• Een hele goeie vriendin van mij, S, haar moeder heeft kanker. Er is al bekendgemaakt dat ze waarschijnlijk minder dan een jaar nog te leven heeft (en dat was een paar maanden geleden).
    Ik probeer mijn vriendin heel erg te steunen en die moeder ook (ik ken ze al jaren, ik kan met van alles over praten, ze weten ook bijna alles over mij).
    S is zo gesloten en als ik dan met haar er over probeer te praten dan klapt ze helemaal dicht.
    Ze vind het fijn als ik haar steun, maar zo kan ik het niet. Ik kan haar niet helpen als ze nergens over praat.
    De moeder zit in een verzorgingstehuis best dichtbij, en ze vind het super als ik langs kom. Maar dan neemt ze de telefoon niet op, reageert ze niet op SMSjes.
    Ik heb laatst met de broer van de moeder gepraat, en die zei dat ze zoveel bezoek krijgt en dat ze steeds zo snel moe is. En dat ze het waarschijnlijk ook moeilijk vind om mensen te zien omdat ze echt super is veranderd. Haar hoofd is helemaal dik door alle chemo en al die shit, en ze is zo treurig, wat logisch is.

    Ik zou niet weten wat ik zou moeten doen. Ik ben zo bang dat ik dan omdat zij niet reageert op telefoon, heel lang niet langs kan, en dat ze dan dalijk opeens dood is.
    En straks raak ik mijn vriendin kwijt, terwijl ik haar juist heel erg probeer te helpen.
    Ik heb het al vaak gezegt dat ik niet zo goed weet wat ik moet doen om haar te steunen, maar misschien heeft iemand nog tips voor wat ik kan doen?

    Dankje voor het lezen van dit kilometerbericht.

    Iedereen gaat anders om met zulke situaties. Het is over het algemeen beter om over je verdriet te praten, maar lang niet iedereen voelt zich daar prettig bij. Je vriendin stelt het in ieder geval al ontzettend op prijs dat je er voor haar bent en misschien is dat ook wel genoeg. Als je haar laat blijken dat je haar steunt en haar duidelijk maakt dat je naar haar zult luisteren als ze wel wil praten, is dat al ontzettend fijn. Ik snap dat het heel lastig voor jou is dat ze er niet over wil praten, maar je kunt haar ook niet dwingen. Dus blijf er gewoon voor haar zijn, als ze er klaar voor is kan ze in ieder geval bij een fantastische vriendin terecht. (:


    I clicked my heels and wished for you.

    Dankje. Ik probeer het natuurlijk ook zo veel mogelijk te laten weten, enzo.
    Ik heb laatst een blog geschreven op hyves voor ze, en ze schreef eronder: Ik hou van je! Dus dat laat ook wel zien dat ze er blij mee is.
    Maar ik zou gewoon niet weten wat ze voelt, en daarom is het veel moeilijker om er voor haar te zijn.
    Ik zal er sowieso altijd voor haar zijn en ik hoop dat ze dat genoeg doorheeft, super veel meer kan ik denk ik ook niet echt doen ofzo.

    Kissable schreef:
    Dankje. Ik probeer het natuurlijk ook zo veel mogelijk te laten weten, enzo.
    Ik heb laatst een blog geschreven op hyves voor ze, en ze schreef eronder: Ik hou van je! Dus dat laat ook wel zien dat ze er blij mee is.
    Maar ik zou gewoon niet weten wat ze voelt, en daarom is het veel moeilijker om er voor haar te zijn.
    Ik zal er sowieso altijd voor haar zijn en ik hoop dat ze dat genoeg doorheeft, super veel meer kan ik denk ik ook niet echt doen ofzo.

    Die blog is echt heel lief van je, dat zal ze inderdaad erg op prijs hebben gesteld.
    Ik denk dat je haar ook best voorzichtig kunt zeggen wat jij erbij voelt, want jij wilt er heel graag voor haar zijn, maar dat is gewoon lastig omdat ze niks vertelt. Dan begrijpt zij jou ook beter en misschien wordt ze dan, zonder dat je haar dwingt, aangemoedigd om wat meer te praten.


    I clicked my heels and wished for you.

    Ik denk dat je moet accepteren hoe zij met de situatie omgaat. Als zij er liever niet over wil praten, dan kun je daar verder niets mee doen. Misschien zoekt ze juist wel afleiding, dus dan kan je bijvoorbeeld leuke dingen met haar gaan doen.
    En sowieso heel duidelijk maken dat als er wat is, dat ze altijd bij jou terrecht kan (:


    Everything is quiet, except for all the voices in my head that say your name.

    Het is volgens mij inderdaad beter om haar niet te dwingen om dingen te vertellen. Misschien zal ze uiteindelijk zelf erover beginnen praten. Natuurlijk is het zoals het nu is niet altijd even gemakkelijk om haar te steunen enzo, maar je doet toch al heel veel voor haar.
    Ik kan je niet echt tips geven, omdat ik zelf ook niet zou weten wat ik in dit soort situatie zou doen. Maar, ik wens je heel erg veel geluk!

    Xx


    Jrock, because "actually, that's a man" is always a good way to start a conversation.

    Uhu. Zelfs haar moeder zegt dat ze meer moet praten.
    Ze heeft ook super veel meegemaakt, haar moeder is ook vreemd.
    Haar vader overleed toen ze 5 was. Eerst was de moeder manisch depressief, toen kreeg ze reuma. Daar is ze wel een beetje overheen gekomen al gaat het nooit echt weg. en het liep keer op keer fout af met haar vriendjes.
    Zij en haar moeder hadden toen superveel ruzie en toen is ze ook voor een tijdje naar een pleeggezin gegaan.
    Toen het eindelijk weer goed ging met haar moeder en tussen die twee, kreeg ze te horen dat ze kanker had.
    Dat is niet niks... Misschien is ze daarom steeds meer gesloten geworden, ze weet niet zo goed meer hoe ze iets moet verwerken en doet dat graag stil.
    Of ze gaat ergens overheen praten of flauwe reacties geven.
    Een tijdje geleden lag de moeder op de bank te creperen van de pijn, en toen kreunde ze van "ik wil niet meer.." en toen reageerde S heel droog: "spring je van het dak?".

    En toen kon ik haar wel slaan, haha. Maar goed.

    Ja, jullie hebben wel gelijk, ik kan haar niet dwingen..
    Ik zal er in ieder geval altijd voor haar zijn!