• Ik ben hier nou een beetje helenmaal stressed! Ik kan gewoon amper iets spellen! Dat verneukt ook heel mijn cijfer voor Frans en Engels!
    Op de basisschool deden ze bijna niks aan spelling. Zinnem maken lukt me wel. Maar het spellen! Ik snap heel de d en t verhaal niet, en het kofschip begrijp ik ook al niet! Ik heb dat ook vaak geroepen maar op de basisschool hebben ze mij daar gewoon nooit mee geholpen!
    En hier zit ik gewoon vast geklampt aan de beta's en aan word als ik iets wil typen! Beleve me! Mijn laatste beta inlevering was overvol met spellings fouten, en zodra ik op word een alinia ga typen dan zie je overal rode en groene lijntjes!
    Het maakt me gewoon gestresst!

    Maar dan denk ik op de middelbare school eindelijk iemand te hebben gevonden die me kan helpen met mijn spellings probleem. Nou nee! Ik zeg je! Juist de leraar Nederlands kan geen les geven!
    Hij begint lullig te vertellen over wat hij heet mee gemaakt en weet ik het wat! En dan achteraf zeggen. "Oke ga maar aan het werk" en dan steek ik mijn vinger op "Nee geen vragen ik dacht dat ik het zo juist had uitgelegt!" Maar hij legt geen ene **** uit!

    Ik weet dat ik hiermee later in de problemen kom, en ik wil er best iets voor doen! Ik had het er voor over om bijles te vragen en nóg een paar extra uren school. Ik vind het best! Maar die leraar en mijn vorige school, hebben het zo ver geschopt dat ik hier nu zo'n beetje ga smeken of iemand mij dat verhaal duidelijk kan maken! Over dat simpele D en T verhaal en het kofschip, want hun zien niet van plan om mij te helpen!

    Dus kan iemand hier mij altjebliefd uitleggen hoe het zit met dat D en T verhaal en het kofschip, dan ben ik al een heel stuk verder. Word probeert het me uit te leggen maar ik snap er sirieus niks van.

    Ik wou serieus dat ik je kon helpen, maar ik snap zelf het hele D en T verhaal niet,,
    Ik heb nu ook na 4 jaar middelbare school ein-de-lijk bijles gekregen op het MBO,, dus tja aan mij zal je ook niet veel hebben,,


    Never forget the things that make you smile

    De kofschip regel is zo: als de stam van een werkwoord (hele werkwoord min -en) eindigt op een van de medeklinkers van 't kofschip, dan moet de verleden tijd zo: willen -en = will, laatste letter zit niet in 't kofschip dus dan wordt het wilde.
    Met voltooid deelwoorden kun je ook de 't kofschip regel gebruiken:
    gewild
    gehaat (haten -en = hat, eindigt op t dus haatte, wordt gehaat, beetje lastig voorbeeld maar ik kan even niets anders bedenken)
    Dit alles geldt niet voor sterke werkwoorden. Ik hoop dat je het nu een beetje begrijpt!


    This is the part of me, that you're never ever gonna take away from me.

    Haha. zo simpel is het allemaal niet hoor. Je bent heus niet de enige die er moeite mee heeft hoor. Ik kan de regel zelf ook niet uitleggen. Ik heb het geleerd met gewoon héél veel oef. te maken,en het loopt soms nog mis (:


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    High schreef:
    De kofschip regel is zo: als de stam van een werkwoord (hele werkwoord min -en) eindigt op een van de medeklinkers van 't kofschip, dan moet de verleden tijd zo: willen -en = will, laatste letter zit niet in 't kofschip dus dan wordt het wilde.
    Met voltooid deelwoorden kun je ook de 't kofschip regel gebruiken:
    gewild
    gehaat (haten -en = hat, eindigt op t dus haatte, wordt gehaat, beetje lastig voorbeeld maar ik kan even niets anders bedenken)
    Dit alles geldt niet voor sterke werkwoorden. Ik hoop dat je het nu een beetje begrijpt!

    Bedankt, ik begrijp het niet helenmaal maar dat komt omdat ik dus ook niet weet wat werkwoorden, onvoltooitdeelwoorden enzo zijn. Dat heb ik nooit echt geleerd ;x

    hier kun je hele goede uitleg vinden ;)


    #WWED - What Would Emma Do?

    Junns schreef:
    hier kun je hele goede uitleg vinden ;)

    Dankje! Ö

    Werkwoorden zijn de woorden die aangeven wat je doet. Je hebt ze in verschillende vormen.

    De tegenwoordige tijd (t.t):
    De woorden zijn zo vervoegd naar wat er op dit moment gebeurt.\
    Voorbeeld: branden

    Ik (stam=hele werkwoord -en) Brand
    Jij (stam + t) Brand t
    Hij/Zij/Het (stam + t) Brand t
    Wij (hele werkwoord) Brand en
    Jullie (hele werkwoord) Brand en

    De verleden tijd (v.t.):
    Bij de verleden tijd gebruik je de stam + te of de. Om hierachter te komen gebruik het 't Kofschip of 't Fokschaap. Maar de klinkers (o,a,e,u,i) moet je niet meetellen.

    In stappen: zo vind je de uitgangen.
    1 Ga na wat de stam is dus -en van het hele werkwoord afhalen.
    Branden - en = Brand
    2 Kijk naar de laatste letter van de stam dat is een d.
    3 Ga na of de laatste letter tussen de letters van 't Kofschip staat.
    4 Is dit niet zo dan heb je in de vt +de
    5 Is dit wel zo dan gebruik je in de vt +te (denk bijvoorbeeld aan de eerste letter van 't Kofschip. Handig geheugensteuntje.

    Zo vervoeg je de werkwoorden dan in de verleden tijd:
    Ik brand de
    Jij brand de
    Zij/Hij/Het brand de

    Wij brand den
    Jullie brand den


    Dit is een beetje de basis.

    [ bericht aangepast op 5 dec 2010 - 11:29 ]


    it's so empty living behind these castle walls

    Moet ik de voltooid ook uitleggen?


    it's so empty living behind these castle walls

    bij mijn basisschool wel aan spelling. maar ik snapte er geen ene zak van -_-
    ik heb 10.000 x om hulp gevraagt en toen kreeg ik spelling in uit gr .4 -_-
    en ik zat in groep 8!!!!o0 ze zijde dat ik de regels moes oefenen maar die kon ik al! ik wist gewoon niet hoe je woorden moest spellen o0


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor