• Mijn vader had vroeger een leerachterstand waardoor hij nu (hij is 48 jaar) niet normaal Nederlands kan schrijven. Nu is het al 2 jaar lang zo dat ik hem áltijd moet verbeteren en hij maakt me helemaal gek ermee. Hij twijfelt altijd of hij een E-mail of een krabbeltje wel goed heeft geschreven en dan moet ik het altijd verbeteren enzo. Vele van jullie zullen niet snappen hoe frustrerend het is je vader steeds dezelfde kutfouten te zien maken. Zoals: Geschijden, jij heb en ik bent. VRESELIJK. Ik zeg hem al 2 jaar lang dat hij ermee op moet houden mij ermee lastig te vallen, maar hij blijft me ermee lastig vallen. Ik had vandaag echt een heel opgewekt humeur en ik was echt overblij. Totdat het overbekende 'Gaby.....' weer kwam. Ik schoot uit m'n voegen en heb hem al schreeuwend duidelijk gemaakt dat ik vanaf nu geen WOORD meer voor hem controleer. Ik zei tegen hem dat hij maar eens een cursus Nederlands moest gaan doen of zijn boekjes over de Nederlandse spelling (want die heeft hij) er maar eens bij moest pakken.

    Pfoee, lekker dat dat er even uit is, bedankt voor het lezen. : D


    *insert philosophical cringe expression here*

    Outside schreef:
    Sorry, dat vind ik behoorlijk lullig.. je zegt zelf dat je vader daar niks aan kan doen, en hij vind het gewoon fijn als jij hem helpt..
    hij kan toch ook een cursus gaan volgen? sorry, maar ik vind dat gaby's vader zich er te makkelijk van af maakt.


    it's so empty living behind these castle walls

    ik vind dit niet terecht. ik heb dyslexie en ook moeite met dingen goed te schrijven.mijn moeder en mijn zus hebben dit ook maar dan in een ergere vorm.
    mijn broertje en vader moet dit ook vaak verbeteren.

    het enigste wat je kunt doen is je vader naar cursus voor analfabeten sturen. zo dat hij ook leer hoe je het schrijft maar wanneer hij niet zeker is hoe hij erachter kan komen


    liefde is de weg naar alles. maar ook naar de dood

    EstrellaVida schreef:
    (...)
    Als ik zo die verhalen lees denk ik, dat ik er een beetje buiten sta, gezien mijn moeder perfect Nederlands kan, maar mijn vader ehm tja hij doet zijn best om Nederlands te spreken, maar het is voor hem al moeilijk om halve zinnen te maken. Voor zo ver ik weet
    Dus eigenlijk kan ik me nu niet echt meer inbeelden hoe het is. Toen ik Gaby's verhaal hoorde kon ik het prima, maar naarmate dat ik die reacties lees word het steeds moeilijker, omdat ik denk het is frustrerend maar ook weer niet omdat je weet dat die gene er niks aan kan doen, maar toch weer wel wat je krijgt alles op je dak, maar toch weer niet wat hij doet het niet expres, oftewel ik denk dat ik eerst ff na ga denken 8D


    Natuurlijk doen die mensen het niet expres. Een cursus Nederlands helpt daar bij veel gevallen ook niet zo één, twee, drie bij hoor.
    Mijn vader kan niet 'normaal' schrijven omdat hij dyslectisch is. Zo gaan cijfers en letters bijvoorbeeld door elkaar heen 'dansen' bij het lezen en zoals ik eerder al zei schrijft hij alles zoals hij het hoort. Dit is voor hem de enige manier dat hij met woorden om kan gaan en dan kun je 'moeilijke' woorden 9 van de 10 keer vergeten.

    Een mooi voorbeeld hiervan is dat hij ooit voor mijn moeder op had geschreven op een lijstje met dingen die ze moest doen; 'Fidobaden weg brenge.', waarmee hij bedoelde 'Videobanden wegbrengen.' ... kom op man, dat doet iemand heus niet expres.
    Als zowel lezen en schrijven van nature meer moeite kost vind ik het vals om iemand daar op af te rekenen. Ik snap de (puberale, denk ik zo) frustratie van Gaby ook wel, maar ik vind het zelf gewoon normaal om zo iemand te helpen bij vraag daarom. Zeker als het familie is.
    Jij kunt het tenslotte wel (of beter in ieder geval), dus wat maakt het uit?

    [ bericht aangepast op 22 nov 2010 - 15:11 ]


    The two best teachers are love and pain. - Andrea Haskell

    Zo erg is het toch niet om hem te helpen? :'D Als mijn moeder vraagt of ik iets wil uittypen en in tabellen wil zetten in Word doe ik dat ook gewoon altijd, omdat zij het niet kan. Kijk eens hoe vaak die mensen voor jou klaarstaan. Daar kun je best wat voor terugdoen.


    Everything is quiet, except for all the voices in my head that say your name.

    Ik vind het altijd fijn om mijn ouders te helpen, omdat ze altijd ook veel voor mij doen.

    Romances schreef:
    Zo erg is het toch niet om hem te helpen? :'D Als mijn moeder vraagt of ik iets wil uittypen en in tabellen wil zetten in Word doe ik dat ook gewoon altijd, omdat zij het niet kan. Kijk eens hoe vaak die mensen voor jou klaarstaan. Daar kun je best wat voor terugdoen.


    amen

    Aha, jouw vader kan er ook niks aan doen en misschien moet je hem ook meer respect geven.


    your eyes are like stars in the night.

