• Rutger schreef op 18 januari 2011:

    Zoals jullie waarschijnlijk wel gemerkt hebben is zondagavond de database gecrashed. Hieronder vind je meer informatie en de gevolgen van deze crash.

    Hoe is de database gecrashed?
    Dat zijn we nog aan het uitzoeken. We weten nog niet zeker of er aan onze kant iets mis is gegaan, of dat Q door bijvoorbeeld een DDOS attack uit de lucht is gegaan.

    Wat is er precies gebeurd?
    Zondagavond ontstond er een enorme grote load op de server en dan vooral op de database. Hierdoor liep de database vast en moest de server gereset worden. Hierbij is een deel van de database beschadigd geraakt.

    Wat is eigenlijk een database?
    Een database is het gedeelte van een website waarin alle informatie opgeslagen zit. Dingen als forum berichten, quizzen, instellingen en bans.

    Waren er geen backups van de database?
    Door miscommunicatie bleek dat er geen recente backups meer aanwezig waren. De backup die we wel hebben gevonden is van februari 2010. We zijn nog op zoek naar nieuwere backups.

    Welke informatie is er nu verloren gegaan?
    De volgende informatie hebben we niet terug kunnen vinden:
    - Vriendschappen gesloten na feb 2010. Je zult dus opnieuw vrienden moeten toevoegen.
    - Ingevulde vragenlijsten. Ook deze zul je opnieuw in moeten vullen.
    - Favortiete gedichten. Even opnieuw bij je favorieten zetten dus.
    - Forum categories. Die zijn inmiddels opnieuw aangemaakt.
    - Forum sessions. Deze worden sowieso elke zoveel maanden verwijderd.

    En de stories?
    Helaas is de tabel verloren gegaan waarin informatie over chapters bewaard was. De tekst van alle chapters is dus aanwezig!
    Probleem is alleen dat van stories van na feb 2010 gekeken moet worden hoe we de tekst bij de juiste story kunnen krijgen. Ik wacht nog even tot we meer weten over een eventuele nieuwere backup, maar anders zal ik een script schrijven waarmee de mods en ik de teksten uit de chapters bij de juiste story kunnen koppelen. Een enorm karwei gezien de hoeveelheid stories, dus misschien doen we ook een beroep op meer vrijwilligers hiervoor. Meer info hierover volgt nog.

    Wat zijn jullie een enorme prutsers. Hoe gaan jullie voorkomen dat dit niet meer gebeurd?
    Allereerst mijn nederige excuses voor alle overlast en eventueel kwijtgeraakt werk. Daarnaast gaan we onderzoeken wat de crash heeft veroorzaakt en daar maatregelen tegen nemen. Ten slotte ga ik zelf regelmatig backups maken zodat we hiervoor niet meer afhankelijk zijn van anderen.

    Ik heb Quizlet gemist! Kan ik snel weer aan de slag?
    Alles behalve de stories zou het nu weer moeten doen. Mocht je nog iets tegenkomen wat niet werkt dan hoor ik het graag!

    Update:
    Momenteel is het niet mogelijk om nieuwe foto's te plaatsen. Ik zal het morgen fixen (Y)

    Update (19 jan, 10u50)
    We zijn er inmiddels achter dat er geen recentere backup meer is. Ik ben nu druk bezig met een script waarmee iedereen zijn eigen hoofdstukken weer aan zijn stories kan koppelen. Ik verwacht dit script over een paar uurtjes af te hebben.

    Update (19 jan, 14u15)
    Het script is klaar!
    Op http://www.quizlet.nl/stories/storing.php (of kopieer de link naar je adresbalk) kun je je eigen stories weer compleet maken!
    Je kunt nu ook weer nieuwe stories aanmaken en oude stories lezen etc.
    Dit script blijft de komende week draaien. Daarna komt er ook een script voor vrijwilligers om de rest van de hoofdstukken bij de juiste story te zoeken (Y)

    Update (19 jan, 14u46)
    Hehehe, als we allemaal tegelijk gaan zoeken hebben we de server zo weer down :P Ik heb het zoek script aangepast zodat het wat minder van de database vergt :D

    Hier is de uitleg van het 'In cache' met foto's
    Dit is een voorbeeld! Met dank aan Amused
    Open Google
    Typ 'Quizlet' en dan de naam van de story
    Je ziet dit, klik op 'In cache' (bij de eerste link rechts beneden in het paars)
    Deze pagina opent dan
    Ga naar 'kies een hoofstuk'
    Klik het hoofdstuk aan
    Deze pagina opent, vanboven zie je in de link een getal (ik heb het omkadert in het rood) Kopieer dit en plak dit als ID in de hoofdstuk terugzoeker
    De hoofstukzoeker :)

    De google In cache werkt niet als:
    - Je hoofdstukken (nog) niet geactiveerd waren.
    - Je had ingesteld dat je creaties alleen zichbaar zijn voor mensen die zijn ingelogd.

