Ik moet voor Duits de twee regels voor zwakke werkwoorden met e-invoeging opschrijven. Alleen, ik zie het nergens in m'n boek en heb geen idee wat er mee bedoeld wordt. We hebben al een halfjaar geen Duits gehad...
Iemand enig idee wat die regels zijn? :'D
- Home
- Forum
- Werk en school
- E-invoeging
E-invoeging - Werk en school
-
31 mei 2009 - 20:21
0
31 mei 2009 - 20:25
0
31 mei 2009 - 20:32
0
Bedoel je e/i wissel of wat?
Als je dat bedoelt dan:
Een zwak werkwoord met een e, kort uitgesproken [e], dan verander je bij de vervoeging de e in een i.
Erschrecken --> Er erschrickt/Du erschrickst
Een zwak werkwoord met een e, lang uigesproken [ee], dan verander je bij de vervoeging de e in een ie.
Sehen --> Er sieht/Du siehst
Zo?
Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right
31 mei 2009 - 20:34
0
31 mei 2009 - 20:46
0
Tranquillity schreef:
Als je dat bedoelt dan:
Een zwak werkwoord met een e, kort uitgesproken [e], dan verander je bij de vervoeging de e in een i.
Een zwak werkwoord met een e, lang uigesproken [ee], dan verander je bij de vervoeging de e in een ie.
Zo?
Dit geldt alleen voor Du, er,sie en esHet leven is te kort om je bezig te houden met dingen die je ongelukkig maken.
31 mei 2009 - 20:48
0
31 mei 2009 - 20:51
0
Tranquillity schreef:
Als je dat bedoelt dan:
Zo?
Ja, die bedoel ik ja