• AMSTERDAM - De politieke situatie in Ivoorkust - de grootste exporteur van cacaobonen ter wereld - heeft op dit moment nog geen direct effect op de prijs van chocola in de winkel, maar dat duurt niet lang meer.

    Hoewel de prijs van cacao de afgelopen maanden al sterk is gestegen, zullen ook Nederlandse chocoladeliefhebbers binnenkort dieper in hun portemonnee moeten tasten voor een reep. Grote chocoladefabrikanten gaan de prijzen op korte termijn verhogen.
    Fair Trade Orginal verhoogt de adviesprijs van een melkchocoladereep per 1 februari met 20 cent tot 1,49 euro, zegt marketing manager Paula van de Kamp.

    Ook Verkade zegt dat er wel "iets gaat gebeuren de komende maanden. De significante prijsstijgingen moeten op enig moment worden doorberekend aan de consument'', aldus productiedirecteur Dick Kuiper.

    Verdubbeld
    De prijs van cacao is de afgelopen vijf jaar bijna verdubbeld en bereikte eerder deze week de hoogste stand in ruim drie jaar.
    Analisten van ABN Amro voorspelden eerder deze maand ook voor dit jaar flinke prijsstijgingen, maar waagden zich niet aan een concrete voorspelling, onder meer door de onzekere politieke situatie in Ivoorkust.
    Deze week riep de winnaar van de verkiezingen in Ivoorkust, Alassane Ouattara, de cacao-exporteurs in het land op de uitvoer een maand stil te leggen. Op deze manier zou Ouattara's rivaal Laurent Gbagbo, die na de verkiezingen van november weigert op te stappen, van belastinginkomsten worden beroofd.

    Import stilzetten
    De VS en de Europese Unie steunden de oproep van Ouattara. Bovendien meldde het bedrijf Cargill, de grootste importeur van cacao ter wereld, gehoor te geven aan de oproep en de import uit Ivoorkust stil te zetten.
    Een woordvoerster van Cargill in Nederland, zei dat het bedrijf ''samen met branchegenoten duidelijkheid probeert te krijgen'' over de situatie. Amsterdam is de grootste cacaohaven ter wereld.
    Maar of de problemen in Ivoorkust de prijs van cacao dit jaar nog verder zullen opdrijven, is onduidelijk. ''Koffiedik kijken'', vindt Van de Kamp. Ook Kuiper vindt de ontwikkelingen ''nog erg vers''.

    ©Bron: nu.nl

    Niet de chocola!!


    La credenza è una medicina contro il timore

    NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE! :(


    love me for what I am, don’t hate me for what I’m not.

    dan koop je toch gewoon euroshopper, die is heel goedkoop. en smaakt net zo lekker.


    If you don't believe in God, then you believe in Charles Darwin.

    Dat ook nog.
    Waar blijft de revolutie :(?


    Life is hard and then we die

    Ik koop nooit chocolade (krul)


    -

    Goed dat ze het doen,ik bedoel het steunen he. Echt belachelijk waar daar altijd allemaal gebeurd.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    NEEEEEEE!:9~


    Love begins with a smile, grows with a kiss and ends with a tear..

    eikeldopje schreef:
    dan koop je toch gewoon euroshopper, die is heel goedkoop. en smaakt net zo lekker.


    Die zal ook in prijs stijgen :a
    En het gaat hem niet om het feit duurdere merk of goedkopere, maar om het feit dat ze chocola in het algemeen duurder willen maken (;


    La credenza è una medicina contro il timore

    als je groots wilt inslaan is nu het moment


    Hallo, ik ben nieuw :)

    ssgtcookie schreef:
    als je groots wilt inslaan is nu het moment


    Maar de hamsterweken zijn al voorbij...


    La credenza è una medicina contro il timore

    Coyote schreef:
    (...)

    Maar de hamsterweken zijn al voorbij...
    Verdorie..


    Life is hard and then we die

    Maar goed ook, dan koop ik het minder snel. :Y) vast niet


    Be careful what you wish for, 'cause you just might get it all.

    Ik lust toch geen chocolade, dus wat maakt het uit :'D


    Moonshine, take us to the stars tonight ~

    PUKKELxDING schreef:
    Dat ook nog.
    Waar blijft de revolutie :(?

    Pak de wapens (stenen zijn ook goed) op en let's get them. :Y)


    Things will go as they will; and there is no need to hurry to meet them.

    Lycaon schreef:
    (...)
    Pak de wapens (stenen zijn ook goed) op en let's get them. :Y)
    Mijn fakkeltje staat al klaar.


    Life is hard and then we die

    PUKKELxDING schreef:
    (...)Mijn fakkeltje staat al klaar.


    En de hooivork


    La credenza è una medicina contro il timore