    MamaHert schreef:
    (...)

    Natuurlijk doen die mensen het niet expres. Een cursus Nederlands helpt daar bij veel gevallen ook niet zo één, twee, drie bij hoor.
    Mijn vader kan niet 'normaal' schrijven omdat hij dyslectisch is. Zo gaan cijfers en letters bijvoorbeeld door elkaar heen 'dansen' bij het lezen en zoals ik eerder al zei schrijft hij alles zoals hij het hoort. Dit is voor hem de enige manier dat hij met woorden om kan gaan en dan kun je 'moeilijke' woorden 9 van de 10 keer vergeten.

    Een mooi voorbeeld hiervan is dat hij ooit voor mijn moeder op had geschreven op een lijstje met dingen die ze moest doen; 'Fidobaden weg brenge.', waarmee hij bedoelde 'Videobanden wegbrengen.' ... kom op man, dat doet iemand heus niet expres.
    Als zowel lezen en schrijven van nature meer moeite kost vind ik het vals om iemand daar op af te rekenen. Ik snap de (puberale, denk ik zo) frustratie van Gaby ook wel, maar ik vind het zelf gewoon normaal om zo iemand te helpen bij vraag daarom. Zeker als het familie is.
    Jij kunt het tenslotte wel (of beter in ieder geval), dus wat maakt het uit?

    Daar heb je wel een punt. Maar een achterstand met school, ik denk neit dat ze daar dyslectie mee bedoelt. Dat wel. Maar als je íets echt er uit moet, dan kan ze nog altijd beter één keer schreeuwen dan het op kroppen. Want uit ervaring weet ik dat opkropen (bijna) altijd lijd tot bitchfight om het maar even bot te zeggen.
    Ehm, ik kan momenteel nog geen kant kiezen, maar dit heb ik tot nu toe op n rijtje weten te zetten;

    Gaby's kant
    Het is frustrerend om continu andermans fouten te moeten controleren. Ooit worde het echt tó much! En dan kun je na gaan, dat ze dat al sinds der 12 doet, dat is ook niet echt leuk. Als kind van 12 ben je standaard van mening dat je wel iets beters hebt te doen.

    Vader van Gaby's kant:
    Voelt zich warschijnlijk best schuldig dit Gaby te moeten aan te doen, maar weet geen andere oplossing. Stelt het leren voor zich uit omdat hij stiekem er niet veel vertrouwen in heeft. Na 2 jaar is het voor hem meer een gewoonte geworden om haar om hulp te roepen.

    Nancy's kant:
    Weet hoe het in elkaar zit, en vind het niet echt bepaald oké hoe dat Gaby er mee om gaat. Weet dat haar vader het niet expres doet, en heeft daarom zo iets van dat Gaby niet zo uit had moeten vallen. Begrijpt stiekem wel dat het frustreerend is, maar vind dit wel een beetje over de grens, aangezien ze weet hoe het voelt maar er zelf niet zo al te veel last van heeft. Denkt zich ook goed in hoeveel haar vader voor haar terug doet.

    Volgens mij zijn dit de kanten van het verhaal...

    [ bericht aangepast op 22 nov 2010 - 15:28 ]

    EstrellaVida schreef:
    (...)
    Ik snap dat het een beetje gemeen over komt, maar als het haar ergert, er uit moet er uit! Anders stapelt het op en word het 93759639856x erger.
    8D 8D 8D

    Ik weet toch ook hoe het voelt?
    Ik kan het respect wel opbrengen om als mijn moeder vraagt of je breed met een d of dt schrijft, d te roepen.


    De wereld is weer plat ja. Op je bolle bips na.

    Mijn zus moet dat ook zo vaak doen,zo erg is het toch niet? Ik bedoel je vader doet hartstikke veel voor je(neem ik aan) en jij wilt dit ene niet doen. Sorry maar op mij komt dit heel erg egoïstisch over. Ik weet natuurlijk miet of er nog meer speelt,maar als dit het enigste is...
    Ik snap dat het vervelend kan zijn maar zo erg is het toch niet.

    Is hij trouwens ooit getest op dyslexie,dat zou die fouten verklaren.

    [ bericht aangepast op 22 nov 2010 - 16:23 ]


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Tegen hem uitvallen was miss niet dé oplossing,maar nu zal hij het zeker snappen =)
    En ik denk/vind wel dat je gelijk hebt.
    Het is een volwassen man,hij had toch al eerder kunnen bedenken dat een cursus NL. aan te raden is?

    [ bericht aangepast op 22 nov 2010 - 16:28 ]


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    Ehh, ik weet niet hoor, maar ik zou precies hetzelfde reageren als jij hebt gedaan.
    Je doet nu al twee jaar de hele tijd hetzelfde, terwijl je hem elke keer aanraadt om een cursus te volgen. Doet hij dat? Nee. Zo moeilijk is het toch niet?


    You're a lover of the wild and a joker of the heart, but are you mine?

    Qlimax schreef:
    Kan begrijpen dat je het op den duur irritant begint te vinden.


    They fell in love, didn't they?

    Sorry hoor, maar jou ouders doen toch ook hartstikke veel voor jou.. dan is het toch niet al te veel gevraagd je vader te helpen met die spelling?


    ars moriendi

    Ik snap het aan de ene kant wel... maar je pa is denk ik gewoon onzeker en vindt het dan fijn dat hij een dochter heeft die het wel begrijpt. Alsnog, ook ik zou het op een gegeven moment zat worden.


    This is the part of me, that you're never ever gonna take away from me.