• Ik heb een vriendin die al een hele tijd bezig is met zoveel en zo snel mogelijk afvallen.
    Ze heeft het al een paar keer gedaan op een anorexia manier en nu lijkt ze er weer helemaal voor te gaan…

    Ze heeft een nieuw plan bedacht waarmee ze 7 augustus mee is begonnen:
    - Ze telt nu calorieen, elke dag mag ze van zichzelf maar 900/1000 calorieen binnen krijgen (terwijl gemiddeld een meisje/vrouw tegen de 2000 calorieen per dag binnen hoort te krijgen, dit betekend dus dat ze 1000/1100 te weinig binnen krijgt).
    - Ze doet elke dag zware buikspieroefeningen, opdrukken en andere sport en fitness oefeningen om maar nog meer kwijt te kunnen raken.
    - Ze douchet nu alleen nog maar onder een koude douche en slaap alleen nog maar in een korte pyjama zonder dekens, want hoe kouder je het hebt hoe meer calorieen je verbrand (vind zij).
    - Ze kauwt veel kauwgom etc. want dat zou laxerend werken.
    - Ze steekt haar vinger naar het avond eten in haar keel om pogingen te doen om het eruit te kotsen.


    Bijgewerkte update van 9 augustus:
    Ze heeft vandaag niks gegeten behalve het avond eten (wat bar weinig was) en verder gedronken. In totaal heeft ze vandaag maar 562 calorieen binnen gekregen (wat dus 1438 calorieen te weinig zijn voor vandaag). En daar bij heeft ze 517 keer oefeningen gedaan (17 keer trap op en af gerend, 100 keer buikspieroefeningen, 50 keer opdrukken, 50 keer rek en strek, 100 keer steps, 200 keer fietsen…), koude douche genomen, hele dag in veel te koude kleding gelopen en 1 keer haar vinger in haar keel gestoken (wat niks had opgeleverd, gelukkig), dus ze heeft in werkelijkheid al heel wat calorieen weer verbrand ook…


    Ik en vrienden hebben het al zo vaak tegen haar gezegd dat het ongezond is, maar geloven doet ze niet en blijft eigenwijs doorgaan. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Haar ouders inlichten is geen optie om bepaalde redenen en naar haar toe gaan kan ook niet.

    Mijn vragen aan jullie zijn:
    Wat vinden jullie van haar plan?
    Wat zouden jullie doen als jullie in zo een situatie zat dat een vriendin deze dingen deed?

    [ bericht aangepast op 9 aug 2010 - 21:54 ]

    Volgens mij is het enige wat je kan doen haar blijven steunen, blijven zeggen dat het verkeerd is. Confronteer haar ermee dat hoe ze bezig is echt niet goed is! Hou ook een beetje mee in het oog hoeveel gewicht ze verliest, als ze je dat vertelt.
    Maar als het echt te ver gaat, zou ik toch haar ouders inlichten, want wie weet wat gebeurt er dan nog..

    Ze douched nu alleen nog maar onder een koude douche en slaapt alleen nog maar in een korte pyjama zonder dekens, want hoe kouder je het hebt hoe meer calorieen je verbrand (vind zij).

    En waar haalt ze dát vandaan? O_O'

    Weten haar ouders dat?


    Everything is quiet, except for all the voices in my head that say your name.

    Haar ouders weten volgens mij wel iets. Of ze hebben iets door. En waar ze dat vandaan heeft weet ik eigenlijk ook niet. Zou best nog wel eens van die pro ana sites kunnen zijn.. Ook heeft ze een stem in haar hoofd die haar steeds maar verder laat gaan. Ik heb al tegen haar gezegt dat ze professionele hulp moet gaan zoeken maar dan zegt ze dat ze niet ziek is, dat het normaal is en dat het bij haar hoort..

    Ga na een vertrouweling persoon of leraar.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Diffuse schreef:
    Volgens mij is het enige wat je kan doen haar blijven steunen, blijven zeggen dat het verkeerd is. Confronteer haar ermee dat hoe ze bezig is echt niet goed is! Hou ook een beetje mee in het oog hoeveel gewicht ze verliest, als ze je dat vertelt.
    Maar als het echt te ver gaat, zou ik toch haar ouders inlichten, want wie weet wat gebeurt er dan nog..


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Ik vind dat je naar haar ouders moet gaan en alles moet vertellen aan ze. Het gaat om de gezondheid van hun kind. :O Zeg dat ze echt lelijk is nu ze zo dun is. Zeg alles om haar om te praten. ;)
    Ook kan je met de kindertelefoon bellen.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    nerveus schreef:
    Ik vind dat je naar haar ouders moet gaan en alles moet vertellen aan ze. Het gaat om de gezondheid van hun kind. :O Zeg dat ze echt lelijk is nu ze zo dun is. Zeg alles om haar om te praten. ;)
    Ook kan je met de kindertelefoon bellen.


    Ik ken haar ook en het punt is ze is nog lang niet dun, ze begint net weer.


    dream, dare, fly!

    Ook al mag ze dan nog niet dun zijn het blijft slecht. Ze wil het alleen niet geloven..

    Dat plan is typisch een plan van iemand die anorexia heeft. (Kreeg vorig jaar op school een lesje over eetstoornissen)
    Je kan het beste naar een leraar of vertrouwenspersoon op school gaan, die mensen nemen het probleem serieus.


    *insert philosophical cringe expression here*

    Conflate schreef:
    Dat plan is typisch een plan van iemand die anorexia heeft. (Kreeg vorig jaar op school een lesje over eetstoornissen)
    Je kan het beste naar een leraar of vertrouwenspersoon op school gaan, die mensen nemen het probleem serieus.

    Dat wilde ik ook zeggen ;P

    En je kan haar ook af en toe complimentjes geven over dat ze mooi is enzo, krijgt ze meer zelfvertrouwen.
    En veel sterkte!(flower)


    Pop ate my heart.

    Veel kan je eigenlijk niet doen.. je kan haar proberen om te praten en complimentjes geven en die dingen maar dat zal haar niet laten stoppen met afvallen. Ga naar een vertrouwenspersoon?

    [ bericht aangepast op 9 aug 2010 - 10:57 ]


    None but ourselves can free our minds.

    Misschien moet je zeggen dat ze vroeger veel mooier was, neem haar mee naar de mcdonalds en zeg dat ze heus wel wat mag eten.

    Maar ga vooral naar een vertrouwenspersoon op school. Die kunnen er meer mee doen.


    If you think something small can’t make a difference, try sleeping with a mosquito in the room

    Wunderland schreef:
    (...)
    Dat wilde ik ook zeggen ;P

    En je kan haar ook af en toe complimentjes geven over dat ze mooi is enzo, krijgt ze meer zelfvertrouwen.
    En veel sterkte!(flower)
    \

    Ik denk dat dat niet werkt, want dan is ze blij dat haar afvalsysteem werkt (dat ze mooier word) en wil ze alleen nog maar meer afvallen.


    If you think something small can’t make a difference, try sleeping with a mosquito in the room

    Ik zou haar confronteren met een erge anorexiafilm (of één in die aard). Hopelijk leert ze daar dan uit.
    En zoals de anderen zeggen: Vertel het haar ouders wanneer het te ver drijft.


    If we had not a soul, music would have created it.