• Hoi
    Ik moet voor school een artikel schrijven over euromunten, maar ik moet nog een titel verzinnen. Liefst een originele, want dan krijg ik een hoger cijfer (:
    Kunnen jullie me helpen? Dit is de tekst
    Door Mariëlle Dik, A3c
    Mijn oma zag erg op tegen de invoer van de euro. Ze was bang dat ze er nooit aan zou wennen, en met haar vele anderen. En toen, in 2002,was het zover. De euro werd ingevoerd. Sindsdien heeft de euromunt heel wat ontwikkelingen meegemaakt.

    Euromunten in het algemeen
    Euromunten kwamen op 1 januari 2002 in omloop in 12 EU-landen, waaronder ook Nederland. In 2007 stapte ook Slovenië over. In 2008 volgden Cyprus en Malta dit voorbeeld en in 2009 kwam Slowakije er ook nog bij. De euro is de munteenheid van de eurozone(Europa). Hiermee kan je in heel Europa betalen.

    Waarom staat er 1999 op mijn euromunt?
    Op elke euromunt staat het jaar waarin de munt geslagen is. Maar op sommige euromunten staan de jaartallen 1999, 2000 of 2001, terwijl de euro toen nog niet ingevoerd was. Dit komt doordat men al was begonnen met het slaan van euromunten in 1999. Nederland, België, Finland, Frankrijk en Spanje hebben ervoor gekozen om op hun munten het jaartal waarin de munt geslagen is te zetten. De andere landen hebben op alle munten die voor 2002 zijn geslagen, gewoon 2002 gezet.

    Gemeenschappelijke zijde
    Elke euromunt heeft een gemeenschappelijke en een nationale zijde. Er zijn drie gemeenschappelijke zijden:
    • De zijde bij de munten van 1, 2 en 5 eurocent; 12 sterren, die tegenover elkaar staan en verbonden worden door 6 strepen. De strepen worden onderbroken door een wereldbol, die Europa’s plaats in de wereld laat zien.
    • De zijde bij de munten van 10, 20 en 50 eurocent; dezelfde sterren en strepen. Op de plek van de wereldbol staan nu de verschillende EU-landen, van elkaar gescheiden.
    • De zijde bij de munten van 1 en 2 euro; dezelfde sterren en strepen, met op de plek van de wereldbol alle eurolanden, ongescheiden en zonder grenzen.

    Nationale zijde
    Elk EU-land heeft recht op een zelfontworpen, nationale zijde. Ze mogen zelf weten wat ze erop zetten. De 12 sterren van de EU zijn verplicht, net zoals het jaar waarin de munt geslagen is. Een land mag verschillende ontwerpen hebben. 3 Of 4 verschillende ontwerpen komt het meeste voor. Hier een site waarop de verschillende ontwerpen van alle EU-landen staan: http://www.verzamel.nl/euromunten/overzicht_euromunten.html

    Wisseling van nationale zijde
    Af en toe vindt er een wisseling in de nationale zijde plaats. Bijvoorbeeld als de regels voor het ontwerp strenger zijn geworden of als een staatshoofd overlijdt. Deze wisselingen hebben plaatsgevonden:
    • 2005, Vaticaanstad, vanwege het overlijden van paus Johannes Paulus II.
    • 2006, Monaco, vanwege de nieuwe prins Albert II van Monaco.
    • 2006, Vaticaanstad, vanwege de benoeming van paus Benedictus XVI.
    • 2007, Finland, vanwege de strengere regels
    • 2008, België, vanwege de strengere regels.
    • 2008, Finland, opnieuw vanwege de strengere regels.
    • 2009, België, vanwege een fout.
    • 2010, Spanje, vanwege de strengere regels.

    Herdenkingsmunten
    Herdenkingsmunten zijn 2-euromunten, waarvan de nationale zijde opnieuw ontworpen is. Herdenkingsmunten herdenken bijvoorbeeld een speciale gebeurtenis of een belangrijk persoon. Als er een herdenkingsmunt wordt uitgegeven brengt de EU een officieel bericht uit. Verder heb je ook nog verschillende verzamelaarsmunten.

    De euro is veel veranderd. Het is een verzamelaarsobject geworden, maar je kunt er ook gewoon mee betalen. Veel mensen vinden de euro handig omdat je er onder andere in een groot gebied mee kan betalen. En mijn oma, die is ondertussen helemaal aan de euro gewend!

    [ bericht aangepast op 16 okt 2010 - 16:54 ]


    Don't be discouraged, though I realise, it's hard to take courage.

    mijn oma en de euromunt:Y)


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    Was de euro niet in 2001?


    So here's a heart to heart on the back of postcards sent from California