• Ik heb echt dringend een paar tips nodig voor Nederlands n_n.
    Het gaat over de D's en T's aan het einde van een (werk)woord.
    Bijv: Ik weet niet of ik voor die receptie uigenodigd word.
    Ik doe die oefeningen al superlang, maar ik blijf maar 3'en halen T_T.
    Graag tips om te weten wat aan het einde van een woord moet [a'] :].
    Superthanks.


    I hope heaven needs you more than I do now.

    'T kofschip - de o & i. Staat de laatste letter van de stam in 'T kofschip dan is het met een T. Staat die er niet in is het met een D.

    Stam = werkwoord - en. Kijk uit voor woorden waar een s in een z of een f in een v veranderd. De stam is dan ook met een z of v.


    Best way not to get your heart broken, is to pretend you don't have one.

    tegenwoordig is het 't koftschiptaxi want er zijn veel engelse woorden die gebruikt worden in nederland dus de x hoort er ook bij


    Music makes me high

    Ascendancy schreef:
    'T kofschip - de o & i. Staat de laatste letter van de stam in 'T kofschip dan is het met een T. Staat die er niet in is het met een D.

    Stam = werkwoord - en. Kijk uit voor woorden waar een s in een z of een f in een v veranderd. De stam is dan ook met een z of v.

    Idd. Dit is eigenlijk het enige makkelijk trucje. Voor zover ik ze ken, dan. [:


    You're a lover of the wild and a joker of the heart, but are you mine?

    voor een persoonsvorm kan je best het woord smurf in de plaats pakken
    bijvoorbeeld : hij vind/vindt een schoen
    hij smurft een schoen dus het is hij vindt een schoen 8D


    Read this upside down: 370HSSV 0773H

    Zet het werkwoord in de verleden tijd in eerste persoon enkelvoud. Staat er -de, schrijf je het voltooid deelwoord met een d. Staat er -te, schrijf je het voltooid deelwoord met een t. (dit is voor voltooid deelwoord)

    Bijvoorbeeld:
    Ik nodigde uit. Op het einde heb je -de, dus schrijf je een D. -> Ik heb uitgenodigd.
    Ik praatte. Op het einde heb je -te, dus schrijf je een T. -> Ik heb gepraat

    Als je niet weet of je d of t moet schrijven in tegenwoordige tijd, moet je het werkwoord vervangen door lopen. Zo kan je zien of je dt moet schrijven of enkel d.

    Ik hoop dat dit helpt. :3

    [ bericht aangepast op 1 juni 2010 - 17:39 ]


    Only losers can act the way you do

    Je moet eerst kijken of het de persoonsvorm of het voltooid deelwoord is in de zin.
    Als het de persoonsvorm is: is het tegenwoordige tijd? Dan zet je er een -t achter. Verleden tijd? Als de laatste letter in 't kofschip zit dan moet er een -te achter, anders een -de. Bij meervoud zet je er bij beiden nog een -n achter.
    Als het een voltooid deelwoord is, dan kijk je of de laaste letter in 't kofschip zit. Zit het in 't kofschip dan een -t erachter, anders een -d.

    Succes en ik hoop dat het helpt:)

    [ bericht aangepast op 1 juni 2010 - 17:35 ]


    To live would be an awfully big adventure

    Gouden tip: Als je de tegenwoordige tijd enkelvoud hebt met een stam die eindigt op een d, probeer die stam dan te vervangen voor het werkwoord 'lopen.' Zit er een t achter de stam? Dan staat er ook een t achter de stam die op een d eindigt. Zo niet, dan is dat dus ook niet zo.


    Life is hard and then we die

    HeyItsMe schreef:
    Je moet eerst kijken of het de persoonsvorm of het voltooid deelwoord is in de zin.
    Als het de persoonsvorm is: is het tegenwoordige tijd? Dan zet je er een -t achter. Verleden tijd? Als de laatste letter in 't kofschip zit dan moet er een -te achter, anders een -de. Bij meervoud zet je er bij beiden nog een -n achter.
    Als het een voltooid deelwoord is, dan kijk je of de laaste letter in 't kofschip zit. Zit het in 't kofschip dan een -t erachter, anders een -d.

    Succes en ik hoop dat het helpt:)
    Dit klopt niet.

    Ik braad de kip.
    'Braad' is in deze zin persoonsvorm, maar er hoort geen -t bij!
    Met wat jij zegt, maak je het haar alleen maar moeilijker. :3

    Niet verkeerd bedoeld, maar als ze de vetgedrukte regel zou volgen, zou ze nog fouten maken en dat willen we niet.
    (nerd)

    [ bericht aangepast op 1 juni 2010 - 17:50 ]


    Only losers can act the way you do

    Dit is geen trucje, maar misschien helpt het wel als je een overzicht hebt. :3


    Werkwoorden op -den in tegenwoordige tijd.


    1ste persoon enkelvoud: stam
    2de persoon enkelvoud: stam + t (inversie: stam)
    3de persoon enkelvoud: stam + t

    1 meervoud: stam + en
    2 meervoud: stam + en
    3 meervoud: stam + en.

    Werkwoorden in verleden tijd.
    Klankverandering? Nee -> schrijf wat je hoort.
    Klankvast? Ja -> volg deze regels.

    1 enkelvoud: stam + de/te
    2 enkelvoud: stam + de/te
    3 enkelvoud: stam + de/te

    1 meervoud: stam + den/ten
    2 meervoud: stam + den/ten
    3 meervoud: stam + den/ten

    Hoe weet je of je de(n)/te(n) moet gebruiken? Eindigt de infinitief op -den, schrijf je -de(n). Eindigt hij op -ten, schrijf je -te(n)

    De regels van het voltooid deelwoord heb ik in een vorige post gezet. :Y)

    [ bericht aangepast op 1 juni 2010 - 17:54 ]


    Only losers can act the way you do

    als je bijv de zin: waarom(worden).... je lid geen lid van die sport club hebt. wat moet je dan of die puntjes in vullen.
    word omdat. De je de je die achter het ww komt in jij kan veranderen. Neem bijvoorbeeld het ww lopen. kolpt de zin: loopt jij naar de supermarkt? Je kan het ww lopen vaaak als voorbeeld gebruiken.


    When words fail music speaks

    Cappuccino schreef:
    (...)Dit klopt niet.

    Ik braad de kip.
    'Braad' is in deze zin persoonsvorm, maar er hoort geen -t bij!
    Met wat jij zegt, maak je het haar alleen maar moeilijker. :3

    Niet verkeerd bedoeld, maar als ze de vetgedrukte regel zou volgen, zou ze nog fouten maken en dat willen we niet.
    (nerd)

    Oh, je hebt een foutje ontdekt. Stomme fout van mij, sorry daarvoor;)
    Het klopt allemaal wel. Maar die -t erachter bij tegenwoordige tijd klopt alleen maar als het voor de 2de persoon is. Bij de eerste persoon (dus wat jij als voorbeeld had genomen) hoeft er bijna nooit een -t achter.
    Voor de rest klopt het wel - want anders zou het niet in mijn Nederlands boek staan - alleen dat zag ik even over het hoofd;)

    [ bericht aangepast op 2 juni 2010 - 9:00 ]


    To live would be an awfully big adventure


    Als het je kan helpen,
    ik snap er ook geen snars van Ö
    Ik doe altijd iene, miene, mutte, en dan gok ik dus maar wat x)


    How y'all doin'?

    Ben ik toch niet de enige die niet weet wanneer je D of T schrijft.:)


    Don't wait for the perfect moment, take the moment and make it perfect.