shadowsalyer schreef:
Iedereen heeft recht om te staken in Nederland. Natuurlijk mag de politie, ambulance en brandweer dat ook. Waarom zou jij als kantoormedewerker wel mogen staken omdat je minder geld krijgt, ontslagen vallen of lonen omlaag gaan? En natuurlijk doe je het om levens te redden, maar dat wil nog niet zeggen dat je ontslagen en loonsverlagingen/bevriezingen maar moet pikken.
Ik ben het dus duidelijk oneens met deze stelling, staken is een grondrecht en een grote verworvenheid in Nederland.
Dat is één kant van het verhaal. Andere kant is echter dat het hierbij gaat om mensen in nood. Als jij of iemand in je nabije omgeving op sterven ligt, dan wordt het opeens een ander verhaal. Stel die mensen staken net dan? Kun je dan nog respect voor die mensen opbrengen? Nee, natuurlijk niet. Als het jezelf opeens aangaat, dan moet er wel een verbod op komen. Ik zeg: laten we, op dit gebied, denken volgens het egoïsme van ieder individu. Laat andere mensen staken, die geen noodzakelijke baan hebben. Misschien de vrachtwagenchauffeurs die de medicijne n bezorgen? Dat is niet direct een ramp, er hangen hier niet direct levens vanaf. Ik denk dat we, om betere arbeidsomstandigheden voor de mensen die in de nooddiensten werken te waarborgen, moeten samenwerken om deze te helpen. Immers zijn zij degenen waarvan ons leven afhangt.
Life is hard and then we die