• Ik heb Vitamine B12 te kort, en daar wordt ik dan zeg maar heel moe van, en daar krijg ik dus injecties voor. Maar goed, mijn vraag is dus of hier op Q meer mensen zijn die dat hebben? (krul)

    Wat Vitamine B12 tekort inhoud:
    Een tekort aan vitamine B12 komt vaak voor bij veganisten, daarom gebruiken veel veganisten B12 supplementen. Echter, na het stoppen van vitamine B12 inname kan het nog 3 jaar duren voordat een tekort tot klachten leidt; het lichaam kan dus enkele jaren op een goede B12-voorraad teren. Een tekort leidt uiteindelijk tot een vorm van bloedarmoede (macrocytaire anemie) en neurologische gevolgen zoals tintelingen in de vingers (parestesie), geheugenverlies, coördinatiestoornissen (ataxie) en spierzwakte in de benen. De neurologische gevolgen kunnen optreden voordat er bloedarmoede is, evenals het omgekeerde.
    Een tekort aan vitamine B12 ontstaat ook als iemand geen intrinsic factor (een glycoproteïne) maakt. Dit is bijvoorbeeld het geval na een operatieve verwijdering van een deel van de maag. Ook kan het voorkomen dat het lichaam antistoffen tegen deze factor maakt, waardoor de opname door het lichaam wordt geremd.
    Door het slikken van hooggedoseerde pillen (tenminste 650 microgram per dag[1]) is het mogelijk om ook zonder intrinsic factor voldoende B12 binnen te krijgen. De opname geschiedt in dat geval via diffusie. Bij een tekort aan vitamine B12 bestaat de behandeling in Nederland uit geregelde (maandelijkse tot 3-maandelijkse) injecties met ca 1 mg B12 per keer, na een oplaadfase waarin met een paar injecties per week gedurende enkele weken de voorraad op peil wordt gebracht.
    Pernicieuze anemie betekent letterlijk: een verderfelijke (ernstige) vorm van bloedarmoede. De ziekte "pernicieuze anemie" staat echter voor iets anders: een stofwisselingsziekte waardoor er geen intrinsieke factor wordt aangemaakt of werkzaam is, met als gevolg een B12 gebrek met als gevolg een bepaald type bloedarmoede. Een overschot van foliumzuur (vitamine B11) kan een tekort aan vitamine B12 maskeren.
    Deze vorm van bloedarmoede wordt niet altijd ontdekt. Vooral ouderen kunnen last krijgen van een vitamine B12 gebrek als hun stofwisseling stoornissen gaat vertonen. Door het gebrek aan vitamine B12 wordt de vorming van rode bloedcellen verstoord. Hierdoor kan men erg vermoeid raken. Tekorten aan vitamine B12 kunnen ontstaan door deficiënte voeding, namelijk te weinig dierlijke producten, maar ook door een verworven defect in de opname van vitamine B12 (pernicieuze anemie). Bij bloedarmoede door gebrek aan vitamine B12 of aan foliumzuur zijn de bloedcellen die men nog heeft meestal te groot; bij ijzergebrek juist meestal te klein. De diagnose van vitamine B12 deficiëntie is niet altijd even makkelijk omdat de waarde in het bloed, deze kan men bepalen, niet altijd goed de totale lichaamsvoorraad weergeeft.


    Ik kan dan soms ook niet een dag normaal werken op mijn werk omdat ik dan te moe ben. Dus ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of hier meer mensen op Q zitten die het zelfde hebben. (nerd)


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Een vriendin van mij heeft dat dacht ik.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ah, klinkt klote. Wij hebben het er met bio overgehad, en het is een soort van vitamine die je echt wel nodig hebt.

    k heb bloedarmoede, maar that's it..

    Ik had ijzergebrek, (bloedarmoede) maar dat is wat anders toch?


    Alleen maar tranen van geluk