Saltzman schreef:
Ik quote je even en lees niks van verbieden, maar ik zie nog wel een aantal punten waar ik wel op in kan haken.
(...)
Hier in dit stuk zeg je eigenlijk dat als je je eigen lichaam beschadigd dat het oneerlijk is dat je ziektekosten even hoog zijn. Hoe zit dit met suicidale mensen, en met mensen die echt klunzig zijn etc. Ik vind dat je gewoon iedereen gelijk moet behandelen. Dat is net zo als iemand slecht te been is extra laten te betalen als hij er toch voor kiest om te lopen. En daarbij je beschadigd andere mensen als je het op een plek doet waar andere mensen zijn? Er zijn in alle horeca gelegenheden of aparte rookruimtes of een compleet rookverbod, zelfs niet op elk terras mag je tegenwoordig nog roken. Als je dan gaat zitten op een van de weinige plekken waar gerookt mag worden vind ik dat je er in dit geval ook gewoon zelf voor kiest om mee te roken. Rokers zijn geen mindere mensen ofzo. Dat is alsof je vroeger leefde en een negeroide persoon zou vragen of hij op een ander bankje wil gaan zitten omdat je er liever niet tegen aan zou kijken. Dat is gewoon discriminatie. Iedereen is gewoon gelijk vind ik en er moet van beide kanten genoeg respect komen. Van de rokers om er rekening mee te houden dat er op sommige (nu al een aardig aantal) plekken niet gerookt mag worden. En als niet roker dat je de rokers ook gewoon in hun waarde laat.
Ik heb dat niet gezegd. Iedereen heeft recht op medische hulp. Ik zeg dat het eerlijker is om roken te verbieden, zodat men minder geld hoeft uit te geven aan de ziektekosten van rokers. Mensen die klunzig zijn, verwonden zichzelf niet expres. Mensen die suicidaal zijn, hebben daar vaak achterliggende redenen voor. Daar kan ik niet over oordelen, want ik weet er niets van.
Ik heb nooit gezegd dat mensen die roken meer moeten betalen.
Je hoeft maar over straat te lopen en je ziet iemand roken. Ik kies er persoonlijk niet voor om bij de rokers te gaan zitten, maar als ik fiets, krijg ik de rook al in mijn gezicht. Of als ik in de rij sta bij een achtbaan, steken de mensen ook vaak sigaretten op. Ik vind dat echt heel erg vervelend en ik zoek ze ook echt niet op.
De vergelijking met negeroïde personen, vind ik eigenlijk geen goede vergelijking. Hoe mensen daar vroeger mee zijn omgegaan, vind ik afschuwelijk en bovendien kunnen de mensen daar zelf echt niets aan doen.
Ik respecteer rokers. Ik heb nooit gezegd dat ik dat niet doe. Ik vind alleen dat ze wat meer rekening moeten houden met niet-rokers, omdat zij er echt niet altijd voor kiezen om bij rokers te staan.
[ bericht aangepast op 6 juni 2016 - 21:03 ]
"I solemnly swear that i am up to no good."