Hooi.
Een half jaar terug ging ik met een vriendin en haar ouders naar de film. Een film in 3d, met zo'n brilletje. Ik zag 2 x 2d, ik zag zeg maar het beeld 1 keer, en dan nog een keer het zelfde beeld maar dan alsof het er op lag. Vet irritant. Sindsdien vermijd ik 3d films, maar het worden er steeds meer omdat dat soort films juist in opkomst zijn!
Vrijdag was ik bij de opticien voor een nieuwe bril, die super cool is trouwens!, en die mevrouw vertelde mij dat mijn ogen niet samenwerken. Als je een jaar of 6/7 bent, dan maken je hersens de klik dat ze gaan samenwerken. Daarvoor doen je ogen dat niet. Mijn hersens hebben die klik nooit gemaakt. Ik ben niet anders gewend dus ik heb er in het dagelijks leven geen last van (wel van het ver weg slecht zien en dat ik hoofdpijn krijg van te lang zonder bril) , maar je hebt samen werkende ogen nodig voor een 3d film.
Trouwens, dit probleem is niet op te lossen. Je ogen gaan niet meer samen werken door bijvoorbeeld te trainen. Mensen die vroeger een lui oog hadden, zien daar nu misschien 100 % mee, maar beide ogen werken apart van elkaar. Dus dat luie oog is wel te trainen, maar samenwerken van de ogen niet..
En ook balspelletjes zijn moeilijk, omdat je met niet-samenwerkende ogen niet zo goed kan inschatten wanneer de bal nou bij je is.
Nu maar hopen dat de 2d-films nooit helemaal verdwijnen o.o
Als je dit herkent, vraag het dan eens na bij je opticien
[ bericht aangepast op 20 juni 2010 - 11:24 ]