    > Alle topics die betrekking hebben op de crash (dus ook die over dat de hoofdstukken weg zijn etc), worden gesloten. Dit is het topic waarin je je verhaal kwijt kan of een vraag kan stellen.

    [ bericht aangepast op 19 jan 2011 - 19:41 ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 19 jan 2011 - 20:53 ]

    Ik vind het echt irritant worden. D:
    Ik begrijp dat jullie er niks aan kunnen doen, maar toch. : p


    You were much more muchier, you've lost your muchness.

    De crash is niet jullie schuld, maar het andere deel van MenM zei ook al dat er vele makelijkere manieren waren geweest om alles te herstellen. Maar dat schijnt nu achteraf al te laat te zijn.

    MissMiauw schreef:
    Als iemand anders delen van mijn verhaal krijgt dan... Echt... Nogmaals. What the fuck is dit voor stommme grap!!!:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@


    Respect mag ook wel!
    Kom op Rutger heeft deze site weer aan de praat gekregen. En oke je verhaal is niet compleet. Nou dat jammer dan, maar kom op denk je dat Rutger het leuk vind dat het zo moet?


    "Ignite, my love. Ignite."

    VIPpas schreef:
    Respect mag ook wel!
    Kom op Rutger heeft deze site weer aan de praat gekregen. En oke je verhaal is niet compleet. Nou dat jammer dan, maar kom op denk je dat Rutger het leuk vind dat het zo moet?


    Amen.

    MenM schreef:
    De crash is niet jullie schuld, maar het andere deel van MenM zei ook al dat er vele makelijkere manieren waren geweest om alles te herstellen. Maar dat schijnt nu achteraf al te laat te zijn.

    Kunnen jullie Rutger niet helpen? :)


    Happy girls are the prettiest ~ Audrey Hepburn

    Amused schreef:
    (...)
    Heb je dan helemaal geen respect voor het werk van Rutger? Rutger doet zoveel moeite voor Quizlet. Hij heeft in 2 dagen gezorgd dat zo goed als heel Q het weer doet. De database is gecrasht, daar kon niemand iets aan doen. En zo lang duurt het niet als je het programmatje van MenM gebruikt.

    Ik denk niet dat ze geen respect toont hoor, volgens mij respecteert ze het wel, maar toont ze alleen dat ze furieus om het feit dat mensen elkaar stories kunnen nemen en dat dit absoluut geen lachertje is. Ze bedoelt het heus niet zo zoals jullie denken. Doe eens rustig allemaal.

    Ik kan de hoofdstuk terugzoeker niet openen!!!!


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Dat is al gebeurt door het automatiseren van het id zoeken. Scheelt al heel veel werk, vooral voor degene met veel hoofdstukken.

    Ik heb een vraag.: Als je de hoofdstukken zoeker niet kan gebruiken en te lui bent om als je hoofdstukken te zoeken of ze niet kan vinden je ze na een maand of een paar weken, en ze nogsteeds niet hebt ben je dan alles kwijt als de hoofdstukzoeker weg is? En nog een vraagje wat als iemand anders jou hoofdstukje heeft en sorry dat ik zoveel vrag

    FreyaCullen schreef:
    Ik kan de hoofdstuk terugzoeker niet openen!!!!

    http://www.quizlet.nl/stories/storing.php


    Happy girls are the prettiest ~ Audrey Hepburn

    MenM schreef:
    Dat is al gebeurt door het automatiseren van het id zoeken. Scheelt al heel veel werk, vooral voor degene met veel hoofdstukken.

    En verder kunnen jullie toevallig niets doen? (A)


    Happy girls are the prettiest ~ Audrey Hepburn

    Ik denk btw niet dat iedereen en alles opeens met andermans hoofdstukken gaat rotzooien toch?
    Dat zou like best wel gemeen zijn :').
    Ik schrok me wel te pletter toen opeens alles weg was :').
    Maar nu heb ik alles weer terug dankzij dat ID ding =D Echt super handig!


    If they don't chase you when you walk away... Keep walking.

    Ik ben blij dat het weer is opgelost.
    Helaas ben ik wel 3 hoofdstukken kwijt >.<
    Gelukkig heb ik ze opgeslagen in Word (:

    Amused schreef:
    (...)
    En verder kunnen jullie toevallig niets doen? (A)


    Zover ik het weet en verstand van heb, niet veel dus... niet nee.

    Ik heb niet alle hoofdstukken teruggevonden!
    Ik had ook nog een hoofdstuk die op inactief stond, die vind ik maar niet.