lang meer.

    Hoewel de prijs van cacao de afgelopen maanden al sterk is gestegen, zullen ook Nederlandse chocoladeliefhebbers binnenkort dieper in hun portemonnee moeten tasten voor een reep. Grote chocoladefabrikanten gaan de prijzen op korte termijn verhogen.
    Fair Trade Orginal verhoogt de adviesprijs van een melkchocoladereep per 1 februari met 20 cent tot 1,49 euro, zegt marketing manager Paula van de Kamp.

    Ook Verkade zegt dat er wel "iets gaat gebeuren de komende maanden. De significante prijsstijgingen moeten op enig moment worden doorberekend aan de consument'', aldus productiedirecteur Dick Kuiper.

    Verdubbeld
    De prijs van cacao is de afgelopen vijf jaar bijna verdubbeld en bereikte eerder deze week de hoogste stand in ruim drie jaar.
    Analisten van ABN Amro voorspelden eerder deze maand ook voor dit jaar flinke prijsstijgingen, maar waagden zich niet aan een concrete voorspelling, onder meer door de onzekere politieke situatie in Ivoorkust.
    Deze week riep de winnaar van de verkiezingen in Ivoorkust, Alassane Ouattara, de cacao-exporteurs in het land op de uitvoer een maand stil te leggen. Op deze manier zou Ouattara's rivaal Laurent Gbagbo, die na de verkiezingen van november weigert op te stappen, van belastinginkomsten worden beroofd.

    Import stilzetten
    De VS en de Europese Unie steunden de oproep van Ouattara. Bovendien meldde het bedrijf Cargill, de grootste importeur van cacao ter wereld, gehoor te geven aan de oproep en de import uit Ivoorkust stil te zetten.
    Een woordvoerster van Cargill in Nederland, zei dat het bedrijf ''samen met branchegenoten duidelijkheid probeert te krijgen'' over de situatie. Amsterdam is de grootste cacaohaven ter wereld.
    Maar of de problemen in Ivoorkust de prijs van cacao dit jaar nog verder zullen opdrijven, is onduidelijk. ''Koffiedik kijken'', vindt Van de Kamp. Ook Kuiper vindt de ontwikkelingen ''nog erg vers''.

    ©Bron: nu.nl

    Niet de chocola!!


    La credenza è una medicina contro il timore

    Dan nog maar een extra baantje (zip)


    You are beautiful, you are love.

    ik houd niet echt van chocola... maar ik heb medelijden met julli, hih...


    I'm not smug, ma'am, it's just the unfortunate shape of my face.

    Nou en, het blijft lekker. :9~


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Noooo, catastrofe!


    "I shut my eyes in order to see.'

    Fuck dat D:

    Mooizo : D


    Ik ben gemeen xoxo

    Alles wordt duurder (cat)


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    Ze blijven van mijn chocola af!
    They can suck my balls! (cat)

    eikeldopje schreef:
    dan koop je toch gewoon euroshopper, die is heel goedkoop. en smaakt net zo lekker.


    Ik vind Euroshopper chocolade echt zo'n goedkope smaak hebben.. hmm


    It ain't broke, so don't fix it.

    Stomme mensen,
    ik kan niet zonder chocolade
    dat betekend dus dat ik het met minder chocolade moet doen..


    Me so good.

    Ach, ik koop altijd van die 30-cent repen van de Vomar, en die zijn nog het lekkerder dan die van Verkade ook, dus idc :')


    In time we hate that which we often fear.

    Biebersz schreef:
    NEEEEEEE!:9~


    Hope goes lost but never dies.

    xSnoepjex schreef:
    Stomme mensen,
    ik kan niet zonder chocolade
    dat betekend dus dat ik het met minder chocolade moet doen..


    Of met minder geld :Y)


    ONLY SEVEN LEFT <3

    Neee, nee dat mag niet >:[

    Drawn schreef:
    NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE! :(


    Even a white rose has a black shadow.